Jump to content

må ha nytt kikkertsikte


henriette

Recommended Posts

Har en mauser med tasco 3-9x40 som jeg har overtatt etter min far,problemet med tacoen er at den dugger i møkkavær og det har vi hele tiden her på vestlande.Skal da kjøpe meg eit nytt sikte men har veldig lite peiling på hva jeg skal kjøpe så jeg ønsker tips fra dere.Skal kun brukes til hjortejakt og max 6-7 lapper

Link to comment
Share on other sites

Du trenger mest sannsynlig nye montasjer også. Montasjer er ikke noe du skal ta lett på, så ta de inn i budsjettet.

 

Jeg ville ha kjøpt svingmontasje, og lært meg å skyte med åpne sikter, slik at du kan ta av siktet på de trangeste postene. Jernsikter dugger aldri! Svingmontasje koster fort et par tusen, men de er verdt det. Ellers ville jeg også ha valgt 1,5-6x42. Den i finn-annonsen linket til over er topp, men du kan få de billigere en 7500,- Det sto ikke noe i annonsen om det siktet har Lotutec. Om det har det, er det kanskje værdt prisen. Lotutec er et belegg på linsene som gjør at regndråper preller av, som på en nypolert bil.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger mest sannsynlig nye montasjer også. Montasjer er ikke noe du skal ta lett på, så ta de inn i budsjettet.

 

Jeg ville ha kjøpt svingmontasje, og lært meg å skyte med åpne sikter, slik at du kan ta av siktet på de trangeste postene. Jernsikter dugger aldri! Svingmontasje koster fort et par tusen, men de er verdt det. Ellers ville jeg også ha valgt 1,5-6x42. Den i finn-annonsen linket til over er topp, men du kan få de billigere en 7500,- Det sto ikke noe i annonsen om det siktet har Lotutec. Om det har det, er det kanskje værdt prisen. Lotutec er et belegg på linsene som gjør at regndråper preller av, som på en nypolert bil.

 

Takker for tipset, den i finn annonsen har ikke lotutec ble kjøpt året før .mbo.no har denne på tilbud ut okt Zeiss Classic 1.5-6x42 T*

9,350.00kr nå 6,400.00kr er det eit ok sikte/ pris ??

Link to comment
Share on other sites

.mbo.no har denne på tilbud ut okt Zeiss Classic 1.5-6x42 T*
Kikkerten er absolutt ok, men du kan få en brukt Victory uten Lotutec til samme prisen. Mbo pleier absolutt å ha konkurransedyktige priser, men ringer du dit, kan jeg nesten garantere at han greier å snakke deg til å kjøpe noe annet han tjener mer penger på. Mannen har talegaver.
Link to comment
Share on other sites

Ja, bare følg med på finn. Jeg kjøpte en til datteren min for 5500,- for to år siden. Du kan begynne med å prøve å prute på det siktet som er linket til i tråden. Har du tolmodighet, får du kjøpt et for 6000,- i hvert fall. Jeg mener 1,5-6x42 er det mest universelle siktet, men det er en trend å kjøpe sikter med mer forstørring. Derfor er det ikke ekstremt lett å selge brukte 1,5-6 sikter, slik at det er kjøpers marked.

Link to comment
Share on other sites

Dette vet jeg fint lite om, så forklar meg gjerne.

 

Om trådstarter bare skal jakte i dagslys, hvorfor er det bare Zeiss som er brukbart?

Har sett argumenter med at Zeiss er lettere og slankere enn f.eks. Meopta, den kjøper jeg.

Men hva med disse andre "mellomklassekikkertene"? er alle like tunge og klumpete?

 

I bratte vestlandslier etter hjort høres Leupold mer solid ut enn Zeiss i mine ører.

Så lenge man ikke trenger skumringsverdiene. Hva med en VX-R 2-7x33 eller 3-9x40?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dette vet jeg fint lite om, så forklar meg gjerne.

 

Om trådstarter bare skal jakte i dagslys, hvorfor er det bare Zeiss som er brukbart?

Har sett argumenter med at Zeiss er lettere og slankere enn f.eks. Meopta, den kjøper jeg.

Men hva med disse andre "mellomklassekikkertene"? er alle like tunge og klumpete?

 

I bratte vestlandslier etter hjort høres Leupold mer solid ut enn Zeiss i mine ører.

Så lenge man ikke trenger skumringsverdiene. Hva med en VX-R 2-7x33 eller 3-9x40?

 

Fikk lyst å spore av litte grann.

 

Leupold har ett bunnsolid rykte på funksjon. Lekte med tanken om lette sikter med lys for kort tid siden. VX-R 2-7 fristet.

 

Var inne på ulike fora i statene og sjekket synspunkter på dette. Mange var svært fornøyde med Leupold :twisted: Spesielt med deres 100% fornøyd garanti. De fikk byttet siktet mot noe ordentlig uten spørsmål.

 

Selv har jeg kun hatt ett sikte inne til garanti/service, det var ett Zeiss.

 

"Life is like a like a boks of chokolates, you never know what you`r gonna get"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...