Jump to content

Praktisk Rifle


Recommended Posts

Tråden der er jo tre sider med uenighet, krangling, synsing etc.

 

Kjapt og konkret, erverv av halvautomatisk rifle fra praktisk-listen krever:

- Medlemskap i NFPS-tilknyttet klubb og bestått godkjenningskurs.

- En sammenhengende 24-månedersperiode med høy aktivitet på NFPS- eller internasjonale stevner (12 matchpoeng per 12mnd, hvorav minst ett lvl3-stevne. Du får to poenger for lvl. 2, tre for lvl. 3 etc. Null poeng for lvl. 1). Dette trenger ikke nødvendigvis være de siste 24 måneder før søknad, om skytter har hatt høy dokumenterbar aktivitet på praktisk før, men har hatt en stilleperiode, kan denne aktiviteten brukes.

- Bekreftelse fra klubbleder på at riflen du søker er egnet og at du har den nødvendige aktivitet.

- Ellers god vandel, ingen tungpsykiatriske diagnoser, alt det der som er vanlig ved våpenerverv.

 

Om en har halvautorifle godkjent for jakt kan man benytte denne, men det spørs på konkurranseevnen da man ikke kan "vesentlig endre våpenets beskaffenhet". Delta med en Vepr Super? Greit. Tacticool syntetstock og vertikalgrep, mer av et tvilstilfelle.

 

Om jeg har kommunisert rene faktafeil kan det gjerne påpekes til meg, så fikser jeg opp i posten min. Diskusjoner rundt hvorvidt forbundets regler er fornuftige, rettferdige, tillatt å trykke i et tidsskrift ment for lundefuglkikkeres landsforbund, fremtvungne, for strenge, for milde, alt dette kan man ta i ovennevnte tråd eller andre krangletråder. Jeg kan nesten garantere at ingen av dere klarer å komme med nye aspekter nå :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt på det samme som trådstarter , og gjort en del reserch . Og har nå fått innvilget medlemskap i en klubb

i oslo området.

 

men et tips som jeg ikke viste om : slik man leser i tråden er det jo vanskelig å være aktiv praktisk skytter når man ikke

eier en praktisk rifle, men om man f.eks eier en pistol , kan man skyte praktisk pistol, og dette vil være

gjeldene som aktivitet frem mot påkrevet aktivitetsnivå for å erverve en rifle

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner heller ikke til godkjenningskurs som holdes med annet enn pistol. Det er også langt flere stevner for pistol enn for rifle. Alt i alt er det vel vanskelig å starte med praktisk rifle, uten i det minste å ha vært innom praktisk pistol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner heller ikke til godkjenningskurs som holdes med annet enn pistol. Det er også langt flere stevner for pistol enn for rifle. Alt i alt er det vel vanskelig å starte med praktisk rifle, uten i det minste å ha vært innom praktisk pistol.

 

Inngangsbiletten er praktisk pistol. Fra og med 01.01.2013 skal alle som kjører godkjenningskurs være godkjente instruktører, NROI godkjenner. - I tillegg skal det kjøres etter spikret opplegg fra NROI, og der er det ikke noe om rifle så vidt meg bekjent.

Link to comment
Share on other sites

@Ken: Ja, hvorfor skulle du ikke det? Så lenge de lager resultatlister i Sverige også, så kan du det... - Jeg har skutt i Sverige i år og har tenkt til å slenge det inn i "dokumentasjonspermen"...

 

Dette gjelder i alle fall IPSC, om feltprogrammene er de samme i Sverige osv aner jeg ikke, men vil tro det funker uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...