Jump to content

223REM vs. 17hmr/22wmr


oddharald

Recommended Posts

Hei!

 

Har tenkt å kjøpe meg ei rifle i et mindre kaliber eller ei salongrifle til bruk på rev, Gås, skarv, rype etc.

 

Har sett på ei Tikka T3 Lite i 223REM og ei CZ455 i 17hmr/22wmr,

kva meiner folk ville vore best til dette bruket??

Har trålt forumet etter svar, men kan ikkje finne poster der disse kalibrene er satt opp mot kvarandre.

Link to comment
Share on other sites

det kommer vel helt ann på avstander det skal jaktes på?

.17hmr og .22wmr er jo "salongkaliber", og noe lettere påvirket av avstang og værforhold, enn .223 er.

 

Men skal du jakte innen for fornustige hold (>100m) er det vel mest en smakssak.

 

.17hmr skal være helt kurrant, og skal også være en hissig liten sak, .22wmr er litt mer krum, og tyngre, enn .17hmr.

.223 kan du jakte rådyr med

Link to comment
Share on other sites

Tillatt brukt på småvilt opp til en hares størrelse, men ikke til hare, jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, § 15

.22 Long Rifle

 

Tillatt brukt på småvilt etter jegerens egne vurderinger i forhold til kravet om human jakt, jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, § 1

.17 Remington

.22 WMR (.22 magnum)

.22 Hornet

 

Tillatt brukt på småvilt og rådyr, bever, jerv og gaupe forutsatt at det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand, jfr. ”Forskrift om utøvelse av jakt og fangst”, § 16

.223 Remington

Link to comment
Share on other sites

i det bruksområdet du skriver i starten på tråden så har 22wmr den fordelen at du kan bruke gamepoint og hp ammo på hele spekteret av småvilt uten fare for å sprenge rypa med gamepointen eller hp ammo. fint forhold mellom fart,kulebane og effekt i viltet. har senere brukt 22wmr på andejakta med godt resultat. fikk 2 stokkender i dag også med 22wmr cci hp. fine slakt denne gangen også. avstand ca 70m, og game over med engang. ammoprisen er 2,5-3,5kr etter hvilken kule du velger. gamepointen exp dårligere i en liten andeskrott så derfor bruker jeg heller hp.

17hmr har jeg ikke peiling på,men har bare lest at det kan være mer vanskelig å velge riktig ammo til blandet jakt siden kula er så liten og hastigheten er så høy,lett for at det blir mye "sprengskader" på viltet da...

223 er vel i en effektklasse for seg selv i denne sammenligningen.

hvis du tenker opptil rev og ned til trost med samme børsa og ammoen så er 22wmr et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt .17HMR og .223, konkluderte fort med at .17HMR var litt for lett på hold over 150 meter og solgte den igjen... Med .223 har du muligheiten for å lade sjølv og ei Tikka er sjelden feil, mykje rifle for pengane og god presisjon.. Eg kjøpte ein CZ 527, hadde nok funne meg ei rifle med anna stigning enn 1:12 i dag, så eg kunne ha brukt tyngre kuler enn 60 grain..

Link to comment
Share on other sites

En kompis har en CZ455 med begge løpene (.17HMR og .22LR), men det blir sjeldent til at han skifter mellom de.

Jeg har en Savage i .17HMR som blir solgt nå til fordel for en .222 som når lengre og som er langt billigere å lade selv enn den "dyre" .17HMR ammoen. Billigste jeg har funnet til .17HMR er 3,40 for smellen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig vanskelig for disse kalibrene har ganske stor forskjell på effekt . Alle er grei til sitt bruk men over litt tid om du har hatt alle tre versoner er jeg redd du har kommet til og tatt med deg 223'n oftest etter hvert . Her har du et stort spekter av kuletyper/vekt som er en fordel .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sako quad i 22wmr, trengte uansett en 22lr, så jeg slengte med 22wmr fint kaliber på ender og fint på åtejakt om natta siden den smeller såpass lite.

Er fornøyd med kaliberet siden jeg har bra utvalg i rifler men vil heller anbefale 223 hvis du ikke har en "vanlig" rifle fra før

Link to comment
Share on other sites

Har sako quad eg også i 17 hmr og 22 lr. Er ei veldig fin rifle og eit a

snertent og hissigt kaliber. Går godt og er fin på alt frå rev og nedover. 17 hmr på høsten og 22 lr til billig trening resten av året.

 

Men om du ikkje har noko større kaliber og ikkje har bruk for 22 lr for trening hadde nok også eg gått for 223.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
i det bruksområdet du skriver i starten på tråden så har 22wmr den fordelen at du kan bruke gamepoint og hp ammo på hele spekteret av småvilt uten fare for å sprenge rypa med gamepointen eller hp ammo.

 

Det er ikke min erfaring. Husker ennå en gang for lenge siden da jeg skjøt ei rype med ei 22wmr hp winchester patron, som hadde sneket seg innimellom de helmantlete. Rypa ble totalt sprengt, og det meste av den lå i en 45 graders vinkel, pent spredt utover snøen bak den. Gikk derfra med et to tredjedels rypebryst :(

Link to comment
Share on other sites

En fordel som jeg la vekt på med 17HMR er jo at kula ikke drar riktig så langt avgårde som en .223, etter 200 meter faller den jo raskt. Den er vel også stillere med demper innbiller jeg meg. Lite lyd av min i alle fall. Jeg valgte 17HMR pga rypejakt, men den fungerer også veldig bra til rev hvis ikke man skal jakte på lengere hold mindre enn 120m uten å ødelegge skinnet. Skulle jeg bare jaktet rev ville nok jeg valgt .223 eller noe annet passende.

Link to comment
Share on other sites

i det bruksområdet du skriver i starten på tråden så har 22wmr den fordelen at du kan bruke gamepoint og hp ammo på hele spekteret av småvilt uten fare for å sprenge rypa med gamepointen eller hp ammo.

 

Det er ikke min erfaring. Husker ennå en gang for lenge siden da jeg skjøt ei rype med ei 22wmr hp winchester patron, som hadde sneket seg innimellom de helmantlete. Rypa ble totalt sprengt, og det meste av den lå i en 45 graders vinkel, pent spredt utover snøen bak den. Gikk derfra med et to tredjedels rypebryst :(

 

glemte å være tydelig nok ser jeg. det var cci ammo i hp og gamepoint jeg har brukt.

winchester har jeg ikke prøvd ennå,mulig den er "sprekere" enn cci ammo.

har også prøveskutt 22wmr tnt fra cci.den er en hp varmint og hvis denslags ammo hadde vert brukt mot ei rype så tror jeg det hadde vert lite kjøtt i gjen for å si det slik,men den er

sikkert fin på reven.

Link to comment
Share on other sites

Noe å tenke på når du skal velge kaliber er hvor du skal jakte. Jeg var i samme situasjon som deg da jeg

skulle handle rifle; 17 hmr eller 223. Men etter å ha gått igjennom hva og hvor jeg skulle jakte, falt valget på

17 hmr'n (CZ 455 Am. med 22/17-løp), med tanke på rikosjett. Jeg jakter mest etter and og noe rev.

Anda holder til i elva her i bygda, med spredd befolkning i nærheten. Har blitt et tyve-talls ender til nå, og tre mikkel.

Alle har falt med ett skudd.

 

Men uansett hva du velger, blir du nok fornøyd. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Winchester sin hp er kanonbra, og jeg fikk best presisjon i den også med en Winchester lever action jeg hadde før. Kan absolutt anbefales.

 

Når det gjelder valget mellom 223 og 17hmr ville jeg valgt sistnevnte. Men det har selvfølgelig litt med at jeg allerede har en børse i 270win, som kan dekke behovet for 223rem. Andre grunner til at jeg ville velge 17hmr, utover det med presisjon, og minimal rikosjettfare, er at jeg føler den er sikrere å bruke i skjærgården mht kulas kortere flukt.

God på rev og kråkefugler er den også, på moderate hold. Skudd på lengre hold enn 130 m blir sjelden aktuelt uansett. Trenger ei børse som er flattskytende opp til 100m til rev også, og som bråker lite om natten. Har forøvrig bestillt ny børse i dette kaliberet selv. En Anschutz 1727F. Jævlig dyr, men råstilig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...