Jump to content

Kjøttdeig av hjort


frode08

Recommended Posts

10-20% spekk og ikke noe annet, jeg bruker 10% men mange mener det er for lite/tørt. Smaksak.

 

Løk, salt, krydder tilsetter du etter hva du skal lage etterhvert som du henter ut av frysen.

 

Jeg synes viltkjøttdeig funker fint uten spekk jeg. Lager du kaker fungerer det godt med egg og potetsmel, eller om man gidder å gjøre det på den (gode beste) gamlemåten, loff i melk og godt knust potet vendes inn med mye annet godt..

 

Jeg er en "viltkjøttkake" elsker og har forsket endel på den beste blanding. Jeg synes det er vansklig å få til en dårlig blanding for en vilt kjøttkake, det blir heller "minst god".

 

Prøv deg frem om du blander spekk, slik at du ikke får masse deig som du skulle ønske var mindre spekket.

 

Om du ønsker kan du få gode oppsett som jeg synes er fantastiske.

.

Link to comment
Share on other sites

Berre pass på at bruker ein fløyte eller spekk frå vilt, så bør den pølsa helst ikkje ligge lenger enn 3 mnd i frys, då er det korttidslagring som gjelder.. Fløyte er ein god ting det, det runder av smak og gjer den meir fyldig, men det stjeler også litt saltsmak, som ein må kompensere for.. :)

 

Når det gjelder å ha i viltspekk for smakens skyld, så ville eg ha sløyfa det, eg trur eg heller ville ha brukt kraft frå reinsdyr og så brukt svinespekk, det er ingen andre typer spekk, som kan verken binde eller du får den saftigheita utav så svinespekk.. Spekk frå vilt, er nærmast som talg og er verken sunt for kroppen, eller gir pølsa dei eigenskapene den bør ha..

 

Edit : Eg skreiv pølse her, tenkte litt feil, men i grunn akkurat det samme gjelder for kjøttdeig også, eg har alltid brukt rein kjøttdeig av hjort, fryst i porsjoner på mellom 4-600 gram, flatknept i frysepose.. Når du tar den opp, så velger du kva du skal lage utav deigen og tilsetter, ikkje tilsett dette før frysing, då kan du lagre kjøttdeigen fint i 3-4 år...

Link to comment
Share on other sites

10-20% spekk og ikke noe annet, jeg bruker 10% men mange mener det er for lite/tørt. Smaksak.

 

Løk, salt, krydder tilsetter du etter hva du skal lage etterhvert som du henter ut av frysen.

 

Jeg synes viltkjøttdeig funker fint uten spekk jeg. Lager du kaker fungerer det godt med egg og potetsmel, eller om man gidder å gjøre det på den (gode beste) gamlemåten, loff i melk og godt knust potet vendes inn med mye annet godt..

 

Jeg er en "viltkjøttkake" elsker og har forsket endel på den beste blanding. Jeg synes det er vansklig å få til en dårlig blanding for en vilt kjøttkake, det blir heller "minst god".

 

Prøv deg frem om du blander spekk, slik at du ikke får masse deig som du skulle ønske var mindre spekket.

 

Om du ønsker kan du få gode oppsett som jeg synes er fantastiske.

.

 

Hvis du har forsket, del med oss! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...