Jump to content

Mister fart på patroner.


BRM

Recommended Posts

Hei. Har ladet en del 3006 med 170gr grom fra Partizan. har da brukt CCI 200 hette og Rhino 19 krutt. Norma hylser.

i sommer så hadde jeg kronografert opp til ca 800 ms i hastighet på dette med 55,5gr krutt. og nå får jeg ca 770m med 56,5 gr . samme lot på krutt,hette og kule. samme problemet har jeg opplevd på 6,5 krag. (med 8,4g kule og N19 krutt.) Der mista jeg også mye fart siden målingene i juli.

Noen som har forslag til hva som kan ha skjedd? ladet også opp Barnes TTSX 168gr som med 55,5gr rhino 19 (RL 19 ) skulle gi ca 805 m i følge barnes tabeller. jeg får 790ms med 57gr . fikk 820m i sommer , samme kule krutt og tennhette.

har også åpnet patroner og kontrollveid kruttet. har sjekket med en kontrollvekt at ikke den elektoniske vekta lurer meg.

Kan kruttet ha trukket til seg fukt på noe vis? andre ideer?

Ps : begge våpnene samler godt med ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Misj..

 

Når jeg endelig fant ladningen som passa rifla i vinteren som var, så har jeg bare brukt den uten endring. Med temperaturforskjeller fra en del minus til såkalt "sommervarme", så opplevde jeg til min glede (kanskje ikke helt overraskende) en økning i fart. Det er ikke uten grunn at man skal være forsiktig med å lade maks på patroner her i Norge som man skal bruke på en kokende savanne i Namibia. Temp.forskjeller spiller en stor rolle har jeg merka.

 

Men, det er ikke sånn at maks fart er alltid det som trengs. Spesielt ikke om det er slikt at du sier at samlingene er bra. Er bare antall klikk som må justeres for sommer/vinter..

Link to comment
Share on other sites

kan være kronografen ja. den skal testes ut opp mot en annen. om jeg skyter gjennom to som står en meter fra hverandre burde jo tallene ikke bli så vanvittig langt fra hverandre. har en annen kronograf jeg skal bruke til sammenligning. og også prøve med nye og gamle batterier for å se etter forskjeller .

Er enig i det med farten. den er høy nok. så den er ikke så farlig. det er mer at jeg vil vite hvorfor. slik at om jeg får en ny forskjell en annen gang så kan jeg vite om dette problemet jeg har her. jo flere variabler jeg vet om(og kan kontrollere) jo tryggere føler jeg meg.

 

Tester stort sett 10 og 10 skudd. variasjonene kan være på en + - 10 ms i seriene. Dette er for mengdeskyting så hylser er norma sine fra skytebanen. de blir ikke sortert etter vekt. det ble de heller ikke før. kun lengde som er blitt holdt på .

Det som er mitt problem er at med engangsskutte hylser fra mitt våpen(kragen) så har jeg samme problemet som med oppplukkede hylser fra skytebanen til 3006. begge mistet ca 50ms i fart.

Link to comment
Share on other sites

Mange ting å utelukke her ja.. Personlig bruker jeg bare hylser som er skutt i eget våpen og nå som den f?&%¤ Hornadyen er kommet i hus skal alt hel-presses. Men de er alle Lapua, og særlig bedre hylser skal man lete lenge etter. Norma skal vel være gode de å? Heller fortsatt mot kjølige temperaturer for å forklare farten..

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på banen fredag, da BRM testet skudd. Jeg skulle testet noen av mine egne skudd, med kjent hastighet, på samme kronograf, men hadde bare med 22-250'en, med 1180 m/s, tipper kronografen (Chrony) ville fått problemer med å "se" kulene (dette var utpå ettermiddagen).

 

Jeg heller til teorien om at det kan være noe systematisk feil med kronografen. Dårlige batterier gir ikke feil resultat på min kronograf (Oeler M 35), blir spenningen for lav, kutter den ut. Jeg tror det heller kan være "en skrue løs", som gjør at en av fotocellene står på skrå, og dermed blir den registrerte flygetida lengre. Kronografen vil tolke det som lavere hastighet.

 

Det var ikke spesielt kaldt om fredagskvelden, iallfall - det er omtrent den temperaturen vi har hatt i "sommer"!

Link to comment
Share on other sites

kronografen står på en plate. så skal være helt utslått hele tiden. men ser at selv små bevegelser vil få store forskjeller. så kan ikke se helt bort ifra at kronografen kunne vært ikke helt utslått i juli. har sittet og lekt meg med noen tall og med å måle på kronografen. om en slår den 1-2mm sammen målt fra kant til kant helt nede ved sensorene så bli det fort opp i 1-2cm cm kortere der kula passerer. og da mister en veldi snart fart. men om det jeg måler nå er riktig så får jeg en masse mindre fart sett opp mot tabellene.

 

hvor mye kan en mm mer eller mindre settedybde utgjøre på fart?

Link to comment
Share on other sites

Settedybden har jo mye å si på trykket og da vil det være naturlig om hastigheten varierte endel også. Det vil jo være interesant å se dette, så nå fikk jeg noe å teste ut når jeg er hjemme igjen.

 

Jeg har fått variasjoner på vinkelen av skuddet om en skyter beint over mot på skrått oppover for eksempel. Beste er benk og replisere alt hver gang da er det temperatur, fuktighet i luften, barometrisk trykk og høyde over havet som spiller inn. Men om du ikke klarer samme avstander, vinkler o.l. kan dette spille inn. Spenning på batteriet på chronoen? Mye å teste ut for å få svaret her... Spennende å se en konklusjon her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...