Jump to content

Jakt ammo til 17hmr


JanT

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

cci sin FMJ ,til rype jakt. blir lite skade på vildt.

cci sin TNT på gås, prøvde V-max først , men gåsa tok som regel til vingene å fløy noen meter før den tok kveld :smile: så gikk over til TNT , å da ble det mer knall og fall på ho, og skade på kjøtt var minimal.

Link to comment
Share on other sites

Har fått litt erfaring med 17hmr nå og har vel lagt ned en 30 ryper, 5 - 6 gås, 10 skarv, utallige kråker og 10 rev med den. +++

 

Gamepoint er supert på alt av fuglevilt, men føler meg tryggere på tnt til gås, den vet ikke alltid at den er død med en gang.

 

TNT er revemedisin min med den børsa, men som med alt annet så er skuddplasering ekstremt viktig med den lille saken. Hode, rett forfra i det hvite eller rett bak skuldra fra sida gir kontant kortsluttning. Ørlite langt bak gir kortere eller lengre fluktstrekning. Buk = ingen eller lite blodspor og du bør ha hund for å kunne finne den.

 

På kråka blir det samme.

 

Uansett fmj er ikke brukbar til noe og bør bare ligge igjen i butikken.

 

 

(jeg går over til .222 nå, den gjør alt .17 gjør, bare bedre og lengre ut, hjemmeladning er en forrutsetning)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv ikke testskutt TNT mot V-Max, men jeg vil tro at V-Max fragmenterer langt mer enn TNT og vil derfor være mindre egnet til matvilt enn TNT. Jeg har selv testskutt V-Max og observerer at store deler av prosjektilet forsvinner i form av splinter. Selv vil jeg tro at kanskje CCI Gamepoint er best egnet pga egenvekt og konstruksjon. Har selv en pakke som jeg så langt ikke har fått prøvd på noe jeg har tenkt å spise :-(

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to stk som har dratt sin vei etter greie (ikke gode) treff og som har falt etter 100 meter ut over havet, har og slukka lyset momentant med gamepoint på gås. TNT derimot gir de ikke sjangs, selv om du er litt ute å kjører i forrhold til vind.

Et annet moment med TNT er at faren for rikosjet er mye større med gamepoint siden den går ganske rett gjennom. Har et par plasser jeg får jakte gås under forrutsetning at jeg bruker .17hmr med varmintkule! Går en del hester og slikt på jordlappene atmed.

 

Når det kommer til kjøttødeleggelse så skyter jeg rent forfra å har minimalt med ødeleggelse, hvertfall på de få jeg har skutt. Det er bedre å miste et halvt bryststykke en begge uansett :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Uansett fmj er ikke brukbar til noe og bør bare ligge igjen i butikken.

 

Ikke enig der i forhold til rype i alle fall. Startet med FMJ, lite kjøttødeleggelse og stort sett død på skuddplassen. De som kom seg på vingene kunne fare langt i bratte fjellsider, men fant de død etter 100-200 meter. Tenkte at jeg måtte prøve Gamepoint. Resultat, død på skuddplass, men betydelig mer ødeleggelse. Gikk tilbake til FMJ.

 

JanT, du får teste selv og vurdere. Men FMJ er ikke ubrukelig til rype etter min mening.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror treffpunkt vil ha mye og si! Hvis man treffer perfekt dør vel også en rev med FMJ, i teorien.

 

Etikk og praksis blir jo noe annet ;)

 

man kan jo sikkert treffe på en måte som gjør at ødeleggelsene blir mindre på rypa med Gamepoint? Han jeg kjøpte våpenet av mente at hvis man absolutt måtte prøve FMJ på vilt, så var trost det største.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på TNT og V-Max er dels kule og dels hastighet. V-Max har samme hastighet som FMJ og 17grs Gamepoint, og splintrer i viltet (fungerer dårlig på gås etter min ringe erfaring).

TNT er litt tregere, og har en litt annen kule. Ikke fult så eksplosiv som v-maxen.

 

Fikk en neve med 20grs Gamepoint jeg må se til å få testet, har tro på denne til gåsa. 22-250 og 55grs v-max var i hvertfall ikke noen medisin til annet enn å lage revemat (glemte at jeg hadde lagt i en v-max til oppfølgingsskudd, og så ble den etter litt forflyttning til førsteskudd :oops: ).

Link to comment
Share on other sites

Etikk og praksis... Hmmm... ja det er vell et kapittel for seg selv. En av årsakene til at jeg kjøpte 17hmr var det sinnsyke forbudet mot bly til hagle. Da snakker vi etikk og praksis!!! Selv med FMJ har jeg enda ikke opplevd å miste rypa som er truffet, det kan jeg ikke si om tiden med div lekeammo til hagle. Men vil ikke bruke FMJ på større vilt enn rype.

 

Det er ikke akkurat mye kjøtt på en fjellrype, er 50 % av bryststykket bort, ja så er det borte... FMJ er snillere der. Skuddplasseringen er ikke like lett på rypa på 80 meter i ujevn vind. Det er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har enda tilgode å oppleve rikosjett med tnt, uansett bakgrunn. Det skal ikke rare motstanden til for at hulspissen eksploderer. Et gresstrå kan være nok. Men har som hovedregel, uansett kaliber, å ha sikker bakgrunn.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...