Jump to content

Zeiss Varipoint 2,5-10x50 opplyst retikkel


mortens61

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her inne som har opplevd at det opplyste retikkelet har endret seg bare noen milimeter utenfor det opprinnelige retikkelet? Vi snakker ikke om milevis utenfor. Bare slik at det ikke er 100 prosent sentrert?

 

Svar tas imot med åpne armer.

NB: Det nærmer seg jakt med stormskritt-litt kritisk i forhold til skumringsjakt og opplyst retikkel

 

mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Har lagt merke til dette og en liten stund trodde jeg dette var en prod feil på kikkerten. Det som viser seg er at hvis ikke øyet er sentrert i okularet vil prikken flytte seg bitte litt i forhold til krysset, kanskje 0,1mm. Når prikken er sentrert vet jeg at øyet også er sentrert og på en måte får jeg en bekreftelse på at jeg ikke får parallaxfeil(noe som ikke er relevant på de holdene jeg skyter på). Når kikkerten min tok kvelden derimot, da flyttet prikken seg myyyyyyyye, men det er en annen historie.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er retikkelet i objektivplan er det nesten umulig å få treffpunktendring ved zooming. Men i okularplan må mekanikken være ekstrem presis for at det ikke skal bli endring.

 

Med en Varipoint med retikkel i begge fokalplan, blir da treffunktsendringen som man har i okularplan veldig synlig.

 

Grunnen er at jeg har en Zeiss victory diavari 3-12x 56 med opplyst retikkel og der er den supersentrert.
Dette siktet har retikkelet i bare ett fokalplan, så her henger alt sammen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...