Jump to content

programvare til icom


Eiesaren

Recommended Posts

De Icom radioene jeg har vært borte i var ikke låst for endringer fra importøren. Men å få tak i software til Icom er ikke lett men ikke umulig, RT systems har kabel og software til mange modeller og tråler du div amatørforum så finner du det nok http://www.rtsystemsinc.com/" target="_blank" target="_blank

 

Hvis ikke så er det jo bare å sjekke om du finner det det på ebay, men har overhode ingen erfaring med software derfra om de virker eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

har bestilt kabel for og koble min icom f34 til datan, men hvor får jeg tak i program for og legge til og fjerne kanaler?

 

 

I så fall blir du sittende med en verdiløs kobberledning uten noen som helst funksjon i forhold til radioen.

 

"Prosjektet ditt" er like "lønnsomt" som å frakte sand fra Norge til Sahara. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Programvaren for icom blir kun gitt til forhandleren og er i utgangspunktet ikke tilgjengelig for noen andre. Det finnes programvare for noen icom modeller laget av en tredjepart som virker like bra som icom, se RT Systems. Du kan finne programvare på ebay eller Deal Extreme men kan hende du får noe som ikke virker eller du er heldig. Ikke umulig å finne programvare fra icom på nette heller, fant en russer som skal ha programmet og mange andre modeller liggende men de var passord beskyttet så han skal vel ha noe for det.

 

Bare du gidder å tråle nette og radioamatør forum så finner du det nok.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Norsk f34 kan vell bare programmeres av importør eller autorisert forhandler, ifølge ryktene her på kammeret.

(Derfor blir det ikke icom når jeg skal oppgradere fra f3gs)

 

mvh

Oddvar

 

Hvilke typer radioer kan ein legge inn kanalane sjølv?

 

Alle radioer kan du i utgangspunktet legge inn frekvensene selv, enten med programvare eller via taster på radioen. Men som jeg skriver ovenfor så er det ikke alltid lett å finne.

 

En ting som man også må huske på er at finner du en radio som lar deg taste inn frekvenser selv så er det ikke sikkert at du får brukt radioen. Grunnen er at veldig mange radioer som er laget for ett spesielt formål, feks radioamatører, så kan radioen være sperret fra fabrikken for sending eller sending og mottak kun på det aktuelle frekvensbåndet og kjøper du en radio fra statene så bruker de helt andre frekvenser enn oss i Norge så en jaktradio kjøpt i USA er mest sannsynlig ikke til noe nytte her . Da må du som regel enten skaffe deg program som opphever denne sperren hvis den er programmert inn eller du må bryte en krets på krets kortet.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Gå på http://www.norworld.no og kjøp deg en TYT VHF til ca tusenlappen. Den er like ulovlig å bruke som jaktradio som mye annet, og du taster inn frekvensen selv på tastaturet. Og software og kabel følger med.

Pip åpen fra 136-174mhz, og har FM radio også. Og øreplugg følger med. Dette er gode radioer. Icom og de andre trauste merkene begynner å bli rimelig utdatert.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra at en radio kan være ulovlig å bruke som jaktradio? Så lenge du har betalt konsesjonsavgiften til Post- og Teletilsynet dersom du benytter de frekvensene NJFF administrerer kan du bruke akkurat den radioen du ønsker. Zodiac og Norma har vel også tillatelser på et antall frekvenser til jaktbruk (ikke så mange som bruker disse, så behagelig lite tjatring....). Hvordan de organiserer sine rettigheter er jeg ikke sikker på.

Hvis du har en radio som er "pip åpen" er det helt lovlig, du må bare forholde deg til hvilke frekvensområder du har tillatelse til å bruke....

Link to comment
Share on other sites

Det er slik at en radio som f.eks. nevnte TYT fra Norworld, er en amatørradio beregnet for bruk på amatør radio frekvenser.

Disse radioene er ikke tillat brukt som jaktradio!!

 

Jaktradioer tillat til bruk skal være forhåndsprogrammert, og en kan ikke selv forandre frekvensene på de.

 

Jeg er selv radioamatør, og hører mye om feil bruk av jakt og sikringsradioer. En VHF som en selv kan forandre frekvensene innefor et gitt område (stille til en vilkårlig frekvens), f.eks en radio med vfo for frekvens, er ikke lovlig brukt til jakt eller sikringsradio.

Det er mange som synder på det der ute :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Norsk f34 kan vell bare programmeres av importør eller autorisert forhandler, ifølge ryktene her på kammeret.

(Derfor blir det ikke icom når jeg skal oppgradere fra f3gs)

 

mvh

Oddvar

 

Hvilke typer radioer kan ein legge inn kanalane sjølv?

 

Alle radioer kan du i utgangspunktet legge inn frekvensene selv, enten med programvare eller via taster på radioen. Men som jeg skriver ovenfor så er det ikke alltid lett å finne.

 

En ting som man også må huske på er at finner du en radio som lar deg taste inn frekvenser selv så er det ikke sikkert at du får brukt radioen. Grunnen er at veldig mange radioer som er laget for ett spesielt formål, feks radioamatører, så kan radioen være sperret fra fabrikken for sending eller sending og mottak kun på det aktuelle frekvensbåndet og kjøper du en radio fra statene så bruker de helt andre frekvenser enn oss i Norge så en jaktradio kjøpt i USA er mest sannsynlig ikke til noe nytte her . Da må du som regel enten skaffe deg program som opphever denne sperren hvis den er programmert inn eller du må bryte en krets på krets kortet.

 

Sent from my Galaxy S3

 

På min icom kan ein stille inn egne pilotoner, er det desse du meiner? er det slik at hvis fleire stiller inn på same pilotonen får ein samband med kvarandre?

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra at en radio kan være ulovlig å bruke som jaktradio? Så lenge du har betalt konsesjonsavgiften til Post- og Teletilsynet dersom du benytter de frekvensene NJFF administrerer kan du bruke akkurat den radioen du ønsker. Zodiac og Norma har vel også tillatelser på et antall frekvenser til jaktbruk (ikke så mange som bruker disse, så behagelig lite tjatring....). Hvordan de organiserer sine rettigheter er jeg ikke sikker på.

Hvis du har en radio som er "pip åpen" er det helt lovlig, du må bare forholde deg til hvilke frekvensområder du har tillatelse til å bruke....

 

Tror du bør sette deg inn i gjeldende regelverk. Her tar du grundig feil.

Link to comment
Share on other sites

Nei, pilottoner, eller sub toner som jeg sier, er ikke det samme som frekvens. En sub tone er ett signal som blir sendt samtidig når du holder sendeknappen inne som gjør at det kun er andre radioer som er stilt inn på samme frekvens/kanal og samme sub tone som radioen du bruker som kan kommunisere med deg.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Det finnes radioer som koster en fjerdedel, som har bedre batterisystemer, bedre ladesystemer, flere muligheter etc etc. Og byggekvalitet og teknisk kvalitet står ikke tilbake på noen måte.

 

Kan ikke se noen grunn til å handle hverken Icom eller Kenwood.

 

Og joda, jeg har både Kenwood og Icom og MYE annet. Deriblandt flere TYT radioer. (som også selges under andre merkenavn)

 

Jeg var på Transportmessa på Gardermoen i sommer som innlånt for et firma som selger radioutstyr, alle dagene. Da hadde jeg med meg en TYT som er min egen. Den sto på alle dagene, høyt på med FM radio... Den holdt alle dagene på batteri, men gikk tom ca kl 13 siste dagen....

 

Prøv det med en Icom eller Kenwood....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så veldig litt erfaring med Icom og en Kenwood har jeg strengt tatt kun holdt i hånda i ca ett minutt så null erfaring med det merket. Men det merket jeg har veldig stor erfaring med er Yaesu og å si at de begynner å bli utdatert er strengt tatt feil. Har selv en VX-170 som jeg kjøpte splætt ny for 5 år siden til den nette sum av 1500kr og byggekvalitet og teknisk kvalitet på den utgaven slår det meste som er på markedet, batteriet klarer glætt å holde i over 24 timer med mye trafikk på sambandet og kan sikkert tyne det til 30 timer eller mer ved å gå ned på sendereffekten.

 

Å si at Icom, Kenwood eller Yaesu er på vei til å bli utdattert er etter min mening totalt feil. Var og så på siden til TYT og det var ingenting der som fikk meg til å tro at noen av de andre er på vei til å bli utdattert.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint at du uten erfaring med Icom og Kenwood kan si slikt :)

 

All brukstid på portable radioer er oppgitt i 5-5-90...

 

5% tale

5% mottak

90% standby

 

Kenwood og Icom, samt Yaesu er rimeligt kjedelige saker egentlig. Dårlige er de ikke, men man får langt mer for pengene hvis man velger blandt andre merker. Så lenge man selvfølgelig ikke kjøper det aller billigste til noen få hundrelapper..

 

Uansett lønner det seg å kjøpe fra en Norsk forhandler. Man kjøper veldig billig fra Østen, men går det i stykker kan du egentlig pælme radioen da returfrakt og slikt ofte er dyrt + at det er en prossess med eksportdokumenter etc i forbindelse med reparasjon.

 

som du sier så kjøpte du en splætt ny radio for 5 år siden. Har egentlig Yaesu forandret stort på den ?

 

Forandringene ligger gjerne i de store riggene. Og der er Kenwood, Yaesy og Icom veldig glade i å kopiere litt fra hverandre :)

 

Og kineserene, de kopierer ALT de :) Og selger det MYE rimeligere. Og de fleste forumister er jævlig gjerrige av en eller annen grunn...

 

Det er noen merker som skrytes opp i skyene. Det fortjener de ikke...

Link to comment
Share on other sites

Mente å si at jeg har litt erfaring med Icom. Men når jeg tar en titt på de håndholdte radioene til Icom og min erfaring med Yaesu sammenlignet med det TYT tilbyr så mener jeg de ikke er utdatert.

 

De har nå ikke gjort radikale forandringer på den, arvtageren heter FT-270 hvis du vil sammenligne, men hvorfor forandre drastisk på noe som virker utrolig bra? Den radioen kommer jeg til å ha i veldig mange år fremover.

 

Men hva er det som gjør at de store produsentene er kjedelige saker bortsett fra pris? Det er håndholdte radioer vi snakker om her, Yaesu har jo VX-8 med innebygd GPS og barometer, totalt ubrukelig spør du meg men de har nå det. Ja man kan få billigere radioer enn de Icom, Yaesu og Kenwood lager, er vel ikke så rart når konseptet til TYT er at de skal lage billige radioer enn feks Yaesu og de virker sikkert like bra også. Nå skal jeg ikke snakke for mye negativt om TYT siden jeg har null erfaring med merket, jeg kommer veldig langt med VHF radioen min, en frekvens skanner og en FT-8000 som kryssbånd repeater når UHF kommer inn i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Det er totalt ubrukelig med GPS på radioene, fordi du ikke aner hva det skal brukes til :mrgreen:

 

Dette brukes til Radioamatørenes posisjoneringstjeneste, APRS som viser hvor man selv er ovenfor andre radioamatører. Man går inn på internett og kan sjekke dette. Man kan sende beskjeder, vise status, vise om man er mobil, stasjonær, portabel etc.

 

Å trekke konklusjoner utifra egenerfaring med 1 radio går ikke. blir som drittunger med nytt førerkort og deres første bil

MIN BIL ER BEST.................

Link to comment
Share on other sites

D52: Det haddee vært interessant å vite hvor du henter din informasjon fra. Gjeldende regelverk, hva er det? Det holder ikke å vise til amatørradiostatus, det kortet har jeg også selv om det ikke akkurat benyttes aktivt. Siden det ikke er så lett å finne de riktige bestemmelsene gjorde jeg et kjapt søk på nettet og fant dette på sidene til Nord-Trøndelag Politidistrikt under "Natur, miljø og sjøtjenste/Jakt": "...det er en forutsetningen for at radioen skal være lovlig å selge og erverve at den er CE-merket. Ellers er det lovlig å ha flere kanaler enn de seks man har konsesjon for. For kanaler ut over det konsesjonen tillater kan det lyttes, men det er ikke tillatt å prate på disse. " Riktignok heller ikke med referanse til lov og forskrift men...Prøvde hjemmesiden til NRRL også, og EKOM-loven, men finner ingen begrensninger der heller...

 

QRT

Link to comment
Share on other sites

Jeg viser ikke til noen amatørstatus. Hvor skriver jeg det ?

Man kan lese litt mer her

 

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-083.html#map0" target="_blank" target="_blank

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-2 ... -1251.html" target="_blank" target="_blank

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-2 ... 340.html#6" target="_blank" target="_blank

http://www.rtte.org/" target="_blank" target="_blank

 

Og leser du nest nederste linje her, ute til høyre så får du en pekepinn hva en DJ-195 er tenkt til også http://www.alinco.com/Products/DJ-195/" target="_blank" target="_blank

 

Man kan kjøpe og eie alle produkter som er CE og CE! merket. Men når produktet er CE! merket er det brukers ansvar å bruke det ihht gjeldende lands lover og regler. Er produktet IKKE CE eller CE! merket har man ikke lov til å kjøpe/eie. Hvis man da for eksempel kjøper noe fra utlandet som ikke er CE eller CE! merket vil man ikke få det igjennom tollen hvis de stopper det så lenge man for eksempel ikke er radioamatør eller på annen måte kan dokumentere at man har lov til å kjøpe/eie produktet.

 

CE er forøvrig en merking om at produktet er produsert etter visse spesifikasjoner og krav. Leser man om CE her http://www.standard.no/no/Standardisering/CE-merket/" target="_blank" target="_blank så legg gjerne merke til linjen der det står at CE produkter har FRI MARKEDSTILGANG, som betyr at hvem som helst kan importere. (vanlige regler ang moms etc gjelder jo)

Og her http://www.regelhjelp.no/Emner-A---A-/CE-merking/" target="_blank

Og gjerne viktig å få med seg linje 2 her. Mange som tror at et CE merket produkt er skikkelige saker, det trenger det ikke å være http://no.wikipedia.org/wiki/CE-direktiver

Link to comment
Share on other sites

Du bruker det faktum at du er radioamatør som faktagrunnlag. Nå har du linket til bestemmelser som omhandler CE merking og krav til utstyr som skal selges i Norge/EØS. Det er vel ingen som bestrider dette.

Ekomlovens §§ 8 og 6 omhandler henholdsvis krav til utstyr og bruk av frekvenser. Hverken i lov eller forskrift finner jeg noe om at en jaktradio må være sperret til jaktfrekvenser. Det er bruken som reguleres i lov, ikke utstyrets kapasitet. Dette gjelder både frekvens og f.eks. sendestyrke. Hva en radio opprinnelig er tenkt brukt til betyr vel ingenting. At det finnes andre radioer som kan være bedre egnet er vel mulig, men dersom man vil ha én radio til alle sine formål, kan man ha det, så lenge man bruker den innefor de gjeldende bestemmelser.

 

Det kan godt hende jeg tar feil, men så lenge jeg ikke ser det dokumentert, forholder jeg meg til den dokumentasjonen jeg finner. Nå har jeg viktigere ting fore, elgjakten begynner i morgen, med radio...!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil svært gjerne at du kommer med et håndfast bevis eller referer til et innlegg der jeg skriver eller påstår jeg er radioamatør. Finner du det noe sted er du jævlig flink :)

 

Og det er er ikke lov å bruke annet enn en dedikert jaktradio ev med sikringskanaler til brukt på jaktfrekvenser. Hvis du ikke klarer å lese deg frem til det i de linkene over så tar du en telefon til nr 22 82 46 00

 

Da kommer du til NPT, dvs Post&Teletilsynet. Så spør du om du kan få snakke med noen som har greie på reglene ang bruk av radioutstyr og jaktradio etc.

 

Tror du vil få deg en aldri så liten ahaopplevelse da :D

 

EDIT:

 

Les her http://www.hamradio.no/la3t/LA-Law.pdf

 

Og jeg limer inn :

 

§ 7. Krav til bruk

Radioamatørutstyr skal bare brukes til alminnelig

radioamatørbruk og være i samsvar med krav i ITU-RR

artikkel S 25. Kravet gjelder ikke i nødsituasjoner, jf.

ITU-RR artikkel S 4.9.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...