Jump to content

Oryx 15gr vs Oryx 18,5gr i 9,3X62


CREEPING DEATH

Recommended Posts

Hei der.

Bruker min sauer 202 i 9,3x62 til elgjakt.

Har i en del år nå brukt 15grams kula til oryx i denne.Har opplevd meget pene slakt og mindre pene slakt med denne her.

Til årets elgjakt har jeg skutt inn med oryx i 18,5gram for og prøve litt tyngre kule,har lest litt delte meninger om denne 15 grams så ville prøve noe nytt i år.

Valdet jeg jakter i er ett typisk skogstereng med kun moderate skudd avstander maks 150 meter på de åpneste postene ca,normale hold er 30-70 meter.

Noen her inne som har prøvd disse kulene i tillsvarende vekter og har + og - å fortelle om de?

 

Skitt jakt 2012 mvh C D.

Link to comment
Share on other sites

Eg har jakta ein sesong med fabrikklada Oryx, 18,5 gram til hjort. Det vart den den eine sesongen. Eg opplevde ingen pene slakt. Det føyer seg inn i rekka av andre opplevingar med Oryx-kula. Alle dyr eg har skote med Oryx i 6,5, 30-06 og 9,3x62, har vore øydelagd frampart på. Så eg vil ikkje anbefale den verken i 9,3x62, eller andre kaliber for den saks skuld. Mange andre kuler som er mykje betre både fabrikklada og heimelada

 

Lukke til med jakta :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eg har jakta med 15 grams oryx i 4 år nå.Har lada den til ca 800 m/s i rifla mi.Til å vere ei super kule så gjer den ikke så bra arbeid syns jeg.Elgene har dødd av kula,men ved treff i bogen blir det stygge slakt.18,5 lapua mega som jeg har brukt før gir penere slakt.Men det har sikkert med hastigheten jeg har lada kula på.Tror ikke 15 g oryx er beregna på så høge hastigheter.

Men kula gjør jobben,og gjennomskyting er regelen i mine dyr.

Prøvde den også på rådyr,der vart det ett hull på 20*30 cm i utgangs hullet.(ingen rådyr ammo dette :mrgreen: ).

Men 15g oryx er mere flattskytende en 30-06 med dei tyngste kulene og har større hull på dyret :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke 15 g oryx er beregna på så høge hastigheter.
"Tro kan du gjøre i kjerka", heter det - men jeg får vel slenge meg på "tros"-bølgen:

 

Jeg TROR Norma har skjelet litt til det svenske innenlandsmarkedet ved konstruksjonen av Oryx i 9,3 (i motsetning til "hjortejeger" har jeg bare gode erfaringer med 180 grs. Oryx i kal. 30, også med 925 m/s i utgang). Svenskene har fortsatt mange våpen i (det utmerkede elg-) kalibret 9,3 x 57. Der vil vel 15 g kula få rundt 700 m/s - og gjøre nyttig arbeid. 18,5-grammeren, skutt i x57'en, vil nok rusle ut i "mopedfart" - og må derfor være litt mykere enn godt er for kalibrene x62, x64 eller x66, for å få sikker ekspansjon i "pottitt-kastaren".

 

Ved de fleste elgene jeg har skutt med 18,5 g Oryx (og Alaska) i 9,3x62 (730 m/s), har det vært gjennomskyting, og fine slakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ser at det er mange meninger om Oryx, både i 9,3x62 og andre kalibre.

 

Først må man ta Oryx for det den er; en bonded, klassisk oppbygd jaktkule med blykjerne.

Hvis du vil ha ei kule som rusler gjennom dyret med relativt liten sårkanal må du kjøpe ei av de hardeste "superkulene". Swift A-frame, Rhino, Barnes sine homogene osv vil åpne seg svært kontrollert og nesten garantert gi gjennomskudd.

 

Jeg personlig er glad i de tradisjonelle "bondede" kulene. Du får en god ekspansjon, god skuddeffekt, stor sårkanal og svært korte fluktstrekninger (hvis skuddet sitter i lungeregionen, vel og merke)

En annen fordel med disse kulene(Oryx, Woodleigh WG, Fusion, Accubond, Speer GS, Sako Hammerhead osv) er at de ikke gir store overraskninger trykkmessig ved lading. De gir en hjemmelader den ekstra lille marginen før trykket når øverste etasje, evt pipa...

 

Er ening med de som skriver at 15gr Oryx nok er ment som et alternativ til 9,3x57 eller eventuelt som "hundeførerkule" i -62 der gjennomskudd ikke er ønskelig med tanke på hunden.

 

Jeg har skutt ca 25 elger med Oryx og Lapua Mega 18,5gr i 9,3x62, og vært godt fornøyd så lenge skuddet var ok. Restvekt mellom 75-90 % på de jeg har funnet igjen. Har ladd til en munningshastighet på mellom 710-725 m/s.

 

Har også skutt 8-10 afrikanske antiloper opp til Kudu i størrelse med 18,5gr Woodleigh RN i 9,3x64, selv med hastigheter rundt 770m/s har disse kulene holdt godt sammen.

 

For meg er det viktigere at dyret får et godt skudd og dør raskt, enn at de siste grammene med kjøtt havner i fryseren.

9,3x62 er en meget god patron til storvilt så lenge holdene ikke overstiger 180-200 meter, og man bruker en kule som holder sammen :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Kanskje oryx er ei kule som fungerer godt på elg, men ikkje hjort :winke1:

 

Det eg synes er merkelig, er at kuler som det er naturleg å samanlikne oryxen med, CoreLokt Ultra og RWS Evolution, leverer heilt andre slakt. Har og god erfaring med Woodleigh både i 6.5, .30, 8mm og .416.

 

Er ikkje lett å bli klok på det her for ein som spør om råd :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg tenkte Oryx skulle være topp kule på norsk storvilt, men etter å ha lest her på kammeret litt ser det ut som jeg må bare kaste mine 50 ny lada Oryx.

...........Men da kommer spørsmålet til di med erfaring fra 9,3

 

Hvilken kule skal en velge i 9,3????????????????

 

( ikke nevn swift )

 

Pappa1972

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 21 grammen fra norma. Vart kraftig rekyl men den samler utrulig godt. Men den er vel unødig tung for elg jakt mrnrt jo jeg.

Tror ikke vi trenger det på en tynn skinna elg.Men i afrika med grove dyr der har den vel sin plass tenker jeg. :twisted:

Det var ivertfall skikkelig rapport i skuldra kontra 15 grammen og 21 grammen :lol::roll:

Link to comment
Share on other sites

Mike, jeg har samme erfaring med 325grs; de går utrolig godt i min rifle, omtrent hull i hull. Men de sier klart i fra, og det er lett å bli litt rekyl-redd. Når det er sagt så er det etter min mening mer "snert" i rekylen på 285grs, så jeg synes ikke den er mye mer behagelig å lempe avgårde.

En annen ting er at 325grs ikke har stort dårligere kulebane enn 285grs fram til ca. 200m (hvis de er optimalt innskutt) i det minste i følge norma.cc.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 21 grammen fra norma. Vart kraftig rekyl -
- Men de sier klart i fra, og det er lett å bli litt rekyl-redd.
Med samme våpenvekt, er rekylen produktet av vekta av kula + halve kruttveka, mulitplisert med hastigheita. Dvs. at en 15-grammer i 775 m/s vil gi samme rekyl som en 21-grammer i 550 m/s (og da har jeg ikke tatt hensyn til at en 21-grammer må ha høyere ladevekt, både pga. massen, og pga. at en må bruke saktebrennende krutt). 550 m/s er vel et stykke under de hastighetene vi ønsker? Skal man bruke såpass tunge projektiler, må en opp med våpenvekta, eller finne seg i å få litt juling. Jeg har forresten aldri merket rekyl fra 9,3'en på jakt, sjøl om gammelmauser'n veier bare 3,7 kg med kikkert og reim (og jeg veier 67 kg).

 

For norsk storvilt (jeg har til gode å skyte elg over 275 kilo slaktevekt) vil 250 grs være et godt valg i 9,3. Jeg brukte BX i en del år, alt var bra, bortsett fra kopperavsetningen i løpet. Det blir nok 250 grs A-frame, når jeg har brukt opp de patronene jeg har med 18,5 g Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Vi er i samme vektklasse, Jegerneister'n, og jeg merker heller ikke rekyl under jakt :-)

250grs A-frame; hører rykter om at den er noe hard og ikke alltid ekspanderer pålitelig. Noen erfaringer? Det fine med denne for meg er forøvrig at jeg kan benytte samme innstilling på kikkerten for både Jaktmatch, 232grs Oryx og 250grs Swift, for all praktisk jaktbruk. Hvis JM går rett i X så går de andre to med passe overslag til jaktbruk.

Men Norma leverer vel ikke ferdigladd 250grs Oryx lengre?

Link to comment
Share on other sites

250grs A-frame; hører rykter om at den er noe hard og ikke alltid ekspanderer pålitelig.
"Om jeg hamrer, eller hamres,

like fullt, så skal det jamres", sa Peer Gynt.

 

Noen synes at Oryx er for ekspansjonsvillig, og noen synes A-frame (og sannsynligvis også mange homogene kuler) er for stiv. Når små reinskalver og digre elgokser er i samme ammo-kategori, setter det selvfølgelig så forskjellige krav til kulene, at alle kan ikke passe til alt.

 

Jeg har bare brukt A-frame i kaliber 30 og 6,5 (ikke skutt voksen elg med 6,5) - og ikke funnet igjen kuler, de spaserer rett gjennom små og middels store dyr, også om de skulle legge veien gjennom bogfjøla. Dette kan jo tyde på at kulene ikke har ekspandert særlig mye. Men dyrene har stort sett tatt kvelden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...