Jump to content

Rotte og musejakt 2012/2013


Xesray

Recommended Posts

Synst det er på tide å lage en ny tråd om dette emne.

Ser at det ikkje har vert noe jakt på de siden 09 så på tide å fyre på igjen.

 

Gjerne kom med noe tips ang åte og fangsmetoder.

 

Sjøl bruker eg musefelle av plast type sånn http://www.clasohlson.com/no/Giljotti-felle/Pr344878000

Beste fellen eg har vert borti.

 

Av rotte feller så har eg ikkje noe erfaring, hadde en i fjor som eg ikkje klarte å ta i felle, men den fikk seg et kakk og klarte å komme seg unna, ble stillle etter det. Fikk også murt igjen et hull i grunnmuren så har ikkje hørt noe etter det.

 

Så oppfordrer dere alle til å sette ut litt feller, dere trenger ikkje hører de for å vite at de er i huset.

 

Vi har noen ute kaniner og der samler det seg bra mus/rotte. Bruker foret til dyrene i fellen og det tar eg ganske mye mus med i løpet av høst/vinter.

 

Link til tråd 09.viewtopic.php?f=20&t=29510&hilit=mus%2Frotte+jakt+09

 

Prøv å hold tråden litt mindre tullete enn den forje :!:

Link to comment
Share on other sites

Tja..En stund siden jeg har hatt tid til denne spennede jaktformen nå, men her i vår..

 

Vi holdt på med vedsjauen på tomta hos en kompis, og han nevnte noe om noen plagsomme rotter ved terassen som overså fellene hans.

 

Jeg tilbød meg å ta med .22LR'en og se om det hjalp, og det gjorde det visst:

 

normal_Rattus01.jpg

 

Falt noen flere de påfølgende dagene, og treninga var slettes ikke ueffen.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Kan komme med ett gammelt familie triks for å bli kvitt mus og rotter i hus og fjøs.

 

Bland sammen noen spiseskjeer med hvetemel, og gips pulver (slik som man støper figurer og dill med...) i en ca 50/50 mix,

ha dette i lave skåler el. på steder der skadedyrene ferdes, og det ikke kan komme vann oppi blandingen.

Dette er noe som garantert gir forstoppelse, med tilhørende resultat.

De musene vi har funnet har bare tørket inn, uten noe lukt eller noe, men rotter kan jeg tenke meg kommer til og stinke som vanlig, de har jo noe mer kjøtt på beina...

Fordelene med dette er at de ikke kan bli immune mot det, slik som de kan bli av vanlig gift, og får de ikke nok første gangen, så er de hjertelig velkomne til en ny bordsetning :winke1:

 

Dette er ikke giftig for katter og hunder som måtte finne mus eller rotter døde, pluss at man slipper og tømme fellene hver 20 min viss man har en invasjon av skruejern skaft og ledningsnett spisende små j..... i garasjen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Noen steder i vårt landstrakte land er det museår i år, slik som i Larvik kommune der jeg har jobbleiligheten min. Hvor ille kan det være da tenker dere kanskje?

Tja, f.eks. har jeg kverket 10 mus bare i Volvoen min! Hundematen baki har nok lokket dem inn. Hvor lang tid det vil ta å få lukten av musepiss ut av min 2012 model vites ikke...

En kveld foran TVen i stuen tømte jeg en felle tre ganger på 1,5 time. Fellen stod helt åpent langs veggen 2 meter fra meg, og begge bikkjene mine var i rommet...

 

Totalt har jeg de siste 2 månedene tatt livet av ca 60 mus i feller i og utenfor huset og i bilen. Hvor mange som har røket med som en følge av de 6 store pakkene med Temus jeg har tømt utenfor er umulig å si. At det har vært en del mus innom giften så jeg tydelig en søndag jeg prøvde å holde giftåte ved like hele dagen. Hele 7 ganger tømte jeg en halv pakke med giftkorn i et trekkerør langs grunnmuren, men hver gang jeg kom tilbake var det blåst!

 

Nå er det hele to døgn siden sist jeg tok en mus i fellene. Jeg håper nå at sesongen for felle- og åtefangst av mus er på hell, slik at jeg kan få konsentrert meg om å fange større vilt. Jeg tenker å henge ut et par mårfeller og rigge et reveåte. :)

Link to comment
Share on other sites

Fy søren :shock::shock::shock:

 

Jeg er glad jeg ikke bor i Larvik! En ting er det og ha mus inne, der er det stort sett mulig å få kontroll over dem ganske snart, men i bilen er verre... begynner dem å gnage på en 2012 modell, så har du det gående, det er fryktelig mye ledninger og slikt muse snadder i en ny bil :cry:

Jeg skjønner din frustrasjon, siden jeg også har hatt mus pilende ut av setet i bilen....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...