Jump to content

Kulinariske flueegg...


Kikut

Recommended Posts

Håper ikke jeg ødela apetitten til enkelte med overskriften. MEN, jeg hadde satt stor pris på litt input fra erfarne jegere vedrørende følgende:

 

Førtegangsjeger (Ta det i betraktning når dere leser videre, ler, gråter, rister på hodet). Fikk skutt en simle nå forrige helg. Har hørt av en "erfaren" at kjøttet godt kan henge lenger enn 40 døgngrader. Har vel hengt en 60-70 nå. I et uthus med temperatur liggende mellom 5 - 13 grader. Hadde ikke viltnett, så proformaløsningen ble å kjøpe myggnetting til vindu og pakke kassa, lår og bog inn i dette. I går hentet jeg låret. Alt virket i skjønneste orden. Så en flue i vinduskarmen, dett var dett. Åpnet vinduet for å slippe denne ut, telefonen ringte, og det å lukke vinduet gikk helt i glemmeboka.

 

Når jeg i dag gikk for å hente resten vrimlet det av fluer og store spyfluer i rommet. Det satt vel en 10 stk bare på kassa. Egg var allerede lagt, lå en haug her og der en 2-3 steder der nettingen lå inntil kjøttet. Jeg var på et kurs nylig hvor man uttalte at dette ikke er farlig så lenge man skjærer vekk disse stedene med god margin. Da jeg hadde viftet vekk fluene og tok kjøttet ut av nettingen, virket "innsiden" og indrefiletene urørt og jeg så ingen egg. Jeg skar ut ytrefilet og entrecote og fjernet hinna som hadde vært i kontakt med luft. Likevel er det noe som gnager i mellomgulvet mitt med dette. Jeg tviler jeg klarer å nyte et måltid med dette kjøttet med mindre noen av dere klarer å overbevise meg om motsatt. Meget takknemlig for alle svar!

 

Mvh en som garantert har kjølerom og viltnett neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde noe av samme brøleren i fjor, med et rådyr. Brukte rent vann og helte over de stedene som det lå egg. Trodde alt var i skjønneste orden helt til jeg slengte kadaveret på kjøkkenbenken. Du vil ikke tro hvor mange hulrom, kriker og kroker det finnes på et slakt... Om det var nødvendig vet jeg ikke, ikke er jeg spesielt kresen heller. Men grensa går sånn ca ved flueegg, så rådyret ble våtorganisk avfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja.. det er noe med de jævla fluene som rett og slett ikke går med mat.. Sikkert ikke farlig og alt det der, men allikevel..løsninga er jo selvfølgelig å få nettingen ut, så det ikke berører slaktet. Jeg har funnet min metode som fungerer glimrende.

Lett platemateriale, feks tynn kryssfiner (poppel) sages så den passer til viltposen. En nede, og en oppe. Hull i midten til snora. 60x36 cm og avrundede hjørner, og pussa kanter passer perfekt til rådyrposer, i alle fall de de selger på XXL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...