Jump to content

Valpefor, en dritt-tråd


magn(e)um

Recommended Posts

Som noen kjenner til har jeg har fått en valp inn i huset.

 

En bastard av typen svart-elghund/borderColie Når jeg henta dyret på kennel fikk jeg med Royal Canin, og etter råd i dyrebutikken kjøpte jeg Junior32 (de mente han ikke ville bli mer en 22kg).

 

Det jeg lurer på: Bikkja driter som en voksen hest og er sulten som en hai! Han er helt vill etter mat, men jeg prøver å holde meg til data på for sekken (med litt bonus...). Og han driter veldig ofte og mye. Er dette normalt, eller bør jeg bytte til et for med mer næring?

 

Han er og helt rå til å spise grus. Biter og gnager på alt han finner, men det ser ut som han spiser grusen. Spiser og endel gress.

Link to comment
Share on other sites

Nei RC er et bra tørrfor,men gi gjerne litt våtfor i,f.eks vom.Jeg mener nå at en valp ikke skal vokse opp på kun tørrfor selv om produsenten mener det holder..Ikke la den spise på alt mulig,det kan sette seg fast i tarmsystemet og det kan bli både farlig og kostbart!

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring har Hill's et meget bra valpefor. Jeg blander dette med litt vom. Dette gir møkka perfekt konsistens. :) Jeg gir valpen mat 3 ganger i døgnet den første tiden, men har ikke inntrykk av at det drites hele tiden. Dersom valpen driter ofte og mye bør kosten justeres.

 

Man bør absolutt passe på at valpen ikke blir feit. Etter min mening er det bedre å holde litt igjen slik at hunden ikke vokser for raskt. Men valper er ofte noen notoriske matvrak, de er gjerne konstant sultene.

 

Grus spising er et vellkjent problem. Ofte er det vanskelig og avvenne valpen med det. Jeg har hatt samme problemet, men det har gått bra. Men jeg har hørt om valper som har fått store problemer med grus i tarmene. Ofte vil grus spisende valper kaste opp i løpet av natten.

 

Små og søte er dem, men jaggu er det mye jobb. :D

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Kos med valp?

 

God matlyst betyr som regel sunn hund. Men at en sånn liten knert kan bearbeide såpass store mengder gjødsel, kan jo virke fullstendig vilt. Jeg har helt gått over fra tørrfor til å gi våtfor fra "Vom og Hundemat", eller hva det heter. Foret leveres i halvkilos plastpølser som er dypfryst. Når det er varmt i været, gir jeg foret før det er helt gjennomtint. Hundene elsker det.

Men poenget er at hundene åpenbart har bedre fordøyelse med dette foret. Det virker som om de tar opp mer også. Det virker rett og slett som at når bikkjene gjør i den andre enden, så er det som kommer mindre og fastere enn tilfellet var når de fikk tørrfor som hovedfor.

Link to comment
Share on other sites

Ormekur, står på lista over "ting å gjøre".... Har han mark, vil han spise mer, og drite mer. Godt tips.

 

Vi deler maten opp i tre måltid, men han er så sulten at jeg ofte må ut med ett til på kvelden. I dag satt han pent forran døra til badet, og så bedende på meg. Foret er der inne...

 

Sist jeg hadde hund brukte vi endel vom, den kom i 10-15 kilos esker med fryste blokker. Merka godt at dette var stoff som ble sugd opp i kroppen, det kom jo nesten ingenting ut! Er det noen som vet om dette er å få nå?

Link to comment
Share on other sites

Prøv med andre merker, hva foret oppdretter med? La ikke valpen få mer selv om den ser bedene på deg. Bruk øyene og ikke hva posen sier, det er bare rettledene. Men først og fremt tror jeg kammeraten får for mye mat og er full av makk. Og husk hundene har alltid lyst på mat....Alltid!!!!!! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Markkur bør i utgangspunktet gis så snart man overtar en valp fra oppdretter. selv om valpen har fått et par kurer der, kan det fortsatt være noe igjen. Derfor bør alle som kjøper valp være opmerksom på dette.

 

Når det gjelder foringstabeller som står på sekkene, pleier jeg alltid å si til mine valpekjøpere: Dere har bare en foringstabell, det er sidbeina til valpen. Om de ikke akkurat skal synes på en liten tass, så skal de i alle fall kjennes lett. Hvis ikke har du fora for mye. Ser du sidbeina tydelig, bør du gå opp litt. Dette gjelder imidlertid ETTER at markkurene er gjennomført og valpen er kvitt udyra.

Lykke til videre, det er nok mark og ikke foret det er noe feil med. Det kan forresten være en fordel, om man har muligheten, å gi mat 4 ganger i døgnet den første perioden etter overtakelse. Gjerne til valpen er bortimot 4 mndr. Mindre om gangen og flere måltider i døgnet. Bedre næringsopptak og mindre mage.

 

Dette er egentlig akkurat slik jeg selv skulle vært fora, det :oops:

Link to comment
Share on other sites

Panacur er den mest bredspektra ormekuren vi har, og fåes i tabeletter (250 mg (1 tabl per 5 kg) og 500 mg (1/10kg) og i pastaform.

De tar alle typer orm, både spolorm og bendelorm.

 

Siden bendelorm bruker smådyr som mellomvert og ikke smitter via morsmelka, er det vanlig å bare gi banminth til valper som kun tar spolorm.

Ellers er det ingenting galt i å gi panacur, den sverger jeg alltid til.

 

Du får også noe som heter Droncit og drontal, men disse er ikke like vanlige å gi som "standard", men gis før og etter innreise til Norge.

 

I prinsippet skal man "orme" valpen i 3., 6., og 12., leveuke, men dette er bare sånn ca.

Det viktigste er å gjenta behandling etter to-tre uker så du får tatt både levende larver/orm og egg som klekkes etter første behandling.

Enkelte ormekurer tar også egg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en himmelvid forskjell på hundene hvordan de reagerer på for av ulike typer.

To like hunder kan meget vel reagere helt forskjellig på samme typen mat.

Dersom hunden din er en gigantisk møkkafabrikk så er nok foret definitivt verdt å se nermere på.

ETTER markkuren.

Jeg registrerer at både Hills og Vom er nevnt og begge disse er helt og fullt brukbare .... gjerne brukt i kombinasjon.

KUN Vom i seg selv er ikke bra nok . da må du også fore med vitaminblanding som du kan kjøpe som pulver. (eller som jeg har gjort selv... blandet vom med tørrfor av GOD kvalitet.)

Dersom hunden er mye sulten så bløt opp tørrforet. Det tar ikke så veldig lang tid å gjøre før hvalpen skal fores .

selv har jeg brukt å ha en dose mat i en brødpose , fylle på en del vann. knytte posen og etter en stund så er det klart. Da bløter jeg en gang for dagen tre poser og alt er klart videre fremover.

På meg virker det som om hundene blir mettere av det.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel valpeforet fra Vom og Hundemat som ble nevnt her, og dette foret er tilsatt vitamin A, B, C og D, ihvertfall... Husker ikke alle undertypene. Hvilke vitaminer er det som evt. mangler, i forhold til dine erfaringer?

 

Har en småspist ES-valp i huset, og det eneste den spiser virkelig godt av, er Vom & Hundemat's valpefor uten oppblanding av noe slag. Har prøvd å blande tørrfor med det aller meste, og har prøvd 4 forskjellige typer, så gleden var stor da valpen endelig viste noe som minnet om skikkelig matlyst.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel valpeforet fra Vom og Hundemat som ble nevnt her, og dette foret er tilsatt vitamin A, B, C og D, ihvertfall... Husker ikke alle undertypene. Hvilke vitaminer er det som evt. mangler, i forhold til dine erfaringer?

 

Ser ut for at jeg har misforstått litt ?

Det jeg mener med vom .... er vom.

Hverken mer eller mindre vom som kommer direkte fra dyret.

Dette er fullt mulig å få kjøpt bla.a fra Fatland i Ølen og sannsynligvis fra de fleste andre slakterier + en del forhandlere.

Man får også kjøpt vom i terninger men da er det utelukkende det... vom.

Dersom du snakker om ferdig tillaget hundemat for hvalper med tilsettinger osv så er det IKKE det jeg mener.

 

Vitaminblandingen jeg brukte i tillegg til vom var en pulverblanding med de vitaminene du viser til her.

Å bruke vom som appetittvekker er ypperlig uansett men jeg mener .. og står for det .. at vom i seg selv ikke er nok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...