Jump to content

Ny hagle - hva bør gjøres?


stipay

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Har nettopp hentet min splitter nye Lanber 2083! Hagla er kjempefin, men det er et par ting jeg lurer på.

 

1. Hagla er helt ny og er sikkert smørt inn med mye dritt. Hvordan skal jeg gå frem for å ta vekk dette og sette på nye oljer, osv.

2. Toppleveren går ikke helt inn til sentrum (som jeg vet er vanlig på nye hagler), men det er en liten tapp øverst i låsekassen som man kan dytte inn for å få toppleveren i sentrum. Skal jeg gjøre det, eller skal jeg bare la den gå seg inn?

3. Jeg har fått med 5 choker som er merket med I, II, III, IIII og en uten noe. Hvilke av disse kan IKKE skyte stål, og hvilke burde jeg gå med?

4. Nevn gjerne noen oljer som dere har god erfaring med. Trenger både våpenolje og treolje/stokkolje?

 

Takker for all hjelp! :D

Link to comment
Share on other sites

1. Puss gjennom løpa, og vask vekk evt. lagringsfeitt og denslags med til dømes raudsprit eller noko tilsvarande. Skru gjerne av kolben og sjå etter om det kan vera noko metallspon som ligg igjen. Det kan henda dei har gløymt å reingjera skikkeleg etter maskineringa.

 

2. Denne tappen vert klemt inn når du lukkar hagla, og gjer at toppleveren går tilbake. Den går ikkje heilt til senter fordi låshakene mellom løpssettet og baskylen (låskassen) har litt å gå på, slik at det skal halda ei stund. Når du manuelt trykker inn denne tappen stangar ikkje låsehakene i baskylen mot løpssettet, og toppleveren går heilt tilbake. Det er ingen grunn til å røra denne tappen, med mindre våpenet skal leggjast delt i koffert og du ikkje vil ha toppleveren stikkande ut på sida.

 

3. I = Full (1/1), II = Improved Modified (3/4), III = Modified (1/2), IIII = Improved Cylinder (1/4), Ingen merking = Cylinder (0). Ikkje bruk stål eller andre harde hagl i I og II. III og IIII er greie allround jaktchokar. Cyl. er grei på dei kortaste holda. I og II funkar fint på lengre hold med mjuke hagl.

 

4. Som stokkolje er det linoljebaserte, silikonfrie produkt som gjeld. CCL er eit merke som fins i vanleg handel og får ein del skrøyt her inne. Det kan og nemnast at forumbrukar Raudnakke lagar ein særdeles fin stokkolje. Når det gjeld våpenolje har eg nokon konkrete favorittar. Eg vil anta at det meste er brukbart, sjølv om det er litt ulike eigenskapar ute og går. I leddet mellom baskylen og løpssettet smører eg med våpenfeitt.

 

Håpar dette kan vera til hjelp.

Gratulerer med ny hagle, forresten :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk, og takk for kjempefine svar!

 

Har noen spørsmål til angående chokene:

 

Blir det mer spredning på haglsvermen jo høyere tallene blir? Altså at I er det minste og så øker det gradvis til 0 som er det åpneste?

Kanskje litt teit spørsmål...

 

Hvilke choker ville du anbefalt en støkkjeger som jakter skogsfugl? Hvilken choke i hvilket løp?

Da tenker jeg på en grei allrounder som også kan skyte stål :)

 

Setter pris på alle svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Desto høyere tall, jo mer åpen er choken noe som vil gi spredning fortere.

 

Hvilken choke som er best for deg til skogsfugl varierer etter mange faktorer.

1. ulik ammunisjon har stor forskjell på hvor trange/åpne de er. Kjøp gjerne kvalitetsammo uavhengig om det koster litt mer. En kvalitetspatron til 30 kroner kan gi mer vilt i sekken enn 3 drittpatroner til 10 kroner pr. I tillegg får du mindre skadeskytinger på en ellers hardskutt fugl.

 

2. Hvordan er terrenget? Mye tett skog? Da kan du med fordel ha en litt åpnere choke da fuglen ikke er skytbar på lengre hold uansett.

 

3. Når på jakta skal du ut? Tidligere i sesongen letter gjerne skogsfuglen på kortere hold og en åpen choke kan være å foretrekke, senere ut i jakta en litt trangere.

 

4. Hvilket vær er det ute? Min erfaring med hønsefugl er at de trykker mer i finvær og letter på lengre hold i ruskevær.

 

Finn en patron med mye drep, testskyt den i di børse med hver av de ulike chokene. Noter deg hvilket skuddbilde du får og hva som er å foretrekke til enhver tid etter værforhold, terreng og når i jakta dette er.

 

edit:

Viktig å orme børsa før bruk. 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg lukker hagla igjen uten å røre topplever så er det svært vanskelig å åpne den igjen. Virker som en stopper foran toppleveren og jeg må ta i for å dytte den til siden. Hvis jeg lukker børsa med, samtidig som jeg holder toppleveren til side så går det helt rent og fint og lukke igjen. Er det meningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...