Jump to content

Hvilken hagle bør jeg velge?


Tigerskott

Recommended Posts

Er helt fersk og skal gå til innkjøp av min første hagle. Regner med at det blir maks et par jaktturer i året, og jakt på mye forskjellig..... Alt fra rype til rådyr. Har vært hos Norsk Jakt og der ble jeg anbefalt en Bettinsoli Spesial 12/76 til kl. 8990,- inkl. Koffert. På XXL ble jeg anbefalt en Silma Finnskogen til kr. 7990,-. De har også en Silma Lappland 12/76 til kr. 3999. Synes faktisk Silmaene passet meg best, men på Norsk Jakt er de svært behjelpelige med individuell tilpasning. Vil ha mest mulig for pengene ift mitt behov og trenger noen gode råd...hjelp!!!

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar 8) Er det egne erfaringer som gjør at du ikke liker Silma? Har søkt litt på nett og lest litt siden jeg postet, og ser jo at det er mange ulike meninger ute og går. Regnet jo med det, men synes personlige erfaringer fra erfarne folk er mer å fare etter i.f.t. f.eks. tester i blader etc.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner.... det kan jo hende han selger et annet merke nå (les: hos en konkurrent til forrige arbeidsgiver), men da i så fall en særdeles uproff tilnæming til salgsyrket, så det er vel ikke sånn det er håper jeg. Uansett: veldig glad for gode råd her, så håper fler slenger seg på. Fikk godkjent søknad tilbake fra Politiet i går, så tenkte å handle til uka :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med min Silma Finnskogen. Eneste som gjenstår nå er og begynne å treffe med den. (Og ja, den passer så er ikke det som er problemet for de som lurte på det) Er et eller annet jeg har begynt å gjøre feil :P

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Lanber 2086 som første hagle for ca 7år siden, kanon fornøyd med den. Men anbefaler deg å kanskje se bort ifra de aller billigste, se etter en i prisklassen opp til 10000, ikke vær merke bestemt, ikke kjøp den som kompisen har, eller den som selgeren absolutt vil selge deg, men kjøp den som passer deg best, den du liker best, og hvis den ikke passer deg 100% få den tilpasset, da har du hagle i mangemange år!

Link to comment
Share on other sites

Mange merker hagler er både brukbare, holder godt og dekker en jegers behov....men det er bare noen få haglemerker som du kan selge ( raskt) uten noe særlig hvis dine behov forandrer seg... Eksempel en Beretta...

 

Ikke la deg påvirke av tilpassing i butikken....kjøp ei hagle som "passer" sånn nogenlunde...skyt noe "tusen skudd" på papir / leirdue før du gjør endringer til din skytestil...

 

Dette er en film som sier det meste på en riktig og fornuftig måte både om valg av hagle og bruk:

 

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du er fersk jeger og skal kjøpe din første hagle så er egentlig merke fullstendig uvesentlig. du skal bruke all din energi på å finne ei hagle som du treffer med, som du liker å holde i og som passer lommeboka di. Underveis i ditt jegerliv/skytterliv vil du høyst sannsynlig, etter hvert, finne ut hva du egentlig liker og hva som passer deg. Kanskje ender du opp med en sideligger, (dette er det egentlige jaktgeværet pga balanse og smidighet), eller pumpe/automat. Dette vet du ikke enda. Glem det noen sier om dårlig kavalitet, kjøp det som passer deg og som du treffer med. Så kan du jo bruke f.eks. 25.000 på ei bra og vakker hagle når du har fått erfaring. Har selv kikket på silmahaglene, og synes de ser flott ut og føles som de har gjennomgående bra mekanisme. Få andre hagler har ligget så perfekt til min skulder som silma finnskogen. Og det betyr JÆVLA mye! lykke til, og husk: det er hagla som skyter, men kolben som treffer.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ender du opp med en sideligger, (dette er det egentlige jaktgeværet pga balanse og smidighet)

 

Ganske så enig her. En sideligger er et "formidabelt" og fullendet jaktgevær.

 

Glem det noen sier om dårlig kavalitet, kjøp det som passer deg og som du treffer med.

 

Hvordan i allverden skal han kunne vite om han "treffer" med et våpen som han står med i butikken?... og du mener at KVALITET er uviktig :?:

det er hagla som skyter, men kolben som treffer.

Joda,.. gammelt ordtak,... men det er tross alt den gode skytteren som treffer :wink:

 

Jeg mener at den første hagla også kan være den man bærer i mange mange år og her kommer KVALITET inn som et viktig aspekt.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Er jo helt enig med deg, Man kan godt kjøpe ei dyr, vakker hagle som man treffer med og kanskje ha denne livet ut. Det kan man vel også ha med ei billighagle. men jeg så prisnivået dette lå på, og ut fra det så mener jeg det er helt greit å kjøpe ei rimelig hagle hvis man føler man har behov for å prøve ut dette. Vi kjenner vel alle til alle spørsmål rundt nye (andre) hagler etterhvert som man får erfaring. Jeg mener det er viktig å finne ei hagle man treffer med og få erfaring. Og da er det viktig at man har med erfarne våpenselgere å gjøre, som f.eks. tilbyr seg å bli med på leirduebanen å teste ut, slik tilfeller har vært med meg. På den andre siden, jeg kjøpte ei billig hagle for en del år siden som føltes alt for høy til meg, delvis pga kort kolbe. Den het beretta mod. alpa due. Kjøpte hagla, prøvde noen få skudd på banen, men ble ikke så klok. Like etter begynte rypejakta, og jeg skjøt som en GUD!!! Ryper fra høyre, venstre, rett fra, høye skudd. Jeg skjønte ikke en dritt, men var overlykkelig.

For å sette poenget mitt på spissen: jeg vil heller ha ei hagle til 3000 som jeg treffer med, enn ei til 30-40 tusen som jeg ikke treffer med. Men drømmen er fortsatt ei dyr vidunderhagle som jeg bare peker og treffer med. Uanstrengt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...