Jump to content

Den perfekte reverifla?


bonzai

Recommended Posts

Hva er det perfekte oppsettet(rifle, kikkertsikte og kanskje demper?) hvis man vil bruke ca 8-10.000 på rifle primært for revejakt, men også ha muligheten til å skyte annet matvilt uten å ødelegge de helt?

 

Jeg er fryktelig i tvil! Vakler mellom .17hmr, .223 eller kanskje noe helt annet? Er i alle fall åpen for alt dere kan gi av informasjon og råd om saken. Som dere skjønner er jeg helt fersk i gamet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg 22-250 i april for formålet og angrer ikke ett sekund på valget. Har skutt noen kråker og 2 rever til nå med den. Til kråke og rev maxlader jeg med v-max og får rundt 1200 m/s med 40 grs kule. Får sikkert mer hvis jeg øser på litt ekstra, men presisjonen er fenomenal. Har skutt gås også med v-max. Skjøt i overgang nakke/hals og hele gåsa kunne spises. Men til trening, jaktfelt og annet matvilt lader jeg med 52 grs nosler og lader med n-120 til ca 900 m/s utgang. Alt jobber på lavt trykk, pipa holder sannsynligvis mye lengre og det blir ikke varmt. Har ikke skutt noe vilt med noslern enda, men det kommer etter hvert. Tror det går bare fint. Har en sonic 45 demper på enden og den funker supert. Kjøpte 3 moduler ekstra og da ble det enda bedre ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, budsjett på 10000?

 

Hvis hovedbruksområdet ditt er åtejakt på rev, må du tenke optikk, optikk og optikk. Om du ikkje har lys på åta, sjølsagt.

 

Optikk: Eg ville ha tråla bruktmarkedet for kvalitetskikkertar frå og med Meopta og opp. Kan gjer gode handlar her, og f. eks ein Zeiss Classic 7x50 eller ein Meopta 8x56 et ikkje opp budsjettet ditt totalt, samtidig som at du fær god kvalitet og lys i kikkerten.

 

Kaliber: 222 rem, 223 rem og 22-250 er mi meining dei 3 beste revekalibera. 223 er mest gunstig om du ikkje lar sjøl. Syns forsåvidt ikkje du bør unngå hverken det eine eller andre kaliberet dersom du kan kome over eit godt kjøp. I min verden er 17hmr bra, men litt for avstands- og vindutsatt og dermed litt marginalt. 6,5x55 er også fint, spesielt om du går med tankar om f. eks rådyrjakt eller større vilt i tankane.

 

Våpen: Mange er nemnt her, som eit budjettalternativ ville eg som Remofil ha valgt ei brukt, standard Remington 700 SPS i .223. Kan få gode prisar på bruktmarkedet, god presisjon og kvalitet. Men her er kandidatane mange. Sako Vixen, Brno Fox, Howa, Tikka osv... CZ og Sako har låskasser dimensjonert til kaliberet og er manges (meg inkludert) favoritt. Fekk Vixen nå nylig, men har brukt ei Baikal enkeltløper i .223 fram til nå. Her snakker me forresten ultra-budsjettalternativ, og desse kan du få kjøpt for ein tusenlapp. Mi gjekk veldig godt og stod på alle måtar til forventingane. Hadde det ikkje vore for våpengarderoben så hadde eg hatt ho ennå.

 

Hvis du ikkje har veldig behov for dempar så ville eg ha venta med det og heller lagt pengane i optikk.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange her inne sverger til små caliber her inne,slik som 222-223 22,250 osv. Gode våpen bevares, men litt rett i ræva synes nå jeg.

I allefall her oppe i nord, må man belage seg på å skyte mikkel i liten storm på vinterhalvåret. Å da duger kun tyngre skyts.

Bruker 30.06 og 150 grs V.max. Mikkel legger seg selv om små kvister å greiner er litt i veien da........

Men på stille fine netter kan jeg like godt bruke min 222.

Optik bør ha minumum 56 i lysåpning for å kunne se noe som helst i natten.

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt en Remington Seven SS i kaliber 17.rem. eller 223rem.

Hvis du skal ha et godt revekaliber er vel 17 rem, noe å satse på.

 

223 er vel et mer allsidig kaliber.

Hvis du velger 223, ville eg sett på en Remington 700 SPS tactical.

 

Har begge disse børsen i kaliber 223, der de brukes til blink, gåsejakt, og skadedyrkontroll.

 

Har en liten forkjærlighet til Remington 7.

 

Les:

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...