Jump to content

Flytende hylsesmørning?


vingemutteren

Recommended Posts

Som tittelen indikerer, er spørsmålet hvilke flytende hylsesmørninger som eksisterer. Tenker da ikke på typer som RCBS sin flytende til å ha på smøreputer, men på typer som t.d Hornady oneshot og lignende løsninger. Det har t.d. vert nevnt her inne, at der finnes noe du kan ha i kar hvor en bare fyller over hylsene eller noe slikt.

 

Dette da jeg allerede har blitt lei av å stå å smøre halser og hylser på pute (med nevnte RCBS middel). Forøvrig "tumbler" jeg hylsene etter bruk, smører de og helpresser de, før jeg "tumbler" de til de er rene for fett. (Jada litt lat :D ).

 

Hvilke typer flytende fett finnes?

 

Hvilke anbefales?

 

Fordeler/bakdeler?

 

Kjør debatt. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje prøvd alle, men Dillon sin Case Lube har aldri gitt meg problemer. Lader mest 6,5x55 til baneskyting.

 

Tømmer hylsene i ein isboks, 3-4 sprut med lube, røre litt rundt og la det tørke nåkken minutt så er hylsene klar til sizing. Tumbler vekk Lube'en etter sizing.

 

Kjem ALDRI til å ta i ei smørepute igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd kun en type hylsefett på spray, og husker ikke engang hvilken type det var. Pumpespray, muligens noe fra Midway. Enkel å bruke, og smurte bra, men var noe dritt å få av igjen. Det måtte til sterkere midler enn lunkent vann, og da syns jeg det ble upraktisk. Jeg har RCBS case lube, Lee hylsefett på tube og Imperial sizing wax i eske. Foretrekker RCBS fordi den går lett vekk med svak Zaloløsning eller ei våt fille. Imperial bruker jeg når jeg dreier hylsehalser pga. suveren smøreevne. Men den trenger også sterkere lut enn Zalovann for å tørkes vekk.

Btw. det dårligste tipset jeg har hørt er å bruke Zalo. En kompis ble tipset om å bruke litt Zalo i en brødpose og riste hylsene der. Det førte til masse rust i diene, og kan ikke anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...