Jump to content

Aktivitetskrav ved riflekjøp.


Thomas_K

Recommended Posts

Aktivitetskravet gjelder pistol og revolver. Søker du om rifle med begrunnelse konkurransskyting må du være medlemn av forening som driver aktivt med slik skyting. I utgangspunktet er det ikke krav til at du skal dokumentere aktivitet, men det kan være hjemmel for å be om dette.

 

Kan du søke om våpen til jakt istedet? Da holder det å fremvise kopi av betalt jegeravgift.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det var akkurat det de mente i NJFF også.

Lurer på om jeg skal legge ved en notis som henviser til forskriften og be dem behandle søknadene på vanlig vis. Ikke sikkert det har noe for seg, men jeg har jo ikke noe å tape.

 

du skal i all fall ikke ta et nei for ett nei så lenge du vet det er de som har gjort feil, nå vet jeg at Helldal har ferie ut uka nå, men om du sender en PM så skal du få nr til han så kan du snakke med han til mandag eller noe, han er riktig nok i feil fylke for deg, men han vil i all fall kunne si deg hva du skal gjøre for å få ting behandlet rett og få godkjent søknadene dine.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg søkte på en rifle i kaliber 6.5x55 som jeg skrev i søknaden at den skulle brukes til jaktfelt, fikk jeg etter et par dager beskjed fra politiet om å dokumentere behovet. Jeg fikk formannen i skytterklubben min som jeg er medlem i til å skrive et vedlegg at jeg skyter mye. Leverte vedlegget inn til politiet og etter en dag var søknaden godkjent. Ellers vil jeg si at å levere inn et bevis på at man er medlem av en skytterklubb er gull verdt når man skal søke på våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det er veldig forskjellig hvor nøye de er på reglene rundt omkring, synd men sant.

 

Søstera mi kjøpte før jul ei 6,5x55. Søknaden ble behandlet i løpet av 3 dager. Hun er ikke medlem av skytterlag, ikke driver hun med aktiv organisert skyting og ikke har hun hatt våpen fra før. Men hun har jaktet og er derfor meldt inn i jegerregisteret.

 

Selv fikk jeg innvilget søknad for en 308 for vel en uke siden, jeg er med i skytterlag og jeg er aktiv jeger.

 

 

Men noe som kan være ett problem er at en krysser av i ruten for at en konkurerer (da dette evt dokumenteres), samme er det om en krysser av for at en driver trening på bane (da en ha dokumentasjon på at dette er sant fra ledelsen i skytterlaget).

Jeg gjorde selv den feilen at jeg krysset av for at jeg trener på bane, lensmann sa da at jeg måtte dokumentere dette. Løsningen ble at jeg kuttet ut dette krysset, da gikk alt greit.

 

Så det lureste er å skrive så lite som mulg. F.eks at en har tenkt å begynne med treningsskyting med jakt som formål (trenger ikke dokumentere at en SKAL jakte). Det er alltid en fordel å være medlem av ett skytterlag eller en klubb, det gjør det hele enklere.

 

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...