Jump to content

Pardini GT9/45 vs STI Targetmaster i 9mm


frenzy81

Recommended Posts

Skal ha meg en 6" militærpistol og har to våpen jeg føler det står mellom. (Har prøvd begge.) Jeg ønsker også å begynne med PPC etter hvert, og da er vel tri-step sikte nesten obligatorisk etter hva jeg har forstått.

 

Pardinien:

-Liker grepsvinkelen og rekylopptaket (+)

-Liker tykkelsen på grepet (+)

-Har ikke tri-step sikte som standard (-)

 

Targetmasteren::

-Har tri-step sikte og kan brukes direkte i PPC (+)

-Litt tynt grep (-)

-Faretruende nær maksvekten for mil. pistol (-)

 

Jeg har en Colt single stack 1911 i .45 i dag og har satt på et tykt hogue-grep for bedre passform. Det funker forsåvidt, men jeg synes Pardinien passet bedre både mtp vinkel og grepstykkelse. Nå har jeg ikke 9mm fra før og mine opplevelser med militærpistol er stort sett med .45 (fabrikkammo). Jeg vet derfor ikke om jeg trenger det ekstra rekylopptaket jeg innbiller meg Pardinien vil gi, når vi snakker om 9mm.

 

Det virker som det er flest ting som taler for Pardinien for meg, men showstopperen for avgjørelsen er siktet på Targetmasteren. Er det noen som bruker Pardini i PPC egentlig, og evt. har fått satt på tri-step sikte? Hvor mye vil noe slikt koste, hvis det i hele tatt lar seg gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Hei, tri-set sikter til PPC er helt klart å foretrekke. Angående Pardini og tri-set så finnes det faktisk ein Pardini med Aristocrat tri-set sikter i Bergen (ser i profilen din at du er frå Bergen og), denne pistolen er ombygd her i byen. Prisen på dette veit eg ikkje men kan sende deg kontaktinfo til han som eier pistolen på PM hvis du er intressert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen Pardini GT9, men det er fordi jeg har en STI Targetmaster. Jeg har skutt en del med Pardini GT9 fordi Pardini eiere har en hang til å prøve å overbevise meg om at deres våpen er bedre enn min STI TM. For all del jeg skyter vel så bra med Pardinien, men jeg har en stygg mistro til lettmetall i våpenkonstruksjoner og jeg har notert meg at noen Pardinier sliter med funk feil (nå blir jeg vel skutt ved første anledning jeg snur ryggen til P-mafian på banen/ feltløypa) - men det gjelder sikkert alle våpen - noen blir bare mer høylytt bemerket enn andre..

 

Jeg kan derimot snakke varmt om STI TM, den har vært en trofast sliter i felt løypa og nå på PPC banen. Jeg har bytte skjeftet til Karl Nills Master II grep. Da løser du problemer med vektbegrensningen for felt og får et mye bedre grep om pistolen. Originalt veide min STI TM om lag 20 gram for mye, så jeg måtte fjerne magbrønn trakt for å komme under vektkravet i NSF Milfelt der det var veiing av våpen (NM...). Jeg har også bytte ut sikte kornet til et som er litt bredere, ellers har jeg ikke gjort noen forbedringer, bortsett fra at jeg har bent litt på bladfjærene for å justere avtrekket og bøyd litt på utkasteren for at den skal leve litt til jeg får en erstatter fra Pedersens Våpen... snart. Jeg skyter stort sett milde ladninger med faktor rundt 128 og belagte kuler i 124 grs fra Berry eller Frontier med 4,0 grs N320 krutt bak og de funker godt til felt og PPC. Jeg har skutt mange tusen skudd og STI er supertight og fin ennå, og den samler ennå bedre enn meg så jeg behøver ikke vurdere Pardini på mange år håper jeg... (jeg har en S&W 952 og en Sig Sauer 226 x-six også, men STI'en var først i våpenskapet og er nok sist ut ...)

 

Problemet med STI er vel først og fremst på leverandørsiden, men her kan du sikkert ty til Hunthers House DK, hvis det ikke er kommet opp andre stabile norske leverandører som kan levere.

 

Fordelen med Pardini er helt klart Børselars (importør), her har mange norske butikker mye å lære om kundebehandling og service (min erfaring ....og jeg får ikke rabatter eller har noe bransje tilknytning - men jeg har en Pardini SP ... her lukker jeg øynene for lettmetaller, pistolen ser jo ut som en rørtang allikevel...)

Link to comment
Share on other sites

Har Pardini GT 45 i 9mm, og har skutt Forrige innlegg sin targetmaster, Pardini er verktøy, Targetmaster er pistol. Dvs Pardinien har meget godt avtrekk som jeg liker, men skranglingen og det kosmetiske er ikke all verden. STI er stål, litt 1911. Gode begge to, men synes Pardinien er litt for skjør. Har selv gått over til x-six i felt og PPC, x-five i praktisk

 

Du skyter nok best med pardinien til å begynne med i allefall

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det bildet der når jeg googlet litt rundt en kveld.

 

Den Pardinien er jo ikke akkurat de modellene som selges nå til dags ser det ut som, men det gir jo likevel et bilde av hvordan det vil se ut på en GT45/9. Bildet viser også et annet lite minuspunkt for Pardinien sin del - sleiden er så lav at det er vanskelig å få godt grep. Ser det er satt på antiskli-tape fremme på sleiden.

 

 

Jeg kom til å tenke på noe annet aktuelt også. Jeg har en revolver med aristocrat-skinne, som også er PPC-aktuell. Er det mange som skyter PPC med både pistol og revolver, eller er det slik at de fleste holder seg til en klasse? Det går jo generelt ganske mye skudd per runde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg skyter både revolver og pistol, og gjerne en runde standard pistol og revolver også.... mitt inntrykk er at de fleste skyter begge deler, eller så mye dagsformen tillater. Hjemmelading er en betydelig fordel... sparer penger og du kan lage deg ladninger som passer for ditt lynne og behov. Vær obs på at 50 yards er et stykke vei og endel svake ladninger tenderer til å bli ustabile når de kommer ut mot 50 yards merket...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var en Pardini GT45/9 i hus, og jeg liker det :)

 

Så får vi se etter hvert om jeg kommer i gang med PPC, og vil gjøre noe med siktemidlene. Jeg fikk kikket litt på en modell som en i Åsane PK hadde fått satt på tri-step sikter på, så da vet jeg i hvertfall hva jeg begir meg ut på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...