Jump to content

Krepsing - hva slags åte?


ko-stens

Recommended Posts

Har satt ut en liten haug krepseteiner i et lite, privat vann i dag, men har mine tvil om det blir noen fangst. Utpå lørdagseftan, etter at butikkene har stengt, er det ikke lett å få tak i noe som kan brukes. Derfor ruslet jeg i kjelleren og fant en gammel torsk. Kuttet den i biter og "ladet" teinene med det.

 

Om det blir fangst, gjenstår å se, men er det noen andre her inne som krepser, og hva bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Her i gården brukes hvalkjøtt. Får mer på dèt enn noe annet jeg har prøvd. Sitter utrolig godt, og jeg tipper lukta henger i lenge. Noe som henger igjen fra jeg var med bestefar og fatter når jeg var liten. (Da det fantes kreps og hvalkjøtt var skitbillig :? )

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn, en kreps spiser vel alt den får tak i. Om det er Biff ala Lindstrøm eller "røti" mort bryr den seg vel ikke noe om. En kompis slengte et rottent elghode i elva her for å ta bort kjøttrester etc etc. Og der hadde krepsen party på natta :lol: Poenget må kanskje være å bruke noe som lukter og sitter godt. Pølse-trikset har jeg prøvd, men krepsen klarer alltid å knabbe pølsa... (Jeg bruker ikke agnpose, nei) Mort og annen fisk tror jeg mister lukt ganske fort. I alle fall i strømmende vann.

Men håkke som! Mest artig synes jeg det er å tusle langs strandkanten, og oppover elver/ bekker med lommelykt og pølseklype. gir ikke alltid de største fangstene, men som regel blir det da en liten smak utpå natta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jentungen og jeg kommet tilbake fra krepseturen. Ble ikke all verdens fangst, 24 stk fordelt på 19 teiner, men en liten opplevelse for frøkna i det minste. 20 av dem fra minstemål og opp. Torsken virket da litt!

 

Tror vi la ut teinene litt langt fra land et par steder. Har lagt ut igjen tre av dem slik at onkelen til fruen kan sjekke dem i morgen. Det er han som er største grunneier til vannet, så da kan han få noen selv og! :)

 

Dumme dyret som jeg var, kastet jeg torskerestene ut i vannet før jeg tenkte på å sette ut igjen noen teiner. Det endte med at vi fisket opp et par abbor og brukte dem. Dumme dyret som jeg var (igjen...) hadde jeg glemt kniv, så fant en gammel sag i pumpehuset, som tilhører onkelen, og maltrakterte dem og la i... Man tager hva man haver!

 

Har for øvrig best erfaring med å legge teiner der det er litt steinete bunn.

 

Leste et sted forresten, at man like gjerne kan bruke fisk man tar i samme vannet. Fisk fra andre vann bør ikke brukes pga smittefare for krepsepest. Saltvannsfisk er greit.

 

En kompis har brukt gammelt flesk, men det funket dårlig i det vannet sist (fire år siden nå).

 

Neste prosjekt får bli å blande litt kanskje. Bruker ganske store teiner, firkantede kjøpt på Europris, så det er plass til litt av hvert i agnposen der. Råtten gjedde kanskje? Den lukter ikke akkurat blomster i levende tilstand heller! Ansjos tror jeg at jeg har i fryseren...

 

Daruu, nei, ikke i Harasjøen. Det er et lite tjern på Nes i Ringsaker. :)

Link to comment
Share on other sites

Som tredjegenerasjons krepsefisker med privat fiskerett har det meste blitt prøvd. Vet at bestefatter'n prøvde både katt og høne for moroskyld uten nevneverdig hell. Det som funker aller best er fersk brasen. Til nød kan karuss også brukes. Bytt agn hver gang teinene lettes, fordervet åte er ikke krepsens favoritt. Fikk bare fisket en natt i år men ble da 284 kreps (over mål) på 28 teiner. Helt greit 8)

 

Har ikke prøvd pølse på kreps men vet dette fungerer bra på småkrabber. Skal prøves på krepsen til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...