Jump to content

Leie av løshund - interessant utvikling


jaktdalen

Recommended Posts

Fant denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=35647653

 

Burde være interessant for jaktlag å leie seg en god løshund for en dag eller to. Rimelig lettvint å få inn en godt trent hund ved behov, moro er det også.

 

Tror nok dette kommer til å bli mer og mer vanlig i fremtiden.

 

Noen som har prøvd denne eller andre?

 

Hva betaler man for en slik tjeneste?

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bumper denne.

 

Er det ingen som har leid seg en hund til jakta??

 

To tenkte jaktlag alternativer:

 

1. Blaser , Zeiss kikkertsikte, Swarowski håndkikkert, Norrøna jaktdress, ++++ . Tipper lett over 100.000,-

Tilhørende hund som ikke er jaktpremiert og ikke trent. Elgfall sitter veldig langt inne og postere faller i søvn jevnlig.

 

2. Remington, Leupold kikkertsikte, Leupold håndkikkert, vadmelsdress ------- . Klarer seg med 20.000,-

Leier så inn Vangen 3 dager i jakta av 10.000,- Topp trente hunder med lange fine loser. Elgfall og masse spenning for alle på jaktlaget.

 

Er det ingen her som har brukt alternativ 2??. Mye arbeid å trene opp en god hund.

 

Hvorfor ikke leie??

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Masse spenning for laget kan jo være en sannhet med modifikasjoner. Vil nok tro at det er hundeføreren som får flest skuddsjanser å ikke de som sitter på post.

En topp løshund klarer nok i svært mange tilfeller å oppnå stålos og da er det i de fleste tilfellene hundens eier som vil kunne få en skuddsjanse.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det, hundefører kan vel ta med seg en av jaktlagets medlemmer og la denne stille på losen og skyte elgen, tror nemlig at for en løshundjeger som har skutt en del elg så er hundearbeidet det viktigste, det vil også være en fin gest for laget at de kan delta på innpåstillingen og om muliog skyte elgen, dette kan jo rullere i laget..så alle som vil kan få en mulighet til å oppleve noe spennende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer aldri til å betale noen jeg ikke kjenner for å skyte elgen jeg har betalt dyrt for å jakte på nei. Noen hundeførere er veldig sære på at det kun er de selv som skal gå på losen, og de vil helst ikke at postskytterene skal skyte elg som bikkja springer etter med mindre det er ganglos.

 

Å ta med kompiser med hund, og la disse ha et visst fortrinn på å stille på losen er en helt annen ting. Det går litt dårlig frem av annonsen om man skal stille med hund og fører uten gevær, eller om vedkommende skal jakte gratis mens laget sitter rundt og følger med på GPS...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer aldri til å betale noen jeg ikke kjenner for å skyte elgen jeg har betalt dyrt for å jakte på nei. Noen hundeførere er veldig sære på at det kun er de selv som skal gå på losen, og de vil helst ikke at postskytterene skal skyte elg som bikkja springer etter med mindre det er ganglos.

 

Å ta med kompiser med hund, og la disse ha et visst fortrinn på å stille på losen er en helt annen ting. Det går litt dårlig frem av annonsen om man skal stille med hund og fører uten gevær, eller om vedkommende skal jakte gratis mens laget sitter rundt og følger med på GPS...

 

 

 

Synes du dette er rart :?:

Link to comment
Share on other sites

Se her ja , bumping gir respons.

 

Hvorfor det, hundefører kan vel ta med seg en av jaktlagets medlemmer og la denne stille på losen og skyte elgen, tror nemlig at for en løshundjeger som har skutt en del elg så er hundearbeidet det viktigste, det vil også være en fin gest for laget at de kan delta på innpåstillingen og om muliog skyte elgen, dette kan jo rullere i laget..så alle som vil kan få en mulighet til å oppleve noe spennende.

 

Tenkte vel på noe sånt. Må være pointet hvis man skal leie inn løshund med fører.

 

At f.eks Vangen går inn og knaller ned all elgen mens postere sitter i ro og i beste fall hører en smell er vel ikke aktuelt .

 

Ny måte å tenke jakt på og kanskje det er på tide?? På alle andre fagområder i samfunnet skjer det jo en spesialisering .

 

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Interessant diskusjon med muligheter for å gå i ring…

 

Jaktlaget uten gode hunder vil ikke ha gode hunder fordi det da nødvendigvis følger med en hundefører som vil ha kontroll på, og beskytte, sine gode hunder. Ikke så rart kanskje i og med at hundefører har lagt ned årevis med trening og 30-40-50…. tusen kr. i hver hund. Risikoen for jaktlaget er at hundeføreren risikerer å skyte elgen i stedet for dem selv. Derfor avstår de fra å leie inn hundefører, og skyter heller færre elg… :overrasket:

 

Det skrives om manglende rekruttering i elgjegernes rekker. Hva er egentlig de reelle mulighetene for å rekruttere nye jegere dersom jaktlagene kvier seg for å ”hyre” inn assistanse for å fylle kvota i frykt for at de går glipp av noen skuddmuligheter? Hva da med mulighetene for en jegerspire uten hund og feil gener?

 

Kanskje nevnte hundefører med hund er så interessert i å bedrive elgjakt at han har gått til anskaffelse av hunder, lagt sjela si i de for å lykkes med de i håp om at de skal gi han innpass i elgjegernes rekker? Men i de rekkene er han ikke velkommen fordi ”han er ikke herfra”, og dessuten så ”risikerer vi at han skyt elgen vår”. Ikke nok med det, men ”hundeføreren vil ikke la oss ødelegge bikkja ved å skyte i dårlige situasjoner” (for bikkja vel og merke)… :wink:

 

Sjøl så er jeg i nettopp den situasjon at jeg ikke er på noe jaktlag. Likevel har jeg anskaffet meg hund som jeg nå legger utrolig mye tid og penger i for å lykkes med. På sikt håper jeg at dette skal hjelpe meg med å få innpass på et lag. I lys av enkelte av holdningene som fremkommer her, og i en annen tråd som gikk varm for en kort tid tilbake ”Bitt av hund” med påfølgende og påfallende lav terskel for lynsjestemning, må jeg innrømme at det å entre elgjegernes rekker med egen hund ikke er like forlokkende nå som jeg forestilte meg for kort tid tilbake.

 

På den annen side så er det jo lov å tro at de med mest ekstreme holdninger her på forumet ikke representerer gjennomsnittet av landets elgjegere.

 

Hvis de gjør det, bør kanskje de det gjelder vurdere å søke seg til jaktformer hvor behovet for hund er fraværende.

 

Blir litt off-topic dette her, men kjenner behovet for å lette litt på trykket...

 

Skulle tro at elgjegere med og uten hund var på samme side. At det var til glede for jegere uten hund at noen tar på seg jobben og forpliktelsene med å ha, og få til, gode hunder. Og at det tjente begge parter at hundene blir og forblir best mulig.

 

Nå sitter jeg nærmest igjen med inntrykket av at de "fleste" heller jakter med dårlige hunder, så lenge de kan utnytte en hver skuddsjanse enten sjansen byr på hund eller elg.

Link to comment
Share on other sites

de vil helst ikke at postskytterene skal skyte elg som bikkja springer etter med mindre det er ganglos.

 

vi treng ein laushund som kan drive

 

Det er noen misforståelse ute og går her.

 

Tenker jo på stillende spisshunder. De stiller , ikke jager viltet. Hvis de jager (halser på sporet eller dyret ) er de ikke lov å bruke på elg eller hjort.

 

Ved å skyte på et dyr som hund ikke har kontakt med men henger etter risikerer du å få en hund som jager og ikke stiller og dermed ikke er lov å bruke (litt satt på spiss men ok!).

 

hvis han tar betalt for det, følger det da med fellingsgaranti?

 

Synes å huske at Vangen garanterte skuddsjanse på guidet elgjakt i regi av Norwegian outfitters.

Hvis ikke ble en del av penger refundert. Å garantere felling utført av andre blir vel vanskelig for en hundefører.

 

http://www.norwegianoutfitters.no/index ... 28〈=no

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

På den annen side så er det jo lov å tro at de med mest ekstreme holdninger her på forumet ikke representerer gjennomsnittet av landets elgjegere.

 

Siden jeg er den eneste som har ytret meg negativt, regner jeg med at jeg er ekstremisten her :roll:

Da kan jeg opplyse om at jeg har hatt elghund, og fikk med den innpass i et jaktlag. Om du forventer at alle på laget skal danse etter din pipe når du entrer arenaen med hunden din ( feks forventer at postene skal slippe 18 taggeren forbi fordi ganglosen ikke var helt ideell, så kommer du til å få et brått møte med virkeligheten.

 

Jeg har opplevd å kjøre 100 mil for å sitte i ro på post mens hundeføreren skøyt hele kvoten alene. Siste losen stoppet 200 meter fra meg. Hundeføreren gikk forbi meg, stilte innpå og skøyt elg nr 9. Frister lite å betale for slikt i tilleg må jeg si...

Link to comment
Share on other sites

Bruker og hjelpe andre jaktlag når vi er ferdig skutt. Tror det er viktig med enighet. Er skutt flere elg for min hund av andre. En av meg. Men må si at etter 17år på jaktprøver i norden. Så har man komme over en del hundeførere som er veldig rusa på seg selv å egene prestasjoner. Men for all del. Deres hunder og de som har brukt timer på de.

Link to comment
Share on other sites

 

Siden jeg er den eneste som har ytret meg negativt, regner jeg med at jeg er ekstremisten her :roll:

 

:oops: Var vel ikke akkurat meningen å peke deg ut som ekstrem. Den hentydningen var nok mer rettet til den andre tråden jeg siktet til...

 

Samarbeid er vel nøkkelen her. Har ingen problemer med å se at hundeførere fort kan gjøre seg selv upopulære ved å skyte "all" elgen sjøl, og/eller digge seg selv og sine hunder i vel stor grad. Forutsatt at vi snakker relativt normale folk (sikter da til hundeførere), så må det jo også være en viss forståelse blant hundeløse jegere for at hundene trenger god og positiv læring for å bli gode og verdifulle hunder. Det skal jo normalt komme laget til gode. Da blir det litt kortsiktig å skyte den 18 taggeren i fullt trav med en unghund i hælene. Forutsatt at den hunden utgjør 100 eller 50 % av lagets hundebeholdning, så risikerer man ganske effektivt å sette laget kraftig tilbake et par år. Og så får vi håpe hundeeieren ikke var en god og viktig venn...

 

Tilbake til det tråden handler om så må det vel være opptil det enkelte lag å vurdere om det er nødvendig å betale for hundeekvipasje.

 

I tilfeller et lag trenger hjelp i et begrenset tidsrom, men ikke ønsker seg et nytt medlem, så må det vel kunne sees på som en grei deal.

 

Det kan jo være litt kjipt av et lag slippe innpå en eller flere hundeførere ad-hoc alt etter som det passer laget, for så å kjippe de ut igjen så snart kvota/situasjon er under kontroll. I dette tilfellet er det ren buisness. Laget trenger hund, laget betaler, hund kommer, jager og forsvinner når behovet er over. Done deal.

 

For egen del er jeg mer opptatt av jakta enn pengene, uansett om det er snakk om penger ut eller penger inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...