Jump to content

Forskjellen på 6,5x55 og .308 ?


joakim88

Recommended Posts

Det har seg sånn at jeg har ei .308 børse. Til hjortejakt osv, så funker jo denne ypperlig. Problemet kommer når jeg skal jakte småvilt, den sprenger jo strengt tatt det som er. Kan det være nok å gå ned til 6.5x55 da? eller burde jeg gå helt ned til .223 ?

Link to comment
Share on other sites

Helmantel til ting du har tenkt å spise eller ta vare på skinn/ pels, og varmintkuler -eks V-max- til ting du ikke skal spise.

 

Om du skal ha 6,5 eller .223 må du nesten bestemme selv. .223 er en glimrende patron til småvilt, men med en 6,5 har du en storviltbørse i reserve dersom den andre skulle bli satt ut av spill. Både 6,5 og .223 er gode valg til småvilt, og begge gir muligheten til å skyte med rimelig ammo.

Link to comment
Share on other sites

Det er i hovedsak kula du bruker som bestemmer korleis viltet ser ut etterpå. Kaliberet har også betydning, men når det gjelder dine to kalibrer er den nesten uvesentlig. Du spør om du kan bruke helmantel (kule uten innhald av bly) til alt småvilt, så kan du nesten det, men ville nytta blykuler til reven (hvis ikkje du har ein hardt ekspanderande helmantel). Til fugler er helmantel det beste alternativet (som f. eks storfugl, kråke, rype).

Link to comment
Share on other sites

Til reven har jeg ladet meg opp litt vmax, så det er vel lite å ta vare på. Men Om jeg skal ta vare på pels o.l så er det nok kanskje bedre å gå ned i kaliber, enn å begynne med kuler som ikke eksp. Kan fort gå galt, og dyra kan løpe langt.

 

Lader selv, så å finne en god kule i både .308 og .223 skal ikke være noe problem :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein kompis som jaktar "nestan" alt vilt i Noreg med sin gamle Remington Seven i 308 Win. Han har felt rev, bever, skogsfugl, rådyr, reinsdyr, hjort (ein gullbukk) og elg med denne børsa.

 

308 er éit godt allround kaliber i Noreg. Det einaste du treng er ei eigna kule og ladning til det viltet som skal jaktast. Skal du ha viltet til å velte med ein gong, så er som også nemnd kule/lading og mengder treningsskudd ein nøkkel til betre suksess.

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg at det blir rart å gå til anskaffelse av 6,5x55 når man har 308 fra før.

 

Du kan se i signaturen min hvilke kaliber jeg har, og 223'n går til småvilt.. MEN: 223 kan være nesten like vanskelig å lade snilt nok til å ikke få kjøttødeleggelse som 308 f.eks. 223 har såpass høye hastigheter at treffer du litt feil med de lette kulene blir det bare kjøttdeig igjen (hvis kula velter inni dyret). Dette føler jeg ikke er fullt så vanlig med 6,5. Mulig jeg tar feil?

 

Men vil du ordne deg en dedikert småviltbørse så må vel 223 være et fint valg.. Så får du forske deg fram til en helmantlet kule (f.eks Lapua FMJ) som du kan lade i hastigheter rundt 800ms, og samtidig opprettholde god presisjon :)

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Ja du er inne på noe der, det er jo ikke så veldig store forskjellen på de to kaliberene. Men det hadde vært moro å kunne få stoppet ut litt etterhvert, og da er ikke .308 det rette kaliberet. Men med en .223 så finnes det vel ladninger som er snille nok tenker jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...