Jump to content

Hvilket kaliber/demper er best for naboen?


Ole-Johan

Recommended Posts

Jeg er ingen dempermann fordi jeg foretrekker ørepropper, men jeg må kankje krype til korset. Grunnen er at jeg jakter gås og råbukk nær bebyggelse, og ikke ønsker å vekke folk unødvendig.

 

Sub-ladninger er uaktuelt fordi det blir for spesielt, så svaret er kanskje enkelt: Ingen?

 

Er smellet fra en overlydkule like ille for naboen som kruttsmellen?

Jeg har forstått det slik at kulesmellen avtar med kaliberet, men er det betydelig forskjell på smellet fra en overlydskule i 6,5 og .224?

Link to comment
Share on other sites

Den store forskjellen kommer når du går fra overlyd til underlyd. Kaliberne vil du kunne skille fra hverandre om du skyter dem i tett rekkefølge. Men det er ikke veldige forskjeller. En dempet .222 rem og en dempet 9,3x62 ville jeg høre forskjellen på, men det er ikke voldsomme forskjeller. Det er min opplevelse

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Demperen tar det meste av skuddsmellet. Kulesmellet er omtrent proporsjonalt med størrelsen til prosjektilet. Opplevelsen av at det blir skutt er veldig mye tydeligere med 6.5 enn 223.

Kulesmellet avtar også med økende BC, så ei 223 kule med høyest mulig BC vil være stillest, men det siste er flisespikkeri.

I fravær av ting som reflekterer lyden høres slik skyting nesten ikke bak skytteren.

 

K

Link to comment
Share on other sites

jakter også nær bebyggelse.før jeg fikk demper ringte altid tlf når jeg skjøt,fikk du den spurte de,etter jeg fikk demper hører jeg ikkeno :) ett skudd med demper klarer en aldri å bedømme hvor det kommer fra.kjøp deg demper du,du angrer ikke,slipper rekyl,øresus,og tlf fra naboer :D Og lydbølgen vil være mindre.har en sonic 35 på 260en,en hausken på 358en.358 smellet er mye mindre enn 260en.

Link to comment
Share on other sites

tja tror ikke det er så mye forskjell,men vil jo tro jo større hastighet dess større smell,hadde en 7mm wby med hausken,den var litt skarp i smellet.vil jo tro 223 er stillere enn 22-250.Men er usikker siden jeg ikke har hatt disse.222 er ivertfall grei å dempe,har en kammerat som har denne,behagelig å stå på siden når han skyter :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Stå ved siden av er en ting, men sett deg 100 foran og til siden og hør, eller sitt rett unfer kulebanen på 2-300m.. Det er god forskjell på 223 og 338 ja - på det holdet er et dempet skuddsmell helt borte, eller du hører et svakt tsjoh om du lytter like etter kulesmellet. 300m unna er skuddsmellet i praksis helt borte, nesten med alle dempere - kulesmellet er et skarpt lite smell om du sitter like under kula, og en merkelig "pscjooih" eller noe sånt om du er 50-100m unna kulebanen, med 223 eller 6.5. Er det 338LM så hører du godt smellet i kulesmellet på det holdet. Og skudddsmellet er kraftigere, men høres ikke som et smell - og vil neppe gjenkjennes som et.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer nok mye ann på øret som hører.

Jeg bruker mye en 358 med demper nå og denne er mer lavmælt enn både 308`en og 260`en, og dette skyldes nok lavere V0 og raskere krutt.

MEN, jeg er jo mye på bane og der brukes det demper med alle ulike kalibre. Jeg kan ærlig talt ikke høre særlig forskjell i en slik setting. Ute i skogen ved en og en smell kan jeg ved full fokus høre forskjell, men det er små marginer. På banen høres så og si alt ut som 22 LR uten demper.

 

Demper er tingen både for egne ører og naboens :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der er meget forskel på hvor langt krudtsmeld og kuglesmell vandre, og hvor meget som skal til at stoppe de to lydene.

Krudtsmell fra udempet våpen, ligger i det lavfrekvente område (0-1200Hz) overlydssmellen fra et supersoniske projektil ligger i området 2000-10000Hz.

Lyden fra et krudtsmell som er behandlet af en demper, er klart reduceret i lydtrykket totalt set, og frekvensen er ændret fra 1 lavfrekvent brag, til en højfrekvent hiss.

Lavfrekvent støj har en meget stor evne til at vandre langt, og til at passere gennem masive forhindringer. Højfrekvent støj stoppes derimod af selv meget tynde forhindringer, som for eksempel glas, mur eller bare et uigennemsigtig bevoksning.

 

Derfor vil et dæmpet skud uanset kuglehastigheden ikke genere naboer og andre rundt omkring, i nær samme grad. Ofte vil man ikke høre et dæmpet skud hvor kuglen flyver over lydens hastighed, bare man er indendørre.

Link to comment
Share on other sites

Dette handler ikke om mine ører. Der er og blir ørepropper det beste, og en demper en ekstremt drastiskt, kostbar og bakstreversk løsning...

 

Hvis forskjellene er veldig små mellom kalibre, utgangshastigheter og dempere. OG alt sammen bevarer naboens søvn er det hele enkelt.

 

Men jeg kan tenke meg til at de såpass store forskjellene kulenes kalibre, form og hastighet utgjør, så kan der være godt hørbare forskjeller.

 

Kan det tenkes at summen av alle små forskjeller, kan utgjøre en stor forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Har en 222 rem med demper, a-tec ctm 4, i fjor lå jeg og min kompis Fredrik og skjøt med min og hans 308 med Hauken standard. Det er mildt sagt stor forskjell på lyden på disse to, min 222 smeller mye lavere en 308'en. Men det er kulesmellet man hører fra begge.

Har og hatt en 223 med Hausken standard demper, også den var det friskere kulesmell fra en det er fra 222'en.

 

Dette med smell interesserer meg og, merker når jeg skyter på ryper med 222'en så kan det skje at det sitter igjen fugl etter første skuddet, slik at men får to muligheter. Tviler det ville skjedd om jeg hadde brukt 308.

6,5x55 har jeg ingen demper erfaring med.....men skulle likt å testa 221 fireball opp mot 222'en, mulig enda litt å hente der, mindre krutt og mindre fart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...