Jump to content

Multifuelbrenner?


ZTerje

Recommended Posts

Jeg bruker en Kovea booster +1, den bruker både gass og miljøbensin.

Den er kjempefin for oss som liker jagerfly, ja den bråker litt.

På korte turer om sommeren bruker jeg gass, på langturer fyller jeg et par flasker fra gressklipperkanna.

 

Den varmer desidert best når den går på bensin.

 

Grunnen til at jeg valgte den er at den er mere robust enn mange av de andre brennerne på markedet som har små og tynne deler som stikker ut i fra brenneren, jeg vil ikke ha en slangetilkopling eller reguleringsskrue som knekker.

Omnifuelen er den verste i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Coleman Apex II:

 

http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=445A725

 

Den har vært i årlig bruk i over 10 år med kun én skiftet pakning (i brenselflasken). Jeg har kun benyttet den på miljøbensin. Den har aldri sviktet meg og jeg synes ikke den er særlig bråkete, og den tar liten plass i sekken. Jeg vet ikke om den er i salg fremdeles, men om den er det, kan den anbefales på det "varmeste"... :twisted:

 

Jeg har modellen før. Er veldig fornøyd. Den er nå kassert grunnet en liten lekasje. Har ikke fått fatt i ny.

Har midlertidig kjøpt omnifuel som jeg ikke er helt fornøyd med. Den bråker no f..... og varmer godt i mitten av panna.

Link to comment
Share on other sites

Koveaen har 25% høyere effekt med bensin enn med gass.

Jeg vet at de multifuelbrennerne jeg har vært borti har gitt mere varme med bensin enn gass.

men det kan godt hende at du får mere effekt ut av gass enn bensin i forhold til vekten på drivstoffet.

Men det er helt sikkert at vannet koker mye raskere med bensin.

 

http://www.kovea.com/product_view.php?b ... 0000&pno=8

Link to comment
Share on other sites

Koveaen har 25% høyere effekt med bensin enn med gass.

Jeg vet at de multifuelbrennerne jeg har vært borti har gitt mere varme med bensin enn gass.

men det kan godt hende at du får mere effekt ut av gass enn bensin i forhold til vekten på drivstoffet.

Men det er helt sikkert at vannet koker mye raskere med bensin.

 

http://www.kovea.com/product_view.php?b ... 0000&pno=8

 

Hjemme på kjøkkenet mitt koker vannet raskere med gass i min Omnifuel :?

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen har masse å si når det begynner å bli flere blå, mister gassen effekt. PGA. Høyt kokepunkt på de fleste propan/Butan blandinger.

Gass er fint om sommeren.

Om vinteren er det bensin eller parafin som duger.

 

Det at det brukes samme dyse til gass og bensin har sikkert noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Dette var på kjøkkenbenken så der er det nok trivelig og varmt, jeg ser at omnifuelen varmer raskere på gass i den tekniske spekken.

At gass er uegnet i kulde er vel kjent for de fleste, butan er slutt rundt null.

ved bruk i kulde vil blanding med propan/butan brenne av propanen først, så slutter den å virke selv om det er flytende stoff igjen i boksen.

Er du i en knipe kan du med de fleste multifuelbrennere brenne butan ved at boksen settes opp ned, flytende butan kommer frem til brenneren hvor den blir forvarmet, sett gassboksen så den får "LITT" varme fra brenneren

Link to comment
Share on other sites

Ta en kikk på linken til spekken for Koveaen, der ser du at den varmer raskere med bensin.

Men for Omnifuelen er det omvent, jeg er overbevist om at dysebytte har noe å si.

Koveaen brenner i flg. bruksanvisningen ikke diesel og parafin, jeg har heller ikke prøvd.

 

I disse tabellene ser det ihvertfall ut som om propan har mere energi enn bensin, vel og merke i forhold til vekt.

http://www.hydrogen.no/hydrogen/teknisk ... r-hydrogen

Link to comment
Share on other sites

Fikk tips her om dagen at jeg ikke måtte finne på å smelte snø ved bruk av rødsprit. Dette fordi snøen trekker til seg avgassene eller noe sånt, og vannet smaker deretter når man drikker dette eller bruker det i maten. Noen som vet om dette stemmer? Høres spesielt ut.

Link to comment
Share on other sites

Har nett kjøpt med Omnifuel. Hvordan er det å bruke miljøbensin kontra renset bensin? Miljøbensinen er da betraktelig billigere. Hvordan er det med soting og effekt kontra renset bensin. Eller er dette det samme med forskjellige "kallenavn"?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nett testa den nyinnkjøpte omni'en, men et lite problem viser seg. Flammesprederen hopper av når den blir varm, dvs etter noen sekunder. :cry: Sprederen er ganske trang å få nedpå, så løsningen er kanskje å vippe ut en av "armene" slik at den ligger løsere? (Vet ikke om dere skjønner hva jeg mener, såvidt jeg skjønner det selv..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen brennere fra coleman. 1 er multifuel og 2 er for bensin. De for bensin/Heptan har jeg brukt mye og aldri noe tull med de. Bråker mer enn gass selvfølgelig og er litt følsomme hvis det blåser mye men da har jeg som regel laget til en liten levegg av stein eller snø.

 

Har brukt mine i over 10 år nå og nå begynner de å bli "modne" med tanke på slitasje, men de er brukt mye. det som slites er tettingen til pumpa, men den er å få ny.

 

Aberet med multifuel er vel som regel prisen, men med bensin er den veldig rask til å koke/steke.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Nova for Trangia? Vurderer denne, da jeg satt i 20 minutter forrige helg og prøvde å steke speilegg og bacon med gassadapteren. Ble i kaldeste laget for gass kan du si :) Kommer den med forskjellige dyser, evt hvilken dyse står i når man pakker den ut... m.m.?

 

Jeg har Optimus Nova med adapter for stormkjøkkem. Dette er ikke den med justering på slangen. Har fungert prikkfritt både med parafin og miljøbensin. Det er kun en dyse.

XXL hadde tilbud på disse for noen år siden. Tror jeg batalte 500,- Har ikke savnet det stativet som vanligvis følger med.

Link to comment
Share on other sites

Dere sier dere bruker miljøbensin fra statoil på omnifuelen? Har selv en omnifuel, men har alltid brukt parafin eller renset bensin. Er miljøbensin like ufarlig å bruke med tanke på utslipp av farlige gasser i teltet osv, kontra rensa bensin? Og soter ikke flammen med denne bensinen?

Link to comment
Share on other sites

Min Omni har gått 4 eller 5 kanner med miljøbensin til nå, har ennå ikke trengt å rense dysa for sot. Det er mange timer med fyring. :)

 

 

Men med tanker på giftige gasser og slikt? vanlig blyfri 95 skal visstnok avgi endel giftige gasser, og skal derfor helst ikke brukes i telt. Det er vell derfor rensa bensin er mest vanlig. Så vet dere om miljøbensinen er like ufarlig som rensa bensin?

Link to comment
Share on other sites

Vanlig bilbensin skal helst ikke brukes, både pga giftige gasser og at den avsetter mer forurensninger i brenneren.

 

Miljøbensin er det samme som alkylatbensin, denne er renset for svovel, benzen og aromater og har 99% mindre skadelige hydrokarboner en vanlig bilbensin. Jeg tror renset bensin og miljøbensin ligger temmelig nær hverandre når det gjelder utslipp av giftige avgasser.

 

Uansett, ved fyring i telt skal det sørges for god lufting.

Link to comment
Share on other sites

Solid og god brenner den der. Kjøpte en slik fra Sierra, (se side 2) tror faktisk prisen var enda lavere da.

Hva gjelder brennstoff: tror jeg har prøvd det meste og synes helt klart n-heptan/renset bensin er det beste. Om den kommer rett fra fat eller pene flasker under navnet ArX ,Coleman-fuel eller Primus spiller ingen rolle. Liker ikke den skarpe lukta av miljøbensinen til Statoil og synes den er i overkant lett anntennelig, (prøv å fyll på en Zippo-lighter så ser du forskjell.) Ellers er det meste brukende, fyrte en sesong på Jet-A1 uten problemer. Men styr unna vanlig 95-okt. og diesel, svineri både for folk og brenner. Lampolje bør heller ikke brukes da det lett gir "forstoppelse" både i MF'er og i Petromax.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan gjette på at du ikke får tent på.

Når du oppdager at du kan putte noe oppi som virker som veke begynner det å virke.

Når tennveska blir varm nok får du nok en ukontrollerbar flamme.

 

Det er farlig å stille sånne spørsmål på forumet, fordi det er alltid noen som må prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei. Ser at dette er en relativt lang og gammel tråd, men vil gi noen av mine betraktninger her.

Har brukt mange forskjellige brennere opp gjennom årene, men desidert mest MSR. (Whisperlite og Dragonfly)

Det har vært turer til inn og utland over lang tid i tildels grisgrendte strøk hvor man ser rart på deg om du spør om gassbeholdere.

Derfor har vi landet på å bruke 95/98 blyfri bilbensin rett fra pumpa, eller bilens bensintank. Det har fungert stort sett grei. Whisperlite har en tendens til å tette seg noen ganger, men er relativt stillegående i forhold til Dragonfly. Whisperlite trenger lenger tid på å justere seg enn brenner som har justering på selve brenneren i tillegg. Stort sett fornøyd, men MSR har en stor ulempe ved at pumpen er i plast. Over tid holder den ikke mål. Har erfart følgende:

1. Monterte pumpen på brennstofflasken i dårlig lys. Den store røde ringen på pumpen løsnet med det til følge at o-ringen som tetter flasketuten ikke hadde noe støtte. Etter en stund fyring spratt oringen ut, bensin under trykk ble blåst ut og det ble full fyr i alt rundt brenneren. Lite hyggelig erfaring og potensielt livsfarlig.

2. Under kalde forhold knekker plasten på MSR pumpen med følge at du står med pumpehåntaket i ene hånda og resten av pumpen i den andre. Tilnærmet umulig å lime, og ny pumpe er dyrt. Dessuten veldig irriterende.

Ellers så heller jeg til å bruke bensin og riktig dyse. Det er enkelt å fyre opp uansett om det er kaldt eller varmt, og det er stort sett alltid tilgjengelig brennstoff uansett hvor du er.

Et annet aspekt er at det ikke blir noe forsøpling i form av tom gassbeholder emballasje. Emballasjen har samme tendens som aluminium ølburker, å ende livet under en sten ute i naturen, fordi enkelte ikke gidder å bære med seg søppelet hjem.

Så min konklusjon er: Bensin, riktig dyse, 2 justeringskraner, pumpe i metall, like god sommer som vinter. lang slange så brennstoff flaske ligger lengst mulig unna varmekilden. Pass på god lufting uansett hva dere fyrer med, og ikke få brennstoff hverken i maten eller soveposen.

Ellers ønsker jeg dere alle en god tur!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...