Jump to content

Gjenbruk av tennhetter som ved en feil må tas ut av lomma


mortens61

Recommended Posts

Tja, om hettelomma på den hylsa du tok hetta ut av er trangere enn hettelomma på den hylsa du skal sette hetta inn i igjen, vil du kunnne få hetter som sitter dårlig, kansje tilogmed faller ut. Noe som kan bli en kilde til div plager. Eller det kan gå helt fint.

 

En hette koster 25-35 øre/ stk så om man har noen hundre kan det jo bli at man sparer penger til en hel ferdigpizza av det ;)

Link to comment
Share on other sites

Her gjelder det samme som usikker krutt, det går på tabbekvoten.... kast skiten og begynn på ny :?

Det er bedre å kaste noen få tennhetter enn å plages senere pga. å spare noen ører........

Det skjer alltid da det passer dårligst :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Som herr Meyer sa, det går fint å bruke hettene, men ikke til noe du skal stole på(jaktammo eller konkurranseammo).

Regner med at du selv er i stand til å vurdere om de entrer hylsene med motstand som tilsier at de blir sittende som de skal.

Link to comment
Share on other sites

Hva om hettene er blitt såpass "for små" at de løsner under avfyring eller at de får lekkasje bakover uten å løsne, dette kan jo muligens gi skader (utbrenning) på støtbunnen i våpenet. Er det verdt risken for å spare 35 øre? Det er neppe farlig for skytteren men kan jo være irriterende om man lager merker på våpenet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at noen hetter jeg hadde tatt ut var så mye for små at de omtrent datt ut av seg selv da jeg prøvde å sette de i nye hylser.

Selvfølgelig ble ikke disse brukt omigjen.

Bare forteller hva som kan være utfallet. worst case scenario. I best case er det ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid kastet dem selv, men som en liten digresjon, vil ikke hettene ekspandere ved avfyring,

og tette nok, selv om hettelomme skulle være micromillimeter for stor?

Ja vanligvis iallefall.

Men jeg har en eske med hetter som har vært satt i hylser som hadde trange hettelommer og er tatt ut. De sitter ikke engang skikkelig fast i hylser med vanlig str på hettelomma, de faller faktisk ut. Noen som vil ha de?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...