Jump to content

.32 s&w på lange hold


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Hei Øyvind

 

"GSP, 32 S&W med wadcutter" passer ikke i samme setning som "100 meter".

Den første påstanden hører egentlig sammen med "max 25 meter".

I USA skyter de presisjon på 50 yards og der har endel tatt i bruk piper i kaliber .308 for å oppnå bedre prsisjon på lengre hold med .32 WC. Dette fordi .308 piper har en riflestigning som passer bedre for lengre avstander. ca 10-1.

Hvis du sjekker med for eksempel Pardini USA så holder de på med et prosjekt tilpasset Bullseye skytterne hvor de bygger om Pardini til 32 ACP. De hevder å få samlinger på god innertier på 50 yards, med riktig ladning og en Hornady XTP kule. Settet inneholder pipe, rekylfjær og nytt sluttstykke. Ikke tilgjengelig for salg enda, men forhåpentlig om en stund i følge info på nettet.

Denne kombinasjonen burde la seg gjøre i en GSP også, for en hendig smed. Krever sikkert litt prøve og feile med hensyn til utkast av hylser pga forskjellig diameter på hylsebunn, men hva gjør man ikke for et ekstra poeng i grovfelt.

På den annen side er nok "9 mm" et bedre ord i den setningen som også inneholder ordet "100 meter"

Link to comment
Share on other sites

Erfaringsmessig vil wadcuttere tilte og gå på tvers i skiva på litt lengre avstander.

I mangel på wadcutter kuletang brukte jeg en lee 98 rundnesekule på min sako Triace.

Satte kula slik at rundnesa såvidt stakk fram av hylsa.Skaut noen skudd utover ett vatn ved hytta og disse kulene tumla ikke ut til over 250m.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Uten at jeg har prøvet, vil vel ei hullbase wadcutter (HBWC)kule, p.g.a. lengde, ha litt dårligere stabilitet når det blir noe lavere hastighet, enn ei kortere være seg RN, eller DEWC, da forutsatt at kula er marginalt stabil i utgangs punktet. Ei RN kule vil nok gi marginalt mindre luftmotstand og kulefall. Uansett blir vel fallet ganske likt krummingen på regnbuen :P.

 

Det burde ikke være store forskjellen på .32 HBWC og .38 HBWC vedr. stabilitet, forutsatt at begge er avfyrt fra våpen med rett riflestigning.

 

Pardini forsøket fra USA hørtes interressant :D

Link to comment
Share on other sites

Uansett blir vel fallet ganske likt krummingen på regnbuen .

Man skyter da med grei presisjon på 100m med pil og bue. Da må det vel gå an med pistol :shock: ?

 

Ideen om å bruke ei massiv kule, som er kortere, er nok ikke så dum, men det overrasker meg at man får så god presisjon @ 25m med ei kule som er ustabil?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har behov for ammunisjon til Walther GSP`n. Blir vel hold på 100 meter +, og da er det litt problemer med både presisjon og kulefall. Noen som har erfaring med kuler/ladninger som fungerer her??

 

Eksprimenterte endel før NM2007 i Sandnes, for langt hold (70m)

 

Jeg endte opp med: Barrys belagte HBWC kule og ladd med 2,2 grain med N320

 

Samling på 70m med kikkert og annlegg; 80mm. Ingen tegn til kanting av kula

Link to comment
Share on other sites

Hei Ken, joda, problemet løste seg veldig enkelt.. Ringte til Tor Jonassen i Sandnes, og fikk ferdige skudd av han.. Lada med ei 78 grs rundnesa hunter kule som Bernard hadde skaffa.. Gikk utrolig tett opp til 115 meter (testa ikke lengere hold)

 

Og til Vingemutter`n, det var til nordisk i Danmark. Danskene skyter jo på over 100 meter :winke1:

Kom du noe lenger med dette Øyvind? Akkurat startet med .32s&w lading og er mest nyskjerrig, holder meg til maks 70m :wink:
Link to comment
Share on other sites

Jeg har i 3-4 år skutt med ei Lee microrilla LSWC kule... Disse går steike godt ut til ca 80 meter, men over det er de mere ustabile (fant jeg ut når vi skulle skyte på lengere hold)

Har tenkt litt på dette selv uten å ha satt tankene ut i praksis: Lade for opp til ca 50 meter med wc, og for distanser 50+ med annen kule. Vil det fungere med en swc? Noen som har forsket på dette?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...