Jump to content

Sauer 202 presisjon etter løpsbytte


Aaneland

Recommended Posts

Hallo.

Jeg er på utkikk etter ny rifle, og jeg har sett ut en spesiell. Sauer outback 202.

Men jeg har et spørsmål om den ( det står egentlig i tittelen på emne ) og det er, hvordan er presisjonen på den etter at du har byttet løp, og da også naturligvis kikkert også?

Må den skytes inn etter hver gang selv om du har en kikkert til hvert løp med QR montasje?? :?:

Er den noen som har erfaringer med dette? jeg har prøvd å spørre litt rundt om i butikker som selger den, men har fått varierende svar.

Link to comment
Share on other sites

Den bør skytes inn hver gang.

Jeg har prøvd, skiftet fra 6.5x55 og til 9.3x62 og tilbake. Selvfølgelig med to kikkerter. Begge innskutt med nevnte kalibre.

Gjorde dette fire ganger.

Begge piper holdt "Tier`n" hver gang. EAW sving montasjer.

Skal du skyte på blink. Hadde jeg tatt sjansen. På vilt, aldri i verden. Kontrollskyte :wink:

 

Lykke til med valg av våpen. Sauer har ikke skuffet meg på de årene jeg har hatt merket :D

Link to comment
Share on other sites

Har en 202 og jeg bruker å kontrollskyte etter løpsbytte , og det er uhyre skjeldent at jeg må korrigere, viktig at du monterer pipa med samme momentet hver gang.

Det lureste er å ha en kikkert innskutt til hver pipe, og ha en stødig god montasje som ikke flytter treffpunktet, etter bytte.

Jeg har en QR på min sauer og den funker topp hver gang, har tre sikter en stor zeiss , en S&B 1,5-6x42 og en aimpoint, og pipene mine er 3006 og 6,5x55

Viktig at du tørker av olje og dritt på den pipedelen som skal inn i kassa.. Ellers løp og kjøp, du vil ikke angre på en sauer

Link to comment
Share on other sites

Klart du må sjekke. Men systemet er meget godt.

Jeg tok ut 22-250 løpet på Sist søndag. Satte inn 6,5 løpet . Kneppet kikerten til den settingen den hadde sist 6,5 løpet var inne.

Prøveskuddet var 2,5 cm vekk fra siktepunktet. Dette er et avvik som er innefor de fleste jegres krav til presisjon etter løpsbytte.

Våpenet er en Sauer 202 Higland (alu kasse) kikerten er en Swaro 8x 56. montasjer er Leupold QR.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg skal gå litt i mot guruene over her og si NEI det må du ikke.

Vil påstå at dersom du bruker momentnøkkel vil dette være uproblematisk.

Vil nok ha en trang i begynnelsen til å sjekke men etter utallige pipebytter vil du se

Hvor presist dette er og stole 100 % på systemet.

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare si at etter å ha demontert børsa fullstendig for Duracoat lakking og satt alt på plass så stemte alt når det var satt sammen innenfor 2 klikk. Jeg bruker en Tengtools Q-serie 2-10NM momentnøkkel hver gang jeg monterer børsa sammen. Selv kikkertmontasjen var demontert fullstendig og kikkert tatt ut av ringene. Dette på en 200STR. På en 202 med skikkelig svingmontasje tror jeg ikke dette er noe problem i det hele tatt. Vet du antall klikk mellom to løp på kikkerten din og den er av god kvalitet, kan du helt sikkert også bruke samme kikkert, dermed sparer du jo en haug med spenn.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar på spørsmålet mitt :D

Men det har dukket opp to nye spørsmål, og det er:

1: er det mange som bruker momtentnøkkel ved løpsbytte?? jeg trodde sluttstykke gjorde den jobben når du satt det på pass.

2: hva vil dere anbefale av montasje??

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye bruk av momentnøkkel faktisk utgjør vet jeg ikke. DFS gutta er vel mer kjent for å være relgiøs angående dette men likevel vil jeg si at for folk flest så er det veldig lurt å bruke en momentnøkkel. 7nm er ikke veldig mye og mange vil nok synes at de må dra på litt ekstra for å være på den sikre siden. På en jaktbørse er det ikke sikkert at dette vil være noe sak i det hele tatt men på en match børse som 200STR er og som blir brukt deretter skal dette utgjøre en del iflg diverse store navn innen DFS. Jeg ville også vært nøye med å bruke momentnøkkel dersom jeg hadde en alukasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Begge piper holdt "Tier`n" hver gang. EAW sving montasjer.

 

Normalt er vel maks avvik 0 - 2 klikk @ 100mtr ved løpsbytte på en 202. Har ikke hørt om noen som har mer enn 3 klikk etter bytte...

cm klikk altså

 

Du har jo hatt en drøss av disse, har du noengang hatt mer enn 3 klikk avvik ved bytte?

Link to comment
Share on other sites

Har gjort noen tester på dette på min jaktmatch modell.

Jeg har brukt en swingmontasje på denne.

Børsa ble skutt inn, og testen ble utført, ved at kikkerten ble tatt av, lyddemper skrudd av, forskjefte skrudd av, og pipa tatt ut, mellom hvert skudd.

Ventet et minutt, så ble det skrudd sammen igjen.

Første to femskuddsgruppene ( skrudd sammen med momentnøkkel) gav 21 og 26 mm samlinger, med ingen forandring på treffpunkt i forhold til innskyting.

Siste femskudd, ble skutt uten at børsa ble montert med moment nøkkel, men kun strammet til på feeling. Dette gav 37 mm.

Ikke her heller med treffpunkt forandring i forhold til innskyting.

Avsluttningsvis, ble det skutt tre 3 skudd grupper etter permanent montering, som gav 9,11 og 13 mm. :D

Veldig godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

De som driver feltskyting i DFS må ofte demontere for å tørke og pusse. Mange setter våpenet sammen igjen og trekker til med momentnøkkel og reiser rett på stevne. Da har de erfart at det ikke er forandringer.

Det finnes et posisjoneringsverktøy som brukes for å holde løpet rett i kassen slik at forsiktet blir bent. Når dette brukes er det vanlighvis midt i.

Selv tester jeg alltid etter demontering, men det er skjelden nødvendig med skruing.

Link to comment
Share on other sites

Halv kilo vektforskjell med lik pipe/ skjefter....

Vet at baser har løsnet av ulike årsaker.

- Tung kikkert i kombinasjon med "tung" rekyl ?

- Feilmontering ?

- Båret/løftet våpenet i kikkerten... ?

- Svingmontasje, "mindre hold i en base" ?

 

Har hatt alukasse siden november 2006, EAW sving/ 2.5-10x50 Zeiss og 30-06. Ikke løsnet ennå.

Brukt våpenet mye...

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_8502A.jpg

Her er første skuddet fra en Sauer 202 med Alu kasse.

Våpenet er en Sauer 202 Highland. Normalt står der et 3006 løp i under jakten.

Jeg hadde dette våpenet med på Sel jakt . Da var der en 6,5x55 pipe i.

Når jeg satte tilbake 22-250 løpet som var i før jakten er dette test skuddet. Blinken er en luftblink beregnet på 10m skyting.

Holdet er 100m. Dette er bevis på Sauerens pressisjon.

Satte i 3006 løpet i går. På med en Zeiss 1,5-6 42. Alle skuddene 5 stykk satt i 9 over. Der gikk dette løpet og kikkerten før jeg demonterte etter oppskyting i April.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har både 200str og 202. har ikke testet momentet på 202 men vet at det utgjør en del på presisjonen på 200str. momentet er mye omdiskutert, jeg bruker 4,5 nm som utgangspunkt på skjefteskruene og det er disse som endres for å teste presisjon. på låskassen brukes det også forskjellig moment, alt fra 7 - 12nm jeg bruker 11nm. om dette har noen påvirkning skal jeg ikke si helt sikkert.

 

ellers er jeg veldig fornøyd med min 202!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...