Jump to content

Brukte håndvåpen til konkurransebruk - hva har skjedd?


Forumkongen

Recommended Posts

Flere har sikkert fått med seg at jeg ved noen anledninger har frarådet kjøp av brukte våpen bl. a. fordi man gir avkall på garanti, ikke vet hvordan det har blitt behandlet, hvor mye brukt, vanskelig å oppdage skjulte feil o.s.v., o.s.v.

 

Skal man kjøpe brukt, gjør man i det minste lurt i å søke råd og erfaring fra noen som kjenner "sjekkpunktene" og kan hjelpe til med å vurdere objektets tilstand.

 

For å være hyggelig mot noen unge entusiaster som ikke ville følge mine anbefalinger om å styre unna brukte våpen, påtok jeg meg en aldri så liten konsulentrolle mht å bistå med vurdering / prøveskyting.

 

Og hva oppdager jeg?

 

Det finnes jo enkelt og greit ikke noe "bruktmarked" for håndvåpen som er egnet til trening og konkurranse. Jeg har søkt på finn.no, sjekket handelskammeret og t.o.m. annonsert etter egnede våpen. 0 og niks respons!

 

Det vesle som finnes av brukt-våpen er tulle & tøyse greier som .22'ere med lyddemper og rødpunkt, utrangerte krigsvåpen, cowboy-remedier, ihjel-skrudde spagetti-pistoler og annet skrot. Pr nå finnes det f. eks. ikke en eneste K-ramme .38 revolver hverken på Finn eller Kammeret.

 

I "gamle dager" fant man da gjerne det man ønsket når man ønsket det?

Noen som har registrert det samme og eventuelt gjort noen tanker om hvorfor det praktisk talt ikke finnes noe bruktmarked for håndvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Tror mange blir solgt til nye skyttere i egen klubb eller i naboklubber, noe som jeg synes er bra for rekruttering i klubben Følger du med på Finn kommer det noe brukbart innemellom, men de går raskt om de ikke er overpriset. Husk at pistoler finner både under sportskytting/pistol og Jakt,fiske og friluftsliv/våpen.

 

Har forstått at du klare tanker om hvilken våpen du mener er brukbare :winke1:. Har du sjekket Hunters House, Karlslunde eller Skyttebutiken i Danmark? HH har bl.a 8 stk modell 19 og 5 modell 14 til salgs på sin bruktside. Kanskje du får ta deg en Københavntur.

Link to comment
Share on other sites

.......

 

I "gamle dager" fant man da gjerne det man ønsket når man ønsket det?

Noen som har registrert det samme og eventuelt gjort noen tanker om hvorfor det praktisk talt ikke finnes noe bruktmarked for håndvåpen?

 

Ja, jeg har lagt merke til det samme, da jeg oppfordrer nye medlemmer til å skaffe seg brukte konkurransevåpen istedenfor Ruger, Browning og slikt. Da jeg mener de får mer for pengene 8)

 

Trur nok det er som andre sier her at disse blir solgt i egen klubb eller nabo klubb.

 

Er selv på utkikk etter en 32sw long, men det virker håpløst når jeg ikke vil ha GSP.

Link to comment
Share on other sites

r nå finnes det f. eks. ikke en eneste K-ramme .38 revolver hverken på Finn eller Kammeret.

 

Kremt* Min mod 10 har nå lagt ute på kammeret siden 17 Juli....

 

viewtopic.php?f=104&t=74749

 

 

mod101.jpg

 

mod102.jpg

 

 

Men vet jeg gjør noe som jeg angrer på hvis jeg selger den... mulig jeg bare beholder den.

Link to comment
Share on other sites

Prisene er vel ikke akkurat avskrekkende, så akkurat en S&W mod 10 på finn til den nette sum av 1200,- har selv akkurat kjøpt en strøken Taurus 38 spl 6" for 1500,- man har fort muligheten til å koste på noen kroner til ombygging med slike priser

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at man har et segment med gangbare våpen innenfor hver konkurransegren. Annonserer man et slikt så forsvinner det med en gang det blir lagt ut. Har man noe som faller utenfor dette segmentet så er markedet helt 100% dødt, og bruktprisene er veldig lave.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på pris. Ligger en del 22lr konkurransepistoler ute på Finn. Har hatt et søk på det i noen måneder nå og lagret det som har kommet i lister og slik sett kunne observere trender.

Er prisen ok for et kurant våpen så går de fort, eks en Pardini til 7500 og en GSP Expert til 6000 som nettopp gikk på et par dager. Tidligere gikk det en serie Pardinier til 7-9000 (oppgitt pris, noe lå en stund).

Ligger en GSP expert der nå til ikke-diskuterbart 10,000,-. Den har vært ute i to runder nå til samme pris og ligger der fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det slik at det kommer an på pris. Kongefeilen fra selgere er jo å sette en ekstrem pris og i tillegg skrive i annonsen "Ferdig prutet" eller lignende.

 

Kurante konkurransevåpen til riktig pris forsvinner ofte så fort at man ikke rekker å fange dem opp på de automatiske søkene på finn (de kjører som kjent på natta/tidlig morgen og selgerne legger ofte ut på ettermiddag/kveld). Har solgt og kjøpt en del våpen på det viset selv....må være på hugget skal man ha godbitene.

 

S&W 629 til 20000 er f.eks et glimrende våpen til Mag2 men det hjelper ikke det grann med den prisen....

Link to comment
Share on other sites

Prisene er vel ikke akkurat avskrekkende, så akkurat en S&W mod 10 på finn til den nette sum av 1200,- har selv akkurat kjøpt en strøken Taurus 38 spl 6" for 1500,- man har fort muligheten til å koste på noen kroner til ombygging med slike priser

 

Jeg kommer aldri til å gi bort min mod 10 til 1200,00.

Da skal den heller være med i graven selv om det begynner å bli fylt opp der og... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

nå nliker jeg model 10, men noe konkuransevåpen er det ikke uten del bygging.

 

Nja, min bull barrel med faste sikter har jeg en fantastisk treffprosent med på IPSC skiver og lader ganske fort, men har selvsagt ingenting den skulle ha sagt mot en som er ombygget. Men skyting skal jo være moro Hassel :)

Link to comment
Share on other sites

Kikket litt nøyere på finn, og her var det faktisk en godbit jeg hadde oversett da jeg ikke primært lette etter Mag II våpen:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35733204

Sjelden og eksklusiv revolver ferdig bygget til en billig penge. Påfører sikkert eier'n et grovt tap, men det er jo til syvende og sist markedet som bestemmer.

 

Og denne - potensiale for den som gidder å legge ned litt arbeid, er god med sveieapparatet og en kunstner med fresen:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36322611

 

Og selvfølgelig denne hvis den ikke hadde vært en "steingammal" utgave fra '70 tallet da:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36391739

 

Jo, jo, den som leter finner, så det kan være jeg forhastet meg litt når jeg startet tråden :-)

Link to comment
Share on other sites

Kikket litt nøyere på finn, og her var det faktisk en godbit jeg hadde oversett da jeg ikke primært lette etter Mag II våpen:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35733204

Sjelden og eksklusiv revolver ferdig bygget til en billig penge. Påfører sikkert eier'n et grovt tap, men det er jo til syvende og sist markedet som bestemmer.

Jo, jo, den som leter finner, så det kan være jeg forhastet meg litt når jeg startet tråden :-)

 

Dette er da langt fra et "godt kjøp"

 

Vil anta selger har lagt inn en fortjeneste på minst 5 lapper !

 

Er vel ikke uten grunn, den ikke er solgt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den har vært annonsert på finn i evigheter den revolveren der, det er forøvrig den samme jeg nevnte i mitt innlegg litt lenger opp i tråden for å gi et godt eksempel på en hårreisende pris.

 

forøvrig tipper jeg forumkongen dro frem det eksempelet bare for å livne opp diskusjonen, noe han jo er ganske flink til som regel

Link to comment
Share on other sites

Tror de beste objektene blir omsatt lokalt, kjøpte begge mine brukte .22 fra andre medlemmer i klubben, fordelen med å handle lokalt er selvfølgelig at du kan testskyte mer og sjekke våpenet mer inngående.

 

Og S&M mod 41 fra 70 tallet er fortsatt et av de bedre kjøpene du kan gjøre :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er ikke helt enig.

 

For det første er det mange av forhandlerne som har gode brukt-sider.

For det andre så kan en skrive "pistol" i søkefeltet på FINN og finne greier med jevne mellomrom, - ikke en dag uten ett eller annet.

For det tredje, så forekommer det bruktsider på enkelte av de større klubbenes nettsider, hvor gode handeler kan forekomme.

Bare i kveld fant jeg mer enn 20 pistoler av "alle kalibere" i privat salg, pluss alle firma-annonsene.

 

For egen del endte søket hos Børselars og en ny Pardini :D

Link to comment
Share on other sites

Både privatpersoner og enkelte forhandlere kvier seg litt for å annonsere brukte håndvåpen da de veit at det ofte fører til et rush av telefoner, både fra seriøse og fra litt mer useriøst hold. Er nok enklere/sikrere å annonsere i skyttermiljø enn på åpne marked som f.eks. finn.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke prisen alene avgjør om folk vil kjøpe nytt eller brukt. Det kan sikkert diskuteres både i det vide og brede om bestemte årganger er 'bedre' enn andre, men er en ute etter akkurat det våpenet så er ikke alltid prisen avgjørende. Kankje ikke så relevant for konkurransevåpen av type 'rørtang', men det er mange som av ulike grunner gjerne vil ha en eldre S&W eller Ruger revolver fremfor en nye en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...