Jump to content

Jaktradio.


Jorry

Recommended Posts

Hei.

Skal kjøpe meg en jaktradio, skal for det meste brukes til revejakt. :D

 

Derfor må den ha lang rekkevidde og tåle tøft bruk.

 

Noen som vet om en bra radio, og eventuelt et sted å bestille fra?

 

Håper på gode svar :winke1:

 

Hilsen Jørgen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du Icom, Yaesu eller Lafayette Micro5 er du på trygg grunn, som det sies i innlegget over, skogsantenne er et must, ekstra batteri er lurt, en monofon(microfon med høytaler) og en ørepropp, da vil jeg si du er i mål.

 

Lykke til med valg av radio. :)

 

Edit: Skrivefeil

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D

 

Har sett en del på Lafayette micro 5, og tror denne vil passe meg. Siden den er ganske liten. Skal bestille jaktradio i kveld, ville bare høre litt erfaringer angående jaktradio før jeg bestiller.

 

Og igjen takker så mye for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært en tur på jakt- og fiskedagene nå og tittet litt på jaktradioer...

 

Har muligens litt over snittet greie på noen ting, på snittet på andre ting, men når det gjelder jaktradio er jeg like kunnskapsrik som en nyfødt kattunge.

 

Med andre ord, jeg leter etter en rimelig, men grei radio, og det er et mylder der ute...

 

Tittet på W-Com, I-Com, V-Com og Zodiac. I tillegg er det masse annet rart, og ikke minst ulike varianter innenfor dem...

 

Falt litt for en bitteliten W-Com da. Den kunne jeg få for ca 2 500,- med lang antenne og øremusling. Hørtes ikke ille ut det. Men det går jo an å gjøre ting litt rimeligere og.

 

På standen til Zodiac, tok fyren jaggu og kastet radioen i veggen! Nei, han var ikke sint. Ville bare vise at disse tåler juling! Måtte nesten flire litt. Men, en rimeligere variant der koster under 2 000,-.

 

I tillegg finnes Hunter som jeg har hørt om.

 

Jeg skal kaaanskje være med litt på elgjakt, samt at jeg skal en tur på hjortejakt. I tillegg kan det grense til en viss sannsynlighet at jeg muligens kanskje, dersom stjernene og planetene står i riktig vinkel i forhold til hverandre, kan få vært med på rådyrjakt en eller annen gang i løpet av høsten.

 

Hva trenger jeg eeegentlig?

 

Det er jo ikke akkurat snakk om omfattende og hard bruk her!

 

Er det bare å kjøpe der jeg får rimeligst og enklest? Vil tro disse radioene gjør akkurat det samme! Brukervennlighet, grei rekkevidde og rimelig pris er et stikkord. Dette siden slike dingser egentlig interesserer meg omtrent like mye som abstrakt kunst...

Link to comment
Share on other sites

Er det bare å kjøpe der jeg får rimeligst og enklest? Vil tro disse radioene gjør akkurat det samme! Brukervennlighet, grei rekkevidde og rimelig pris er et stikkord...

 

 

Ville ikke gått for første og rimeligste saken. Prisen på varen gjennspeiler seg veldig ofte i grad av vanntetthet, rekkevidde osv.

 

Har prøvd en del forskjellig opp igjennom åra og først nå har jeg funnet en radio jeg er fornøyd med.

 

Prøvd Zodiac -- sliter mye med rekkevidde i kupert terreng, selv med langantenne

Prøvd div. Icom -modeller -- gode radioer, som regel 100%vanntette om en velger nyere modeller, de jeg har prøvd har derimot slitt med rekkevidden i kupert terreng.

Hunter - værste driten jeg har prøvd, både når det gjelder vanntetthet, rekkevidde og feil.

 

Den jeg har hatt de siste 3 åra er denne: http://www.breens-jaktutstyr.no/index.php?main_page=product_info&cPath=34_59&products_id=107 med langantenne.

 

Vanntett(brukt i nordmørsk grisevær) god rekkevidde med langantenne, god kvalitet på lyden. Liten og nett.

Så min anbefaling blir Lafayett Micro 5.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde forgjengeren til W-com. Kjøpt på OBS til 500 kr. Kina greier. Det svenske firmaet som solgte disse gikk konk. Noen andre overtok og byttt navn til W-com. (ikke arrester meg på dette) Den virket suverent helt til den sluttet å sende mitt under elgjakta. De andre på laget ble sure som ikke fikk tak i meg osv... Mye sur ble det og litt flau ble jeg.

Så i år kjøpe jeg Icom till 3000.- Vet ikke hvordan den er, men har til gode å høre noen ha en Icom som ikke virker.

 

Men, litt snusk er det hos den norske importøren. De har fått laget sitt eget tilbehør, som ser helt likt ut, i Kina. De har også klart å sette like varenummer på disse som Icom bruker.

Link to comment
Share on other sites

Hei er det noen som kan hjelpe meg med en Lafayette DC 155 micro 3+ får ikke den til å fungere, den er ikke vært brukt siden jakta i fjor og jeg har skifta batteri men får ikke in eller ut singnal fra den. Det blinker UL på displayet å det får jeg ikke bort og det står ingenting om det i instuksjonsboka. er det noen som har hatt samme problemet

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips til alle som er på jakt etter en god jaktradio. Icom, lafayette, hunter F1 og andre "dyrere" merker er alle gode radioer. Da jeg kjøpte meg radio for et par år siden så falt valget på norma hunter F1. En kompis kjøpte da en Icom til mer eller mindre samme pris (siden han aldri hadde hørt om norma hunter f1). På jakta fungerte begge radioene utmerket (med skogsantenne vel og merke), men det var først da vi skulle på laaang tur uten lademuligheter at forskjellen åpenbarte seg. Min radio, hunter F!, blir solgt med et ekstra batteri liggende i kofferten. Kompisen min måtte betale vel 800 kroner for et ekstra batteri til sin Icom.

 

Når hunteren i tillegg er den minste, letteste og ellers er like bra er jeg ikke i tvil hva jeg ville valgt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei er det noen som kan hjelpe meg med en Lafayette DC 155 micro 3+ får ikke den til å fungere, den er ikke vært brukt siden jakta i fjor og jeg har skifta batteri men får ikke in eller ut singnal fra den. Det blinker UL på displayet å det får jeg ikke bort og det står ingenting om det i instuksjonsboka. er det noen som har hatt samme problemet
lite respons å få her :roll:
Link to comment
Share on other sites

Hei er det noen som kan hjelpe meg med en Lafayette DC 155 micro 3+ får ikke den til å fungere, den er ikke vært brukt siden jakta i fjor og jeg har skifta batteri men får ikke in eller ut singnal fra den. Det blinker UL på displayet å det får jeg ikke bort og det står ingenting om det i instuksjonsboka. er det noen som har hatt samme problemet
lite respons å få her :roll:

 

Hei

For å fikse UL må du sende den inn til butikken du kjøpte den, eller til Breens jaktutstyr.

Det er en feil i minnet, Må programeres på nytt.

Trur det kommer på ca. 12-1500,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...