Jump to content

Hjelp til kjøp av en lett rifle til løshund jakt på elg.


Lars Erik V

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en browning 338 mag, med lyd demper, det er ei børse som veier over 5 kg, så den passer best når jeg posterer. Så har funnet ut at jeg trenger et lettere våpen når jeg går med hund.

Jeg jakter i hovedsak Elg, men også litt rådyr og hjort.

 

har vært og kikket etter ei ny rifle, i utgangspunktet var jeg ute etter ei lett rifle i kaliber 308 (tika, stako etc)

Men ble stående og prate med han som skulle selge meg våpenet, og han anbefalte meg en Carl Gustaf halv automat i kaliber 9,3x62.

Ser fordelen med et kort våpen med rød punkt sikte og halv automat. Så begynte og se på browning bar i kaliber 9.3x62.

 

Jo mer jeg ser jo mer usikker blir jeg. :D

 

Noen som har noen tips og komme med?

Link to comment
Share on other sites

Kimber er knallrifler - bare synd produsenten ikke er like knall.

 

Hundefører er jo lett rifle med en relativt grov patron uten alt for mye fart så rekylen blir levelig.

 

Har hatt noen av disse opp igjennom årene og har etterhvert funnet en gyllen middelvei. Patronen er hos meg en 338 Fed. Suveren liten tass - men potensiale til å bli 300m lang med de rette kulene. 358Win er i samme gaten, men kulevalget er såpass begrenset i 358 til at jeg vi ha en. Har hatt både 35 Whelen og Imp utgave av den da fordelene med trening med pistolkuler var forlokkende for en gnien hjemmelader. I praksis har det visst seg i etterkant at ammo som må lades ofte er rifler som blir lite brukt.... :(

Har akkurat solgt 338 Fed Kimberen for en annen sak i samme kaliber som en får se om en orker å lage en liten sak på

 

9,3x57 kan du lage lett artig rigg av. Kjøp en bruk Husquarna M46 fra 30 tallet. De koster tett på ingenting. Hiv på en lett demper og en Docter/Aimpoint og du er i mål. Lite som rister av seg ei 18,5g kule i 630m/s om avstanden er 40m.

Link to comment
Share on other sites

9,3x57 kan du lage lett artig rigg av. Kjøp en bruk Husquarna M46 fra 30 tallet. De koster tett på ingenting. Hiv på en lett demper og en Docter/Aimpoint og du er i mål. Lite som rister av seg ei 18,5g kule i 630m/s om avstanden er 40m.

 

Dette er et kjemperåd. Dessverre så ender du nok med en helt annen løsning :trist:

Det Sauer150 drar frem er i mine øyne optimalt for norsk storviltjakt type elg/hjort. Hvis du i tillegg hiver på ordentlig sikte istedet for den Nintendoløsningen til Sauer150 så har du en kjempepakke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det Sauer150 drar frem er i mine øyne optimalt for norsk storviltjakt type elg/hjort. Hvis du i tillegg hiver på ordentlig sikte istedet for den Nintendoløsningen til Sauer150 så har du en kjempepakke :lol:

 

Nå skal du ikke se bort i fra at den gamle har en tanke bak anbefalingen av "Nintendo siktet" :wink:

 

De færreste av disse riflene er boret og klargjort forkikkert montering. Om du ikke er lysten på å smi om hevarm, bytte sikring og avtrekk kan en bare borre for en weaverbase på fronten av kassa og vips er rifla klar for ett lite rødpunktsikte. Jobben med å få på en kikkert er vesentlig mer omfattende.

Link to comment
Share on other sites

Følg med litt i sverige - på robsoft eller blocket - så tipper jeg du finner mange kandidater nesten gratis.

 

Det ene drar det andre med seg. Om du forlater linja med "Nintendosikte" så ryker du på så mange lapper på modifisering at du like gjerne kan kjøpe deg en R93 Offroad eller tilsvarende fra Sauer/Mauser.....!

 

Det som er glimrende med disse gamle mauserklonene er at de er "gull i skrot" så lenge du ikke koster på de all verdens..

 

Jeg kjøpte meg en Husquarna FN Mauser i 9,3x62. Det eneste jeg har kostet på meg er et skikkelig avtrekk. Denne skyter jeg glatt prøva på 100m med med åpne sikter.

Denne har M98 sikring som jeg synes er uvurderlig for bruksområdet som er drivjakt i vestlandslier, men skal innrømme at jeg savner et optisk sikte på gråværsdager på trang post i skogen... Tipper det blir en Aimpoint på den etterhvert. Da er kostnaden begrenset til montasjen og siktet. Skal man smi om hevarm så koster det fort litt.

Link to comment
Share on other sites

Om man først vurderer å mekke litt, så er Remington Seven i 358 Win også et godt alternativ.

Børsemaker Ola Gujord har ei slik, og han skryter av den til skogsjakt.

Jeg har sett og holdt i rifla, og må innrømme at dette er en liten og lett kraftpakke.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en rettrørs kikkert, og min erfaring er at på de relative korte holdene jeg får med løshund, så synes jeg et "nintendo" sikte er bedre for med det kan jeg ha begge øynene oppe, det klarer jeg ikke om jeg skal se i mellom en kikkert! Og alltid greit med et vidt syn i små-skog :D

Link to comment
Share on other sites

et "nintendo" sikte er bedre for med det kan jeg ha begge øynene oppe, det klarer jeg ikke om jeg skal se i mellom en kikkert!
Ikke om siktet begynner på 1x eller 1,1x ? De fleste opplever dette helt likt som å se i en aimpoint? Hvis du har prøv en Leupold 1-4x , så starter disse egentlig på 1,6 (VXII)
Link to comment
Share on other sites

Sett denne tråden? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=72673

 

Jeg falt pladask etter å ha lest denne tråden, så nå er en slik i hus, med samme optikk. Bruksområdet er løshundjakt og drivjakt etter hjort på Vestlandet. Jeg fikk bygd om en gammel Krag tiltenkt samme bruksområdet for litt siden, men har konkludert med at den aldri vil bli optimal, derfor dette kjøpet. Kragen skal luftes innimellom, og jeg SKAL skyte elg med den, men som sagt, den blir aldri like optimal som den lille nye.

Link to comment
Share on other sites

Ser fordelen med et kort våpen med rød punkt sikte og halv automat. Så begynte og se på browning bar i kaliber 9.3x62.

 

Jo mer jeg ser jo mer usikker blir jeg.

 

Noen som har noen tips og komme med?

 

 

 

 

Har en slik i composite toppet med en Swarovski Z6i 1-6

Med lav vekt, kort løp og god presisjon har dette blitt favoritten på trange elgposter og i bratte hjortelier, anbefales :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...