Jump to content

lyman ultravasker


308nm

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Har en slik og den fungerer nå greit den, ca 3 minutter så er hylsene rene, så for meg at de skulle bli blankere enn det jeg har fått dem, men det er nå forsåvidt ikke akurat så viktig. Jeg bruker bare lunka vann med sitronsyre i når jeg vasker hylsene. Men rene blir de nå både innvendig og utvendig :) Men jeg vil nok tro at du får det like rent bare med en bøtte med samme blanding med vann og sitronsyre i, hvertfall tilnærmet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

En oppskrift basert på noe egen metodikk, og noe plukket opp fra de med ultralydvasker. Kjør hylsene i i vaskeren, hiv de i en mediaseparator og svei de noen runder, legg bakepapir på ett brett til ovnen og spre hylsene utover. Og der kommer det jeg er litt usikker på, nemmelig tempratur. laveste tempratur på ovnen (ca 50C) i 30 minutter burde gjøre susen.

 

Dernest smør opp alle hylsene (om de skal helpresses), press de og hiv de i en tumbler for å få av hylsefettet (3-4timer gjør normalt susen med RCBS fett), bonus = blanke og fine hylser.

 

Om man bruker pressa til å sette i hettene, sørg for at en decaper står før hetteisetteren, slik at cob o.l. blir presset ut av flammekanalen før hette isetting. Viss ikke, må en kjøre alle hylsene gjennom decaper først (eller sjekke de og kjøre gjennom de med noe i flammekanalen).

 

Sitronsyre trengs ikke om man kjører dette regimet, da avsluttningsrunden i tumbleren polerer hylsene.

 

Tar litt tid, men gir lite arbeid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må si meg meget godt fornøyd med ultravaskeren til lyman. Den gjør jobben. Bare noen ekstra runder på 480(som er maks innstilling) Slengte i 150 stk 6,5 hylser og det går greit. også er det bare å kjøre de i reint vann etterpå,riste de litt og legge de på papir. Legger de i vindusposten og vips så er de klare når de er klare ;)

Link to comment
Share on other sites

Utifra det jeg kan se så er det samme ultralydbadet, så det burde funke like bra :)

Jeg har ett bad som jeg har hatt i ca 5-6 år. Det er dønn likt Lyman sitt, bortsett fra fargene. Så er ganske sikker på at de stammer fra samme fabrikk i kina ;)

 

Har brukt mitt titt og ofte og det fungerer helt knall. Bruker sitronsyre (ca 10 kr for en pose) som tilsettningstoff sammen med en dråpe zalo om hylsene er smurt med hylsefett.

 

Hva som er i vesken lyman sender med vet jeg ikke, så den kan jeg ikke uttale meg om.

Hvor stor effekt er det på Lymanvasker'n? Frekvens?

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...