Jump to content

Helpressing av engangskutte hylser


MiraculiX

Recommended Posts

Prøver da så smått å komme i gang med hjemmelading, og spør sikkert dumt, men vil være forsiktig.

Jeg har en eske med 100stk 308w Normahylser skutt i mitt våpen. Når jeg prøver å kamre disse merker jeg absolutt ingen motstand. Nå har jeg riktignok ikke demontert tennstempelet, må jeg det?

De måler 50,9mm. Syns også de jeg forsøkte å presse gikk påfallende lett å presse. Er dette normalt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kammre mine skutte hylser, ikke unaturlig d. Bare press halsen på nytt. Skru die ned til den tar i hylseholder. Skru halvt turn TILBAKE på die. Sett hylsa i og press. Da ser du sikkert at kun deler av hylse halsen er presset, men ikke hele. Skru litt og litt ned til du har presset hele hylse halsen. Sett et sprit tusj merke på skuldern på hylsa, så ser du når die kommer i kontakt med den.

 

Ps. Dette er ikke et dumt spørsmål! Presser du hylsa for mye, kan d ende med hylse separasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en eske med 100stk 308w Normahylser skutt i mitt våpen. Når jeg prøver å kamre disse merker jeg absolutt ingen motstand. Nå har jeg riktignok ikke demontert tennstempelet, må jeg det?
Du må altid demontere tennstempelet hvis du prøver hvordan ladet ammo kamres hjemme. ( dvs. ikke på skytebanen, eller på jakta ).

 

De måler 50,9mm. Syns også de jeg forsøkte å presse gikk påfallende lett å presse. Er dette normalt?
Hvis kammer er trang ja. Med romslig kammer får du noe helt annet.

Du trenger ikke helpresse disse, da de kommer fra ditt eget våpen.

Bruk X-die eller delpress.

Link to comment
Share on other sites

Du må altid demontere tennstempelet hvis du prøver hvordan ladet ammo kamres hjemme. ( dvs. ikke på skytebanen, eller på jakta ).

 

 

Jeg tester alltid ammoen for funksjon på banen. Hvorfor skulle ikke det være lov så lenge løpet peker mot skivene? Fant ut at ei rifle jeg hadde ikke likte rundnesedekuler på den måten. Gikk greit med en og en patron når jeg testet og noen få hjemme. Men fikk masse funksjonsfeil med fullt magasin på banen.

 

Disse ble brukt til oppskyting og slik og ble ikke med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...