Jump to content

Armbrøst, det samme som bue?


Benjamin

Recommended Posts

Hallo!

Jeg leser bladet "Jeger" ofte, og jeg ser at det er mye snakk om buejakt. Jeg har også sett filmer på nettsiden; Youtube, og ser at dette kan være nokså "effektivt" kan man si.

 

Jeg startet med å se på buer får ett år siden, kanskje. Jeg noterte meg selv at utsende på de, var nokså ulikt fra de jeg laget som barn.. Jeg så at aldergrensen får å kjøpe en bue i Norge var lik som et luftgevær eller luftvåpen generelt. Aldersgrensen var 18 år. Det trengtes ingen søknad eller tillatelse fra politi eller noe slikt.

 

Men selvsagt. En armbrøst er jo mye kulere! Ser ut som en rifle men skyter piler, hallo, hvem vil ikke ha det? :D

 

Men trenger man tillatelse får å kjøpe en slik? Og evt, kan politi gi tillatelse for en 16-åring for å søke og kjøpe, slik som på rifle og hagle?

 

- Benjamin.

Link to comment
Share on other sites

Personelig mener jeg at et jegerkurs burde være mer enn nok til og kunne erværve seg et armbrøst

man kan jo erværve seg en rifle så om noen ville anskaffet seg et armbrøst til trening og jakt i utland

burde være vedkomende sin sak

 

selv skyter jeg compund bue :)

Link to comment
Share on other sites

Bue er veldig greit det men bue og armbrøst er ikke det samme så om du er veldig interesert i Armbrøst så skal jeg værtfall ikke ta i fra deg motet til og prøve og anskaffe deg det

 

derfor kan jeg anbefale deg og ta kontakt med Norsk Armbrøstforbund

send en mail eller ta kontakt dirkete på telefon

 

jonas@huntinghouseofcanada.com eller ring: 95332804

 

Lykke til og go for it! 8)

 

Ps. Er selv medlem i Norsk Armbrøstforbund

Link to comment
Share on other sites

En kompis kjøpte netopp denne på Buesport.com. (Compound Wolf)

Prøvde den i dag.

Å den funket bra den, ingen tvil. 280-310 fot/sek.

Skyter gjennom en maursyredunk med vann. Ikke at vannet stopper så mye, men det VAR vann i den :)

Compound%20WOLF%20%20buesport.com%20pil%20og%20bue%20archery%20copy.jpg

Skal ha meg en bue, da blir det en slappere en..

Trenger langt ifra en så kraftig som denne, for morro skyting i hagen.

Noe buejakt blir det uansett Aldri...

Men morro! Det var det :)

Link to comment
Share on other sites

Vi prøvde oss på 50m i dag på en skytebane.

7 carbon piler.

Sssvapp! Ssssvupp! Sviiip...Traff nesten Target.

Og borte i myra ble de..hehehehehehe! Fant ingen igjen.

Joda! Dette blir billig for kompisen... :)

 

Må dit med metalldetektor i morgen..

Link to comment
Share on other sites

har selv en bane her hjemme jeg kan strekke ut en meget godt stykke

har mistet en del piler både meg og kona etter at vi flyttet hit :lol:

trives best på 30-50m hold når jeg trener til vanelig må prøve meg på et skikkelig 80-90m skudd når trijicon blir levert :)

Link to comment
Share on other sites

Litago det koster ca 8-10 tusen. Litt avhengi av hvor du skal. Men regner med at din første tur går til namibia eller sør afrika.

Giraff ca 12000 og zebra ca 8000. Bavianer er nok vanskelig med bue.. Alt er litt vanskligere med bue da holdet ikke kan strekkes så langt. Og du må forvente og vente mye ved vannhull.

Link to comment
Share on other sites

Jeg poster her, litt off topic, men da slipper jeg en ny tråd på et kort svar.

Jeg har handla meg en bue, og lurer på hva som er det beste å bruke som pil fang/blink?

 

Har tilgang til ferdig pressa 4 kanta høyballer, hvor mange må jeg ha for å stoppe ei pil? Evnt, er det noe annet som er brukandes? Gidder ikke bruke 7-800 kr på noe seig isopor fra en bue selger butikk.

 

Buen er på 60 pund, og avstand blir fra 10 til 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Eller om du ønsker noe som kan flyttes uten traktor eller trillebår:mrgreen: bruker du en striesekk stappet med f eks gamle plastposer. Stopper det meste det óg;-) (Ikke jaktspisser)

Jeg har kjøpt slik strie som man dekker thuja og rosebusker med på vinter'n, og sydd puter på 60x60cm. "Blinken" kan du fint spraylakkere på med en hjemmelaget sjablon. Disse stopper piler fra buer på 130-140#

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
det lureste er nok høyballer 4 kanta , men du burde prøve å gjøre de mer kompakt , en 60 pund bue kan skyte en pil helt in til fjæra i en vanlig 4 kanta høyball . :)

Se innlegget over...

Det dummeste du gjør er å komprimere. Eneste du oppnår er at pila går lengre inn og sitter dertil forjævlig. Hva er vitsen med 30 kg høyball, når du ikke klarer å skyte gjennom ei "pute" på 300g?:???:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
man får det man betaler for min bue med utstyr er vel over 20k nå..

 

 

Ja om man handler bue her i norge blir man flådd....

 

har handlet over dusinet buepakker fra statene direkte selv, og da stort sett pro buer fra kjente merker som pse og Mathews.

 

Mitt råd er å handle brukt bue som første bue og da kjøp fra statene...

 

Da oftest via ebay eller archerytalk.com clasified adds...

 

Å om du kjøper en ny bue fra statene har denne fabrikk garranti noe som plikter Forhandlere av dette bue merket her i norge å ta seg av garranti saker...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vi laga da armbrøster sjøl da vi var ung, hvordan er det stelt med ungdommen i dag? Trengte ikke tillatelse fra onkel Blå med de vi hadde iallfall! :lol:

 

Mnei, dersom noen med øvrighets-tittel hadde visst at vi skaut hesjestaur over dovrebana ..

 

Edit: Emnet var ei jamvokst ca. 2" seljestamme påmontert en planke i 2"x6" oppstivet med en 2"x4" på høykant på baksiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...