Jump to content

FN `s "Winds of Change " ....


Mullins

Recommended Posts

Vi frekventerer nok forskjellige forumer på nettet. Og du bor tross alt i en stat hvor det statlige "Foreldrerådet" anbefalte at President Obama alltid skulle omtales med sitt hele navne, Barrack HussainObama...

(jeg er forøvrig godt informert om Fast & Furious)

 

Hva i all videste verden har dette å gjøre med at du uten å ha satt deg inn i fakta kategorisk påstår at

 

presidenten er en farget mann som ikke har gjort noe negativt ovenfor privat våpeneierskap i sin periode

 

Skal jeg følge samme suspekte argumentasjonsform kan jeg f.eks. insinuere at rasismen og muslimhatet som blomstrer i Benelux landene har noe å gjøre med at du er så opptatt av Obamas hudfarge.

Link to comment
Share on other sites

Flisespikkeri, men det er bekrepet "assault weapons" som ble brukti forbindelse med "Federal Assault Weapons Ban" i 1994. Begrepet "assault rifle" henger tilbake til andre verdenskrig. Du finner b.la en definisjon på hva en "assault rifle" er i US Army dokumenter fra 70-tallet. Normalt har man vel skilt mellom "assault rifles" (som bruker 5.56mm) og "battle rifles" (som bruker tyngre kuler som 7.62mm).

 

Riktig, uten at jeg skal spikke fliser på hvor grensen mellom definisjonene går. AWB-94 inneholdt også absurde definisjoner som "assault shotgun" og "assault pistol".

 

Disse to har dere forøvrig fått lov til å overta fra oss i rundskrivs form :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå leser du faktisk mer mellom linjene en jeg har lagt der.

Men at Presidenten er farget, har blitt komentert negativt fler steder det. Uten at jeg setter likhetstrekk mellom det å være mot sittende regjering og det å være rasist...

 

No hard feelings. Jeg ser en rød klut når hudfarge blir trukket inn i debatten av diverse grunner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Neppe - det er her snakk om gamle våpen som ble gitt til Sør-Korea etter Koreakrigen. I USA er M1 nærmest for en antikvitet å regne. Det blir som om Stoltenberg skulle nedlagt veto mot reimport av originale Krag-Jørgensen fra før første verdenskrig fordi de kunne falle i gale hender.

 

Riktig. M1 Carbine har vært på C&R lista i uminnelige tider og det er mange av oss samlere som så fram til denne skatten ble tilgjengelig. Jeg synes synd på de som satt på gjerdet og håpet på lavere pris når de første riflene ble lagt ut fra importør og grossister.

Link to comment
Share on other sites

når alt er skrevet, sagt og gjort:

JEG VIL HA EN US KARABIN (akk som jeg angrer på den jeg solgte) OG EN GARAND (snufs)

 

For å understreke hvor banalt våpen regulasjonen i USA har blitt, så ble jeg nektet import av en ruger mini 14 i 2005, fra Norge til USA (Texas) fordi det var et "assault" våpen...

 

Djevlen bor i detaljene...

Link to comment
Share on other sites

@Hassel

Da har du truffet på en kunnskapsløs saksbehandler. AWB-89/90, som man kaller genistreken til pappa Bush, skal bare dekke militære våpen og halvauto versjoner av sådanne - som er produsert utenfor USA. Ruger Mini-14 er heller ikke omfattet av GCA-68.

 

Jeg flyttet over her for godt i forrige århundre og selv etter et drøyt halvår med brevveksling med ATF måtte jeg selge mesteparten av det jeg hadde i Norge. Det jeg reagerte mest på var at alle små håndvåpen, selv USA produserte, ble nektet ihh. til GCA-68. Det samme gjaldt for alle militære våpen som jeg ikke var villig til å betale en formue for spesialimport til.

Link to comment
Share on other sites

No hard feelings. Jeg ser en rød klut når hudfarge blir trukket inn i debatten av diverse grunner :wink:

 

Det er som oftest kjipt når noen drar rasismekortet (eller lignende), men det er litt vanskelig å unngå når relativt store interesseorganisasjoner fyrer igang kampanjer om hvorvidt han er født i statene, eller om han egentlig er undercover muslim.

 

Det er generelt trist hvor langt unna dagens USA er sine opprinnelige verdier, beklager offtopic.

Link to comment
Share on other sites

Hassel,

Inkompetente personer i offentlige stillinger har jeg truffet på i samtlige land jeg har bodd og arbeidet i. Det er en egen type mennesker som trakter etter middelmådig betalte jobber som lar dem sløve mesteparten av dagen og gir dem litt makt over andre 8)

Link to comment
Share on other sites

The president called for stepped-up background checks for people who want to buy guns and restrictions to keep mentally unbalanced individuals from buying weapons. He said those steps "shouldn't be controversial, they should be common sense."

 

"I also believe that a lot of gun owners would agree that an AK-47 belongs in the hands of soldiers, not in the hands of criminals,"

"That they belong on the battlefield of war, not on the streets of our cities."

 

Utrolig hva norsk presse klarer å koke på de to sitatene ja.

Link to comment
Share on other sites

Hassel,

Hva Obama sier i en festtale og hva som kommer som lovforslag i kongressen blir to forskjellige ting. Gærninger, kriminelle og en del andre grupper kan ikke lovlig anskaffe eller inneha våpen allerede. USA har heller ingen karantenetid på slikt. Jeg er spent på hva det koker ned til, men roer meg ned med at det aller meste vil bli avfeid i kongressen.

 

Når det er sagt så stoler jeg ikke noe særlig mer på Romney. Hans hjemstat har svært strenge våpenlover og Romney kan faktisk få gjennomslag for innstramminger i en republikansk kontrollert kongress. Et godt eksempel på dette er Bush I, som forøvrig tapte gjenvalget fordi konservative republikanere og NRA, etc., avskydde ham.

Link to comment
Share on other sites

FN avsluttet fredag kveld forhandlingene om en ny internasjonal traktat for våpenhandel etter at det var klart at det ikke ble enighet om en avtale.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10067007

 

 

"Konservative amerikanske politikere er redd for at en internasjonal avtale kan få innvirkning på det relativt frie salget av våpen i USA som de mener er hjemlet i den amerikanske grunnloven."

 

Trodde salg av våpen i USA faktisk var hjemlet i grunnloven..

Link to comment
Share on other sites

FN avsluttet fredag kveld forhandlingene om en ny internasjonal traktat for våpenhandel etter at det var klart at det ikke ble enighet om en avtale.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10067007

 

 

"Konservative amerikanske politikere er redd for at en internasjonal avtale kan få innvirkning på det relativt frie salget av våpen i USA som de mener er hjemlet i den amerikanske grunnloven."

 

Trodde salg av våpen i USA faktisk var hjemlet i grunnloven..

 

Du misforstår og tror at tabloidskrivere er journalister som bryr seg om fakta.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Skal man spikke fliser, er ikke relativt fritt salg av våpen hjemlet i grunnloven. Jeg tviler på at bladsmørerene i VG kan hoste opp en kilde som påstår det. Våpensalg, import og produksjon er hjemlet i Gun Control Act of 1968 med senere lovtillegg. Flere stater har sitt eget lovverk i tillegg til førstnevnte.

 

Derimot har høyesterett funnet at retten til å eie og bære våpen er en individuell rett. Det er likevel begrensninger på hvem som kan erverve eller inneha våpen og hvor man kan bære våpen - noe som ligger innbakt i høyesterettsavgjørelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...