Jump to content

HB sin Langholdsrigg


Recommended Posts

Noen av dere vil kanskje huske at HB for noen år tilbake ble bitt av langholdsbasillen, og dette resulterte i at han anskaffet en Remington Tactical Long Range i 308..

 

Ennå flere vil nok huske at HB brått ble alvorlig sjuk rett før Kammersmellen 2010, men som den seige jævelen han er klarte han å komme seg over det.. Attpåtil presterte han det kunststykket å overtale sin ØKH til at han fikk kjøpe seg en Schmidt und Bender PM II til riggen.. fra sjukesenga..uten å kunne snakke engang.. :lol:

 

Sånn bare for å ha noe å bli fortere frisk til.. :mrgreen:

 

Frisk .. det ble han. Faktisk såpass frisk at han vant øvelsen "BR270" med riggen på Kammersmellen 2011 :D

 

Samme år var GRS for første gang representert på Kammersmellen, og jeg la merke til at HB titt og ofte var bortom standen deres for å kikke, tafse og spørre..

 

Da jeg ankom årets kammersmell, trakk HB meg tilside og litt sånn forsiktig kom det: "Om eg kaupar ein slik stokk..kan du montera han for meg?"

 

Med tanke på alt det Morgedalsproduserte maltølet som har rent ned gjennom strupa mi,hadde jeg egentlig ikke noe annet valg enn å svare ja :)

 

I forbindelse med en liten roadtrip gjennom telemark sammen med Hollako i går, fikk vi svingt innom HB og plukka opp børsa.

Vel hjemme igjen hadde også postmannen vært der med ei lang pakke fra GRS, så i løpet av en kaffekopp på morrakvisten ble alt dette prøvemontert i hop.

 

Her er noen bilder på dette stadiet:

 

normal_HB001.JPG

 

normal_HB002.JPG

 

normal_HB003.JPG

 

normal_HB004.JPG

 

normal_HB005.JPG

 

Det skal gjøres litt tilpasninger og tuning, litt bedding og noen andre småting på denne børsa..En versapod skal vel også monteres etter hvert, Heldigvis har ikke HB hastverk, så denne kommer jeg til å jobbe med innimellom andre ting som folk har venta på en stund..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sånn..Da var første testing etter grovinnlegging gjort.

 

Jeg skulle på banen en tur for å skyte noen serier likevel, og siden jeg fant noen pakker NM60 jeg har ruga på siden slutten av 70tallet ble børsa en tur med på banen.. Ideen var å etablere referansen jeg kan måle kvaliteten på beddinga mot.

 

Etter litt skudd for å settle ting ladet jeg opp med 5 årgangsnato og mata på..:

 

normal_HB006.JPG

 

4.de skuddet var et dårlig avtrekk jeg kjente før jeg så resultatet , men ellers er serien helt grei.. 4.de skuddet nederst.

Mot slutten av økta kjente jeg også at fremre skjefteskrue ennå lugger litt i låseklakken, så fila er nok ikke helt ferdig med jobben sin.

Serien er skutt liggende med tofot..

 

Trur det kan bli presisjon i denne børsa etterhvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som en liten refleksjon kan det nevnes at denne testen ble skutt med en Harris tofot. Dette er tofoten som jeg sjøl bruker i konkurransesammenheng, men da på en stokk der "Rota" på tofoten som ligger an mot fremstokken kommer litt ut og opp på stokken og på den måten stabiliserer tofoten mot rotasjon..

 

Denne stokken er flat under, og så bred at Harris-typen ikke blir stabil. Siden denne stokken er forberedt for Versapod-type tofot med pinne vil det være en bedre løsning..

Link to comment
Share on other sites

Jeg nevnte noe om tofot i min forrige posting, og i forbindelse med noe annen fotografering fikk jeg tatt et par illustrasjonsbilder av hva jeg mente med manglende rotasjonsstabilitet..

 

normal_HB007.JPG

 

normal_HB008.JPG

 

Vi ser her helt tydelig at det eneste som forhindrer tofoten i å rotere er friksjonen mellom tofotens base og stokken. Bildene viser også tydelig hvordan stokken er forberedt for VersaPod-type tofot, så Versapod må det vel bli HB? :wink:

 

Ellers var jeg ikke helt fornøyd med avtrekket på børsa.. Litt inspeksjon avsklørte at en solid porsjon arbeid måtte til, men da Ilatad sendte meg et deleavtrekk jeg kunne plukke litt fra blir resultatet bra til slutt...

 

Stoor takk til Ilatad. :D

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde jeg og Hollako avtalt en tur på banen.. Jeg skulle teste noen børser og Hollako skulle teste sine første hjemmeladninger.

 

Etter avtrekksjobben på børsa til HB måtte den og selvsagt testes før jeg går videre med den..

 

Her et bilde med Hollakos langholdsrigg i bakgrunnen:

 

normal_HB009.JPG

 

Inne med årgangsnato og fyre løs:

 

normal_HB010.JPG

 

Upps..har visst glemt å file ned den skjefteskruen jeg nevnte forrige gang, og formen visste jeg også var litt dårlig..

 

Hadde før avgang ladd opp noen Normahylser med trukne natokuler.. sånn for å få hylser tilpassa kammeret for testing etter bedding. Inn med noen av disse og fyr:

 

normal_HB011.JPG

 

Litt bedre da..

 

Får justere den skruen og få beddet før neste test..

Link to comment
Share on other sites

Du kobler nok riktig Roe..

 

Nå er børsa på vei over i en annen stokk og tilpasninga er ennå ikke optimal.. Fremre skjefteskrue tar oppi låseklakken og bedding er ennå ikke gjort..

 

I tillegg kan nok både sjåfør og ammo være medvirkende årsaker til at børsa ennå ikke viser sitt sanne potensiale :wink: Vi får se når jeg blir ferdig..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har herren på bildet over pr dags dato filt av og justert inn fremtre skjefteskrue, slik at rifla funksjonærer tilfredsstillende :!::!:

 

Slike operasjoner kan ta laaang tid. Planleggingsfasen tar egentlig mest tid.

Selve jobben tar maks 5 minutter :mrgreen:

 

Har erfaring med slikt selv. Har planlagt å bytte ut og montere på nye kolbekapper på et par rifler. Planleggingen går på 5'te året nå :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...