Jump to content

Våpenskap oppbevaring


gordon28

Recommended Posts

Hei! Jeg bor i en 4 manns bolig der alle enhetene har en bod i tilknytning til leiligheten. Bygget er laget slik at inngangen til hver separat bod er rett ved siden av inngangsdøren til hver leilighet. Min leilighet har egen hovedinngang på utsiden av bygget med inngang fra avskjermet privat parkering/grunn. Alle leilighetene ligger på bakkeplan. Det er samme nøkkel til boden som til hovedinngangsdøren til leiligheten min. Er det i mitt tilfelle lov å montere våpenskapet i min private bod? Dette har jeg ikke klart i finne et svar på..

 

-gordon-

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tolker det er utvendig bod ikke noe man forvarer våpen i.

Er noe endringer i klassifiseringen på skap, det kan nå legges vekter i skapet så det er over 150kg og må da ikke boltes fast.

 

Jeg kan ikke dette så veldig bra, men sök på forumet, ligger en tråd om dette noe sted.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg bor i en 4 manns bolig der alle enhetene har en bod i tilknytning til leiligheten. Bygget er laget slik at inngangen til hver separat bod er rett ved siden av inngangsdøren til hver leilighet. Min leilighet har egen hovedinngang på utsiden av bygget med inngang fra avskjermet privat parkering/grunn. Alle leilighetene ligger på bakkeplan. Det er samme nøkkel til boden som til hovedinngangsdøren til leiligheten min. Er det i mitt tilfelle lov å montere våpenskapet i min private bod? Dette har jeg ikke klart i finne et svar på..

 

-gordon-

 

Hm ... den er jeg litt usikker på, men som tidligere nevnt ville ikke jeg heller ha oppbevart det i boden selv om det er lov.

 

Ring våpenkontoret ditt for å være sikker ...

Link to comment
Share on other sites

Hei! og takk for svar. Nei det er langt i fra optimal oppbevaring det er jeg helt enig i. Jeg skal flytte om 2 mnd til mitt nybygde hus så det er en meget kortvarig affære. Men jeg beslutter å finne en plass inne i leiligheten for å være på den sikre siden. Jeg vil nødig at noe skal være ulovelig eller at uvekommede skal få ta i mine våpen.

 

 

-gordon-

Link to comment
Share on other sites

Er det alarm i boden?

 

Hvis det er det, og den er koblet til å være på, selv om resten er av (egen sone mao), så burde det ikke være noe problem (men bolt det godt fast uansett)

 

Ps, ett fastboltet skap skal følge med ved salg....

Link to comment
Share on other sites

Drar frem denne tråden med et spørsmål.

Har sett litt i forskriften, og finner ikke noe vettugt svar på det.

 

Om jeg har et fg-godkjent skap i huset, hvor jeg oppbevarer vital våpendel. Kan jeg da ha et skap boltet fast med "resten" av våpenet uti bua?

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sier jo at boden ligger intill hans leilighet, så de ner ikke frittstående, det går heller ikke ut ifra det trådstarter sier at boden er i en kjeller(eller lignende) som ligger på fellesarealet.

 

Jeg har noe lignende selv, utvendig bod tilknyttet min leilighet med nymotens ytterdør med sikkerhetsbolter som går inn i det vertikale rammeverket og et trelags sikkerhetsvindu som er ca 2.5 meter over utvendig bakkenivå og så lite at det er tilnærmet umulig få luftet gjennom det.

 

Spurte politiet om hva de syntes om dette, det var lov mente de på våpenkontoret, men litt i grenseland kanskje

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg forstår har trådstarter en bod med dør ved siden av døren inn til sin leilighet. Såfremt det finnes en låsbar ytterdør som er felles for de fire leilighetene er det slett ikke umulig at dette kan være lovlig.

 

 

Nei, tilgang til bod fra "fellesareal" er ikke tillatt (etter PODs tolkning-en står fritt å prøve det ut rettslig..).

 

Enkleste er å spørre det lokale våpenkontoret, kejkt å ha svaret skriftlig om behovet dukker opp.

 

 

Til ettertanke-en klasse"kamerat" på ungdomskolen "lånte" gjentatte ganger en AG3 fra en låst bod i 3.etasje i en boligblokk og underbeslag fra en kjellerbod i en annen blokk. Hvor han fikk ammo fra vet jeg ikke-sannsynligvis på samme vis. Cluet er at han umerket tok seg inn i disse private bodene med inngang fra felles oppgang (for 4-6 leilighter) og ut igjen med en AG.

Og om noen lurer; det ble aldri skikk på fyren. Og dette er foreldet for lengst.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har et fg-godkjent skap i huset, hvor jeg oppbevarer vital våpendel. Kan jeg da ha et skap boltet fast med "resten" av våpenet uti bua?

 

Om du har vital del i fg-skap i huset, så kan du ha resten av børsa hvor du vil. Under senga, i bilen, i boden, osv

Link to comment
Share on other sites

Nei, tilgang til bod fra "fellesareal" er ikke tillatt (etter PODs tolkning-en står fritt å prøve det ut rettslig..).

 

Enkleste er å spørre det lokale våpenkontoret, kejkt å ha svaret skriftlig om behovet dukker opp.

Men da er vi inne på definisjonen av fellesarealet.

der jeg bor har alle leilighetene eksterne boder, vi som bor i første har utvendig bod som er endel av leilighetsbebyggelsen og innenfor det som er definert som leiligheteiers andel. dvs, ikke fellesareal. det er forøvrig bygget som jeg tidligere har beskrevet og ellers som et normalt hus m.t.p. vegger, tak og slikt.

 

de som bor i andre etasje, ja de har boden sin i det felles garasjeanlegget vi har, dørene er av dårligere kvalitet og det er helt enkel uforet kledning bortsett fra mot yttervegger da det er undergjordisk garasje og er flere cm tykk vegg ut mot steingrunn.

disse bodene har tilgang fra fellesarealet og dermed ikke lov å oppbevare våpen i.

 

 

og ja enkleste er å spøre lokalt, var det jeg gjorde fikk desverre ikke noe skriftlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...