Jump to content

Jegerforbund i Norge !


Doten

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle høre andres meninger her om dette ! Er det ikke på tide at vi jegere i Norge også får en egen organisasjon som de har i Sverige ! Vi har et forbund her i landet som liksom skal representere oss :NJFF. Men der i gården syns jeg de svikter jegerne i mange saker så nå synes jeg det er på tide at vi også her i landet får et forbund som kun er for jegere og som ikke skal dekke alt som har med jakt,fiske og friluftsliv.Det er helt feil mener jeg at vi skal ha et forbund her i landet som skal representere jegerne og som i bla.blysaken og rovdyrdebatten ikke står på jegernes side.Det virker som NJFF er mest opptatt av og vere politisk korrekte noen ganger og ikke vere til for medlemmene.

Jeg er ikke i tvil om at en slik organisasjon ville få mange medlemmer i Norge.Hva mener dere om dette ?

Link to comment
Share on other sites

Denne gangen er jeg mer enn noen gang sikker på at NJFF vil tale jegernes sak. De har allerede varslet om sine synspunkter om den nye våpenforskriften og gir seg nok ikke der.

 

Når det gjelder "blysaken", så var det uansett nytteløst å kjempe for noe som var vedtatt som en prinsippsak av direktoratet.

Link to comment
Share on other sites

Det reises fra tid til annen masse kritikk vedr. NJFF og deres jegerengasjement.

Og kan kanskje være på sin plass!

 

Uten å vite noe som helst - tror jeg faktisk at de som kritiserer til enhver tid - ikke har bidratt på foreningsmøter, villighet til å la på seg et verv etc.

Hvis så har vært - ser jeg ikke bort i fra at savnet engasjement fra NJFF - ikke ville ha vært tilstede.

 

Og faktisk så tror jeg at mange av klagesangene kommer fra personer som ikke er medlemmer engang - og de bør ihvertfall ikke beklage seg overfor forbundet.

 

Men tar sikkert feil IGJEN :?

Link to comment
Share on other sites

Det reises fra tid til annen masse kritikk vedr. NJFF og deres jegerengasjement.

Og kan kanskje være på sin plass!

 

Uten å vite noe som helst - tror jeg faktisk at de som kritiserer til enhver tid - ikke har bidratt på foreningsmøter, villighet til å la på seg et verv etc.

Hvis så har vært - ser jeg ikke bort i fra at savnet engasjement fra NJFF - ikke ville ha vært tilstede.

 

Og faktisk så tror jeg at mange av klagesangene kommer fra personer som ikke er medlemmer engang - og de bør ihvertfall ikke beklage seg overfor forbundet.

 

Men tar sikkert feil IGJEN :?

 

Enig Sverre.

Det viktigste er å være med å påvirke,det starter i egen lokalfoening, også videre via Fylkesleddet og til den landsdekkende organisasjonen.

Man kan alltid være uenig med sentralleddet av ett forbund, det er jo det som gjør at organissjonen lever, og at folket er engasjerte, Hadde det ikke vært noenengasjerte mennesker rundt omkring så hadde organisasjonen vært død.

 

Det ble også for noen år siden jobbet med å stable en ny organisasjon på beina "Bygdenorges jeger og fiskerforbund," denne ble forsøkt etablert etter en hard og opprivende debatt om sammenslåing av NJFF-Vest-Oppland og NJFF-Gudbrandsdal til NJFF-Oppland, motivasjonen for dette var at NJFF da hadde ETT fylkeslag i hvert fylke.

Noen foreninger meldte seg ut av NJFF etter ekstraordinære årsmøter, og skulle starte opp denne organisasjonen. Det ble forsøkt og trekke med seg andre foreninger, særlig de som soknet til fjellområdene våre som F.eks Nord-Østerdal, Nordre deler av Buskerud, Telemark, Oppland, de områdene som kategoriserer seg som bygdeNorge.

Tror responsen var dårlig for etter ett par år i utlendighet så meldte foreningene seg inn igjen og der er vi i dag.

Det som kom ut av dette var at NJFF fikk en meget klar advarsel om at folk klarer og tenke selv, jeg var også blandt de som var imot sammenslåing.

Jeg skriver dette for å illustrere at det har vært forsøkt flere ganger uten at man har lykkes. Hvor stor medlemmstilvekst må man ha får å ble hørt, man må være landsdekkende, inngå samareid med alle andre aktører som NKK, Skogeierfobund osv. uten å ha ryggdekning er det ingen som engang gidder å høre hva man sier.

Men om det er noen som orker og dra igang en ny organisasjon som blir itillegg til NJFF så er ikke det noe i veien for det, er dessverre redd det blir en gutteklubben frisk sprut greie.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en sak som har vært reist av flere.

Det som er litt morsomt i denne debatten er at fiskerne kommer med samme kommentarene. NJFF svikter fiskerne, der i huset tenker de kun på jegere og skyttere.

 

Morsom eller trist? Det du sier her betyr vel at ingen av medlemmene er fornøyd med foreningen. Dette taler vel for en deling? Hvis man ikke kan ta seg av interessene til noen medlemmene er det vel på tide å tenke nytt?

Link to comment
Share on other sites

Litt historikk :

 

Ikke for å trekke sammenligninger men vi har hatt "Norges Jegerforbund" her i landet tidligere. Det var i perioden 1943 - 45 og var NS som tok kontrollen over NJFF. Ikke den lyseste delen av vår historie.

Så man bør muligens være varsom med hva man kaller et eventuelt forbund for jegere.

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Det reises fra tid til annen masse kritikk vedr. NJFF og deres jegerengasjement.

Og kan kanskje være på sin plass!

 

Uten å vite noe som helst - tror jeg faktisk at de som kritiserer til enhver tid - ikke har bidratt på foreningsmøter, villighet til å la på seg et verv etc.

Hvis så har vært - ser jeg ikke bort i fra at savnet engasjement fra NJFF - ikke ville ha vært tilstede.

 

Og faktisk så tror jeg at mange av klagesangene kommer fra personer som ikke er medlemmer engang - og de bør ihvertfall ikke beklage seg overfor forbundet.

 

Men tar sikkert feil IGJEN :?

 

Forstår ikke helt logikken i at man må være medlem i en organisasjon for å ha lov til å kritisere den. Akkurat det har mange NJFF-folk sagt tidligere. Jeg er ikke medlem av LO, men jeg misliker AFP strekt. Er heller ikke medlem av Vigrid selv om jeg kritiserer de ofte. Samme gjerder SOS-Razisme. Har vært medlem av NJFF, men jeg valgte å ikke lengre være medlem av en organisasjon som jobber mot mine interesser. NJFF gjør mye bra på grasrota, men toppene og landsmøtet finner på mye horribelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...