Jump to content

Rekyl i Sako TRG 42 .338lm


furuoglyng

Recommended Posts

Hei, er det noen som har erfaring om hva slags rekyl man kan forvente seg av dette våpenet påmontert sikte med eller uten rekylbrems?

Hvordan blir rekylen i forhold til en hagle kaliber 12 ladet med slugs?

 

Jeg har tenkt å legge meg mot gongene, og ønsker erfaring med dette våpenet om det blir hjernerystelse/kvalme av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke TRG, men jeg har 338lm. Rekylen er ikke så ille som mange tror. Den er ikke så kjapp mer som et bestemt skyv. Man blir ikke dårlig av den, med mindre du veier 60 kg. Med brems er det veldig behaglig rekyl, mindre enn en 6.5. Men det smeller mye og man blir sliten av trykket og lyden.

Link to comment
Share on other sites

Rekylen er ikke ødeleggende, dB belastningen er det.

Til tross for både propper og hørselvern har jeg pådrattt meg en definitiv hørselskade/forsterket tinnitus og medhørende "trykk-ubehag" med 338 LM. Lydtrykket slår rett og slett rett igjennom skallebeinet.

 

Eksponerte meg for i overkant mye skyting med rekylbrems her forleden og jeg ville helt sikkert sluppet unna plagene med lyddemper. Føltes ut som jeg gikk med hodet i ei bøtte vann en hel uke etter skytingen. Dette avtok, men tinnitus er merkbart sterkere nå enn før.

Link to comment
Share on other sites

Det er mindre rekyl med brems enn med demper. Jeg har den største Whisper demperen og selv om børsa da veier over 13 kg er det merkbar rekyl. Jeg sliter med at våpenet flytter seg såpass mye at jeg av og til mister blinken ut av siktebildet. Dette er kjedelig om man skyter alene og er avhengig av å se nedslag. Hvordan man ligger bak våpenet har mye å si. De få gangene jeg skyter i flatt terreng er ikke dette et problem, men under skyting i oppoverbakke blir det aldri bra.

Lydmessig med min demper kan man skyte hele dagen uten noe form for hørselvern. Det sier litt om effekten i den store Whisperen. Jeg ville ikke valgt annen demper til dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :winke1:

 

Er det noen tilt på Sako original TRG 3 optilock montasjene? Behøver man tilt på montasjene, hvis jeg bruker .338lm og har et sikte med 30mm rør som går 45moa opp og 45moa ned..dvs 17.15 meter opp justeringspotensiale på 1500 meter? Hører man gongene så langt unna?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til å velge rekylbrems istedet for lyddemper er vel at med lyddemper kan man skyte 3-4 skudd også må man ta en pause pga mirage. Det er ganske kjedelig ;)

 

Uten sammenligning forøvrig så fikk jeg ny lyddemper på 308win min (sonic45). Der hvor jeg fikk mirage etter 3-4 skudd på forrige demperen min, så opplevde jeg ikke mirage i det hele tatt etter 15 kjappe skudd med den nye!

Link to comment
Share on other sites

Med gode propper og gode klokker utenpå (ikke noe sånn flate greier) så rekyle og smell helt til å tåle, med mine sordin elektroniske og uten propper inni er smellet med brems helt for jævlig, helt for jævlig. Peltor med rød stripe er greia.

Rekylen er uproblematisk, utover at den flytter på deg og krever mer for repeterbar skyting enn ei rifle som ligger dønn i ro.

Med demper får en nakkesleng-symptomer etter ikke alt for mange skudd, du blir rett og slett spent bakover, og hodet henger igjen i farta...

Jeg unngår å skyte mer enn 35-45 skudd på en dag, uansett brems eller demper.

Det er slitsomt å skyte mange skudd, og mange får hodepine etterpå.

 

Man skal huske på at den originale TRG bremsen ikke er i nærheten så effektiv som Vektor sin. En TRG er også forholdsvis lett, halvparten av ankeret til KnuteriK.

Det er ikke ubehagelig i skuldra, og ikke ubehagelig noe sted, før etter et godt antall skudd. Den eneste 338en jeg har brukt som var ubehagelig, er den originale Rem. Police.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Med demper får en nakkesleng-symptomer ???

Ta deg ei bolle du a !

 

Var å skøyt med TRG 42 med 250 Grns scenar - 920m/s. Ikke noe problemer med rekylen med orginal sako demper.

Faktisk mere fres i en 30-06 168 grns - 790m/s.

 

Da kan jeg med trygghet annbefale 22LR eller eikenøtter ;)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd TRG42 med Sako rekyldemper(fra T3 Tactical?) og synes rekylen var helt grei. Smellet var heller ikke så jævlig. Lå både ved siden av med mitt smelljern og skjøt med børsa selv og hadde bare Peltor Sportac hørselvern og det gikk fint. Vi var på en veldig åpen slette så det var ikke noe der som kunne forsterke lyden og det tror jeg har en del å si. Har du en fjellvegg rett ved siden av er det nok ille vil jeg tro. Har ikke prøvd uten rekyldemperen men ryktene sier at det skal "kjennes".

Link to comment
Share on other sites

Her ser en TRG42 en skutt fra sittende.

 

Spill om igjen fra 0:06 og følg med på hodets bevegelser. Dette er 100% problemfritt om en prøver rifla til kameraten. Og de fleste som prøver er overrasket over at rekylen er såpass liten, alle rifler i kaliberet har store myke kolbekapper. Også han som ikke så at jeg hadde skrudd av rekylbremsen hadde ingen problemer...

Men etter 100 skudd, så kan jeg love at du kjenner det - alle jeg kjenner som har skutt mye med 338LM på kort tid forteller det samme, man får vondt i nakken, og får "skallebank" utpå ettermiddagen.

Med 308 tar det 3-400 skudd på en dag, med 338 50-100, og forsvaret sier vel at en ikke skal skyte mer enn 25 50BMG på en dag?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rekyl i en 338 WM med 250 gr kule og en utgangshastighet på 2660 f/s (ca 810 m/s) er i mine kilder oppgitt til 40,2 lb, det vil si cirka 20 kg.

 

338 LM har ganske mye større hylsevolum, og høyere utgangshastighet, så du kan forvente en god del mer rekyl enn dette.

 

Skulle du montere rekylbrems, vær oppmerksom på at den fungerer som "smellforsterker".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...