Jump to content

Spørsmål om plombering.....


CCOB

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid hatt min Colt Python for salg og jeg har hatt meget laber interesse for den, så jeg vurderer faktisk og plombere den... og lage en trofeplate eller lignende til den... hva tror dere, jeg syns det er for galt og selge våpenet for billig da plomberer jeg det isteden for... hadde vært litt fint og hadd den hengene over peisen. er det noen som vet om en grei børsemaker eller lignende i Trondheims område som kan gjøre en slik jobb??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått inn to revolvere til plombering. Men jeg er ikke sikker på hvordan dette gjøres for å tilfredsstille de krav som myndighetene stiller. Må eksempelvis tønnen blokeres så den ikke kan vippes ut ? Det kan jo enkelt gjøres ved en plugg i løpet som går inn i et av kamrene. Viten mottas med takknemlighet.

( At dette er drittjobber som skjærer meg langt inn i hjertet er en annen sak )

Mvh - Snapphane

Link to comment
Share on other sites

Synd å gjøre sånt med en klassiker synes nå jeg. Men så har kanskje jeg mer følelser enn fornuft når det handler om en Python. Eller klassikere som ikke produseres lengre. Jeg vurderte seriøst denne men synes prisen var noe høy siden den ikke var 100%. Men det blir ihvertfall et lekkert trofe.

Link to comment
Share on other sites

@ Snapphane:

SVJV er dette gjeldende regelverk:

 

- Våpenets vitale deler må være så ødelagt at de ikke kan repareres.

- Det må ikke være mulig å bytte ut defekte vitale deler.

- Uskadeliggjøringen må også være slik at det lett kan sees at våpenet er «plombert».

 

- Det skal bores et 10 mm. gjennomgående hull (begge veggene i kammeret gjennombores) gjennom pipe og låsekasse/ramme slik at kammeret ødelegges.

- Det skal monteres en bolt i hullet som skal sveises på begge sider.

- Sluttstykkets støtbunn skal fjernes slik at patronbunnen ikke får støtte (gjelder ikke revolver). Ved skråskjæring av støtbunn skal den være 60 grader.

- Våpenets tennspiss skal avslipes med minst 10 mm slik at den ikke kan slå inn i en tennhette.

- Våpenet skal ikke kunne demonteres etter deaktivering. På våpentyper hvor pipen lett kan tas ut må den, eller det som fester pipen, sveises fast slik at våpenet ikke kan atskilles.

- Maskinpistoler, enhetsgevær og maskingevær slik som f.eks. Sten gun og Schmeisser maskinpistoler, AG-3 enhetsgevær og MG-3 maskingevær og tilsvarende halvautomatiske skytevåpen, samt halvautomatiske pistoler må våpenet være sveiset slik at de ikke kan atskilles.

 

Ut fra dette kan jeg ikke se at tønnen blokkeres, men den må minimum sikres mot demontering (feks ved fastsveising av skruen som låser kranen). Alle kamrene må gjennomborres og sveises, det enkleste er vel å borre gjennom to og to kammer og sveise utvendig. Pipe og ramme taes vel best ved å borre gjennom rammen fra undersiden.

Link to comment
Share on other sites

Gjennomboring av tønna mellom to kammer på tre steder og to plomber i løpet, hvis seks skudds.

Hullene i tønna tettes med en innsveist "plombe/stang".

Er nok slik at enkelte Colter er verdt mer i deler. Ble ihvertfall tilbudt noen hundrelapper for min(tror det var 700) i deler.

Hvorfor plombere/ selge?

Vanlige er vel at man vil ha en tunet Smith?

Smiths venner er blitt store iom at vi vanlige dødlige ikke har råd til en Manuhrin :(

Link to comment
Share on other sites

Tror det var snakk om nye regler rundt det å erverve og eie plomberte våpen også i forslaget til ny våpenlov. Så potensielt sett så "føkker du deg selv over" x2 ved å plombere denne.

 

Må da være noen her som kan ta denne ut av hendene dine? Hva slags pris har du lagt deg på? Er det slik at alle vil ha 6"-utgaven?

Link to comment
Share on other sites

Som ett alternativ kan man vel også levere ramme med pipe til politiet(gratis) for destruksjon og få en slant for de delene som er igjen.

 

Har en smith modell 19 med skjev ramme som jeg er i samme dilemmaet med, men det byr meg i mot å ødelegge ett våpen :|

Link to comment
Share on other sites

nye regler rundt det å erverve og eie plomberte våpen også i forslaget til ny våpenlov

Nå har jo ikke et forslag noe med hva som gjelder i dag å gjøre da. Hvis TS velger å avlive revolveren ( :cry: ) gjelder dagens regler og det blir neppe noe mer 'føkkings' ut av saken... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da innleveres våpen og våpenkort til ditt lokale politikammer eller lensmannskontor.

Du mottar da kvittering for innlevert våpen og våpenkortet slettes. JMF A. K. Berghammar Asker og Bærum politikammer d.d.

Smart å ringe inn først for å si at du kommer.

Våpnet skal være nedpakket.

Ammunisjon leveres samme sted eller til brannvesenet i din kommune.

Koster nada pr. d.d..

Link to comment
Share on other sites

levere el plombere er lett, ingen mystikk der :-)

Da innleveres våpen og våpenkort til ditt lokale politikammer eller lensmannskontor.

Du mottar da kvittering for innlevert våpen og våpenkortet slettes. JMF A. K. Berghammar Asker og Bærum politikammer d.d.

Smart å ringe inn først for å si at du kommer.

Våpnet skal være nedpakket.

Ammunisjon leveres samme sted eller til brannvesenet i din kommune.

Koster nada pr. d.d..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er trist at du velger å plombere en slik flott våpen som fungerer som det skal.

 

Personlig ville jeg heller gått ned i pris og solgt våpenet til noen som får glede av det.

Tanken at våpenet får "leve" videre hos noen andre, er mye bedre enn å "stoppe det ut" og henge det på veggen.

 

Hadde våpenet vært defekt, og det hadde vært dyrt å reparere, er en annen sak.

 

Ser ikke våpenet på Finn.no? Er det tatt vekk?

Link to comment
Share on other sites

Den plomberte revolveren blir fortsatt stående under hans navn i våpenregistret, men anmerket som plombert.

Skal den slettes helt så må den leveres inn til destruksjon.

 

Helt snodig! Lokalt våpenkontor slettet fullstendig en plombert pistol fra våpenkortet 21/1-13! Pistolen er ikke innlevert. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med plombering i dag er jo at sikkerheten tross alt går først. Sikkert rikitg det og alt det der, men man sitter jo igjen med et stykke skrapjern etter dagens regler, ikke et pent og dekorativt plombert våpen.

 

Hvis du gjerne vil ha noe på veggen hadde jeg solgt den (gå litt ned i pris, så forsvinner den nok) og heller fått tak i en pen replika som kunne henges opp. En replika blir brått både penere og mer "funksjonelt" en et våpen plombert i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg fikset fotobøtta ol hedde jeg lagt inn ett bilde av 45revolveren min.

Dagens plomberingsmetodikk gjør dette til ett lite vakkert syn. Store plomber i tønna og to store misfarginger på løpet etter innsveising av tre stålpropper. Lite lekkert, men den klikker og ser ut som om den har vært en revolver en gang.

Dekor? Nei, men nå har jeg heller ikke andre våpen på veggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...