Jump to content

helpressing av hylser


cabboy25

Recommended Posts

heisann dere.. har et lite problem her.. har nettop kjøpt meg ladeutstyr.. har fått meg ca 3000 hylser til kal 6.5*55 brukt i sauer str 200.. har prøvd å helpresse dem nå uten nå bra resultat.. dem går tregt i kammeret etter helpressing.. hylsene virker ikke for lange heller, demer målt til 55 mm. bruker rcbs die som heter 6.5*55 fl SW. bør jeg heller bruke ska dier???

Link to comment
Share on other sites

har målt hylsen til 55mm. virker ikke lang.. er når sluttstykket skal vris å låseposisjon d går tregt.. har justert dien nesten nil den butter mot hylseholderen. har prøvd å ha den kortere å. kan d hende jeg må ha skan die siden d er skan hylser?? skal brukes i en sauer 200 str 6.5*55 skan..

Link to comment
Share on other sites

Skru dien ned til den berører hylseholderen og 1/2 omdreining til. Da har du helpresset hylsen.

Når hylsene er skutt i ditt kammer justerer du om dien slik at du presser bare akkurat nok til at hylsen kamrer.

Link to comment
Share on other sites

er litt kjipt å plages med dette.. nytt utstyr så d skulle jo gå.. men mange snakker jo om skan dier til skan hylser/kammer??

 

 

Prøv nå først å juster dien slik som jeg beskrev (og med 99,9% sikkerhet-det står det samme i papirlappene som fulgte med diesette!)

Link to comment
Share on other sites

hei... nå har jeg prøvd å justere dien som du sa. dem går lettere i kammeret nå enn før.. men syns ikke dem går helt optimalt enda.. har prøvd hylser jeg selv har skutt i børsa som jeg kun har neckziset å dem går enda lettere.. skal jeg gjøre et forsøk med en skan die for å e om d blir bedre???

Link to comment
Share on other sites

Scan er en spesifikasjon som skyttervesenet i Norge, Sverige og Danmark laget da de valgte Sauer som felles våpen. Dimensjonsmessig mener jeg den ligger midt i mellom det som kalles "krag" og "swedish mauser". Hvorfor de ikke valgte "Swedish mauser" som jo er en veldig standardisert patron kan en jo lure på om en gidder.

 

Du kan jo få lånt deg en Scan-die å prøve, eller en annen 6,5x55die. Prøv også å sette kule i en hylse og kjenn hvordan den kamrer da.

Link to comment
Share on other sites

Det går fint med SM dier til scan kammer, men:

 

Selv om du stiller sizer dien ned til hylseholderen når du fører holderen opp, kan det godt være avstand mellom de når du presser/sizer en hylse, pga av kraften som blir brukt får pressa til å gi litt etter. Letteste måte og sjekke dette på, er og size en hylse, men stopp når hylsa er helt på topp, ta da og lys med en lykt for å se om det er klaring mellom holder og die. Juster eventuellt dien.

 

En annen ting som kan skje, er når man låner andres hylser, så må de presses mere enn selvskutte hylser, på et diesett fra RCBS som jeg hadde, måtte jeg slipe av 0,75 mm for å få sizet fremmede hylser første gangen.

Dette skjer lettest hvis man er heldig å inneha et trangt og godt kammer selv.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Norsk 6,5x55 (Krag) ble vel lagt opp mot max, mens svensk 6,5x55 (Mauser) ble lagt mot minimum. Hvis Scan er et kompromiss mellom disse burde den være noe større enn Mauser, og da vil det å bytte til Scan-dier bare gjøre vondt verre.

 

Problem er nok at hylsene er skutt i et kammer som er rommere enn ditt, og da kan en få problemer med å få presset nok. Hvis justering ikke hjelper er må du nesten slipe av litt på hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er nok besnærende enkel: bruk egne hylser kun skutt i eget kammer.

 

Hylser fra andre våpen skaper ofte problemer. Forøvrig er SCAN romsligere enn "vanlig" 6,5 og vil neppe løse problemet.

 

Hvis du bruker egne hylser, skrur die`n inn til den treffer hylseholderen og så enda en omdreining, smører hylsa (ikke skulderen) med et godt hylsefett, også innsiden av halsen må smøres for å unngå hylsestrekk når tar hylsa ut av die`n igjen, da skal du ikke få noen problemer. Er det fremdeles tregt må du bytte verktøyet.

 

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

jepp. samme merke.. nå fikk jeg dreid av helpresse dia 1 mm i dag.. nå går d som smurt.. eneste som jeg så etterpå var at jeg ikkkunne justere dia like langt ned som før, da skråen mellom hals å kroppen ble trykket litt tilbake mot kroppen.. justerte ut dia litt å nå går hylsene som en varm kniv i smør...

Link to comment
Share on other sites

Det var bra at du fikk ordning på det. Vær forsiktig så du ikkje presser skuldera (skråen) tilbake for mykje no som du har modda dia di. Den skal berre settjast tilbake akkurat nok til at dei fungerer i børsa. Hvis du presser hylsene for mykje er det lett å pådra seg ein hylseseparasjon og det er ikkje artig, har eg hørt.

Link to comment
Share on other sites

har justert dien sånn at den såvidt er borti hylsholderen nå å da virker d som at hylsene går lett i kammer å dem ser veldi bra ut.. så takk for gode tips å triks fra dere alle.. hilsen en som er ny i ladegamet.. nå går jeg bare å venter på å få i hus en ny ladevekt.. orker ikk mere med kruttmål å ladevekten bestilte likegodt en lyman 1200 dps3.. er på tilbud nå hos jaktdepotet

Link to comment
Share on other sites

Om du har dreid av en mm på dien og skrudd den ned til hylseholderen tror jeg du har gått litt langt, at hylsa glir inn i kameret uten motstand kan jeg godt forstå.

Link to comment
Share on other sites

Kva blir ansett som for mykje motstand i dette tilfellet ? Bolten vil jo uansett ikkje gå like lett som med tomt kammer... eller ?

Med litt motstand vil det vel bety at hylsa sitter godt mot bunn av sluttstykket.

 

Eg hadde og mykje same problem med 308 hylser som ikkje var skotne i mitt våpen.

Heilpressa og skaut dei ein gong. Da vart det så mykje betre.

Uansett så ser det ut som at eg alltid kjem til å lage jaktpatroner med hylser frå eige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger av hva du skal bruke den til. For banebruk med god tid kan de godt kamre ganske tungt, er det ammo som MÅ mate (jakt og konkurranser) bør det ikke være mye motstand. Bruk fabrikkammo som referanse, blir det merkbart tyngre kamring bør du justere deg litt ned.

 

Tips: Sliter du med ujevn motstand kan det tyde på at enten tennhetta stikker litt ut eller at du ikke har smurt halsen godt nok innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje meininga å kuppe tråden her, men eg må heilpresse mine hylser uansett, for å få nok hold i halsen til at kula ikkje faller ned i kruttet. Kva er grunnen til dette ?

Først lada eg litt 6.5x55 og der møtte eg på det problemet. Neck sizeren klarer ikkje å presse halsen nok. Dette er akkurat det samme med .223 som eg prøvde meg på i kveld også. Eg sizer ikkje heile hylsa, men nok til at eg får hold i halsen. Så den blir pressa ned til det er ca 8 mm igjen på hylsa.

 

Nokon meininger om dette ? Eg bruker Lee Classic Turret presse og Lee sine Deluxe die sett. Hylsene eg bruker i 6.5 er Norma og S&B og i .223 er det P.M.C og Federal ( American Eagle )

Link to comment
Share on other sites

flott at flere skriver om pressing av hylser her.. er fint å høre hva andredriver med.. hylsene jeg selv har skutt i våpenet presser jeg kun med en necksizer fra rcbs.. nå har jeg da ca 3000 hylser som må helpresses siden jeg fik dem av en kar jeg kjenner..

Link to comment
Share on other sites

Ikkje meininga å kuppe tråden her, men eg må heilpresse mine hylser uansett, for å få nok hold i halsen til at kula ikkje faller ned i kruttet. Kva er grunnen til dette ?

Først lada eg litt 6.5x55 og der møtte eg på det problemet. Neck sizeren klarer ikkje å presse halsen nok. Dette er akkurat det samme med .223 som eg prøvde meg på i kveld også. Eg sizer ikkje heile hylsa, men nok til at eg får hold i halsen. Så den blir pressa ned til det er ca 8 mm igjen på hylsa.

 

Nokon meininger om dette ? Eg bruker Lee Classic Turret presse og Lee sine Deluxe die sett. Hylsene eg bruker i 6.5 er Norma og S&B og i .223 er det P.M.C og Federal ( American Eagle )

 

Det kan selvsagt være flere årsaker. Det lønner seg å presse hele halsen, men ikke helt ned til skuldra på hylsa. La det stå igjen ca. en millieter som hylsa har å sentre mot kammeret på.

At kula ikke sitter kan være pga at ekspanderen er for stor. Prøv å slip den ned litt ved å sette den i drillen og bruk pussepapir på den for å fjerne litt på diameteren på den. Men hvis du ikke kjenner at den tar borti noe serlig når du trekker hylsa ut igjen fra dien så hjelper ikke dette.

Norma og S&B hylser er ofte tynnere i godset i halsen en noen av de amerikanske hylsefabrikantene.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje meininga å kuppe tråden her, men eg må heilpresse mine hylser uansett, for å få nok hold i halsen til at kula ikkje faller ned i kruttet. Kva er grunnen til dette ?

Først lada eg litt 6.5x55 og der møtte eg på det problemet. Neck sizeren klarer ikkje å presse halsen nok. Dette er akkurat det samme med .223 som eg prøvde meg på i kveld også. Eg sizer ikkje heile hylsa, men nok til at eg får hold i halsen. Så den blir pressa ned til det er ca 8 mm igjen på hylsa.

 

Nokon meininger om dette ? Eg bruker Lee Classic Turret presse og Lee sine Deluxe die sett. Hylsene eg bruker i 6.5 er Norma og S&B og i .223 er det P.M.C og Federal ( American Eagle )

 

No er eg ganske ny på riflelading sjølv, men den Collet dia til Lee skal justerast på ein litt spesiell måte. ( necksizing )

Dersom du kun skrur den ned til hylseplata vil den ikkje presse i det heile.

Den må ha god kontakt med hylseplata slik at den nedre del av dia blir pressa godt opp i dia.

Omtrendt ein runde eller meir etter den har kontakt med hylseplata meiner eg. Pass på at du ikkje tek for mykje. Da kan du sprenge gjengene i toppen. Meiner at der står i manualen noko slikt som at du skal ha eit press på ca 10 kg når den er innstilt rett.

Sjekk manualen for Lee.

Mulig du har gjort dette, men eg berre tipser om det eg gjorde feil til å begynne med. Kunne ikkje skjønne kvifor den ikkje pressa.

Eg er ikkje vant til å sette diene så langt ned i alle fall..Dei fleste andre skal stort sett ned til hylseplata/holdaren.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Mauser68: Ah. Det er collet dia til Lee du bruker? Av og til sizer den ikkje nok og grunnen til det er som regel at den "stanga" i modten er for tjukk. Du kan montere den i ein drill eller lignande og pusse/polere vekk liiiitegrann av diameteren.

 

Edit:

Et par tips her: http://accurateshooter.wordpress.com/2007/12/29/tips-for-using-lee-collet-dies/

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar til både Buster, LabRat og rsubsonic.

 

Når sant skal seiast, så har eg vel faktisk fått tips om å slipe ned den stanga på necksizer dia før ja. Men det er nå forbanna rart at den skal være for tjukk, levert ny frå fabrikk ??

På 6.5x55 ville eg forstått det, for eg har hørt at enlkelte slit med presise dier på det skandinaviske storkaliberet, men når det samme problemet dukka opp på .223 som er erke Amerikansk, så tenkte eg at dette er ikkje mulig ??

 

Men då får eg kikke litt på den linken din rsubsonic, og se på det.

 

Ellers s å fungere heilpressinga fint sålangt, så får se kva det blir til.

 

Takker folkens. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...