Jump to content

Kjøpt meg Hatsan


D52

Recommended Posts

Ja jeg har ikke funnet den før. Men jeg har jo ikke sett i den varegruppa.

 

Har sendt de en epost nuh. Så da blir det nok bestilling. Synes Game-On gjør en enestående jobb. Kan ikke annet enn å skryte av de. Har handlet en del der, og de har alltid vært proffe. Har hatt noe kødd med en kikkert bla, men fikk ny pronto, og et lass med kuler på kjøpet :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært innom Branstasjonen her i Spydeberg og de fyller flaska for meg. De topper den med ca 320 bar og når den blir kald så har jeg ca 300 bar mente de. De fyller bare 300 flasker da de har fått ny kompressor. Den kosta 200k og fyller/blåser over 200ltr i minuttet. Den gamle er det en paintballgjeng som fikk. Den er til 200 bars flasker. Og branngutta leker krig der innimellom :)

 

Hen ene hadde en gammal Slavia, så vi preka litt om den. Og de så på Youtube om han duden som fyrer av en 20mm luftbørse :) De syntes den var heftig. Noe den også er.

 

Og de spurte pent om jeg kunne ta med geværet når jeg kom for å fylle. For de syntes dette hørtes morsomt ut :)

 

Det var en hyggelig gjeng. (Han ene var hjemme hos meg i Mars når det frøs et vannrør i veggen midt på natta. Fikk vannskader i nesten hele leiligheten)

 

Så da er det i boks med lufta

Link to comment
Share on other sites

Da venter jeg på:

 

A-TEc lyddemper fra XXL, eh nei. siden XXL tydeligvis ikke har satt seg inn i våpenforskriften fra Okt 2009 så blir det ikke noe kjøp fra de amatørene der. Har bestilt fra Jan Sakshaug Sport AS, og det ble en Schultz & Larsen Hardcore FMD 30 moduldemper..

Dykkerflaske 300 bar fra Alf Lea http://www.dykk.no/main.aspx?page=artic ... o=02-00100" target="_blank" target="_blank

Overgang/Fillkit fra Game-On http://game-on.no/products/hatsan-at44- ... dykkertank" target="_blank" target="_blank

Bly, tungt bly fra Sandefjord Painball:

1 x Skenco Big Boy Heavy Weight 4,5mm 150 stk kuler Predator- http://www.sandefjordpaintball.no/index ... ts_id=2472" target="_blank

1 x Skenco Big Boy Senior meget tunge 4,5mm 150 stk http://www.sandefjordpaintball.no/index ... ts_id=2189" target="_blank

2 x JSB Diabolo Exact Heavy 4,52mm 500stk http://www.sandefjordpaintball.no/index ... ts_id=2298" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Brannvesenet sa at på flasker som ikke skulle brukes til dykking eller til pusteluft, men som i mitt tilfelle, hobbybruk, så er det 10 års intervall. På pusteflasker er intervallen mye kortere. Og på komposittflaske enda kortere igjen. Og noen bruker Aluminium, men ikke 300bar der.

 

Og regelen gjelder fra produksjonsdato....

Link to comment
Share on other sites

Mente det er 5 på hobby og 2 på dykk....men uansett er det sjelden noe krøll med trykkprøvinga på hobbybrukte flasker.

Fyller på stasjonen og de gidder ikke engang se på flaska, de bare spør om det er 2oo eler 300 bar.

Når du fyller og dersom de har tid så la flaska kjøle seg ned ti minutter, trykket synker når lufta blir kald og deretter får du toppet den. Selv fyller jeg når den ikke klarer å pese ut mer enn 180bar, koster fra null til 40.- avhengig av hvem som er på jobb.

Link to comment
Share on other sites

De sa 10 år til meg i dag så lenge det ikke var til pusteluft og arbeid/proffbruk.

 

De fyller også stålflasker under vann for å kjøle flaska, samt at de fyller noe over. Når de topper ei 300 bar på 10 liter blir den så varm at man ikke kan holde i den. Så vann er nok fint. De har en ganske rask kompressor og ny kompressor. Hele Brannstasjonen er jo nybygd også..

Link to comment
Share on other sites

Da er 2 pakker på vei fra Game-On, demper og fill-kit, FEIL I NETTBUTIKKEN, IKKE FILLKIT PÅ LAGER (og jeg ba de droppe demperen) (fikk spongsnr og greier, og pengene er trukket, men det var noe feil...)

1 pakke fra Alf Lea, dykkerflaske, ANKOMMET

1 pakke fra Sandefjord Painball, div bly, ANKOMMET

1 pakke fra Radiosalg i Bergen (det er noe annet, men siden jeg først var i gang...) ANKOMMET

1 pakke med HW deler fra Gunspares, ANKOMMET

Venter på bekreftelse fra Jan Sakshaug, men har bestilt demper der også... ANKOMMET

2 pakker HW deler fra Gunspares...ANKOMMET

Noe jeg har glemt da tru.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært hos Brannvesenet og fått fylt opp flaska mi og fått litt kjapp kursing ang flasker og luft og div. Jeg fikk også en slik plugg/lokk til å skru inn i gjengestussen for beskyttelse/sikkerhet.

De fyller flaska på 10 minutter, og topper den til 320 bar.

 

Og jeg snakket med de om å overta brukte flasker hhv kompositt også.

 

Med merkinga på min flaske og mitt bruk kan jeg bruke den i 10 år innen ny trykkprøve må utføres. O

 

Trivelige folk og veldig hjelpsomme :)

Fyller flaske

IMAG0289.jpg

 

Ferdig

IMAG0290.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så noe artig på Hatsan sine sider, under "Tilbebør"

 

De viser lyddemperer, veldig fin...

 

Så viser de en hullete sak, veldig fin...

 

Men vent nå litt... Den hullete saken må jo være ????? jooooda, det er det, selvfølgelig er det det :mrgreen:

 

 

Eh ? Hva det er ?

 

 

Finn et bilde av en Webley Tomahawk....................... :mrgreen:

 

 

 

 

hatley.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og igjen så gjentar jeg det Brannvesenet har fortalt meg de to gangene jeg har vært hos dem, 10 år på nye flasker fra produksjonsdato, som IKKE brukes til pusteluft, og IKKE brukes proffesjonelt, men hobbybruk. Blåse opp ballonger, blåse opp luftgevær, blåse opp ting og tang....

 

De fortalte også at trykktestningen foregår ved at flaskene trykktestes med vann for å deretter måle hvor mye de utvider seg. Går de forbi ett visst punkt er de ikke lenger godkjent og kasseres. Typisk testtrykk er 450 bar, noe min flaske også er merket med.

 

Trykktestingen er lik for alle bruksområdene til flaskene, men intervallene er forskjellige etter hvilket bruk de er til. Hobby dykk/pusteluft, Hobby ikke pusteluft, Proffbruk (som Brannvesenet) dykk/pusteluft, proff røyk/pysteluft, men ikke dykk.

 

Og det er forkjellige intervaller for stål, aluminium, kompositt.

 

Det er ikke samme intervaller på alt.

Link to comment
Share on other sites

Men. Turen til Tynset i morra går i dass. Jeg skulle jo fått fillkittet fra Game-On, men pga rot/feil så var det ikke på lager. Enda jeg ble trukket for kjøpesummen og frakta, og fikk sporingsnr, og beskjed om at pakka var levert.

 

Hytta jeg har leid på Tynset må jo avbestilles, så jeg håper jeg slipper å betale for den (guttungen bor på hybel på Tynset)

Vi er en gjeng som skulle skye i sandtaket like utenfor Tynset i helga, og jeg skulle jeg få bryna Hatsanen mot andre merker. Men det går jo ikke nå. Orker ikke stå der og pumpe hele helga :)

 

Holdt på å bestille samme fillkit herfra http://www.progunner.eu/ men så tilfeldigvis at de var tomme de også.

 

Game-On får inn fillkit om en stund, men det er jo for sent nå uansett. Baserte meg jo på at de hadde det inne som det sto på siden og bestilte meg flaske og greier for denne helga (og selvfølgelig senere bruk)

 

Innmari surt :shock:

 

Drar på hytta og fisker Gjedde isteden, og tar med kjøleboksen med noe godt oppi isteden (men, er jo meldt regn til helga)

 

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAFANAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Link to comment
Share on other sites

Spent på presisjonen du får med denne, med LW løp så bør det være gode muligheter :)

Og på støy/smell med og uten demper, om du har tenkt å prøve dette da.

 

Jeg skal laste opp et par nye filmsnutter snart hvor jeg prøver den nye Schultz&Larsen demperen jeg kjøpte. Den demper utrolig bra. Med demper hører man det pinger litt. Uten plæffer det fælt...(selvfølgelig)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg fikk priser fra Pekator, men jeg synes det var dyrt. så dyrt at det frister å prøve å lage en Bullpupp stokk selv. :shock:

 

Nå må jeg få meg en krono, for jeg er litt forundret over Hatsanen når det gjelder utgangshastighet.

 

Geværet er oppgitt til 325ms (aner ikke med hva slags ammo)

 

ALLE "vanlige" blypotter, typisk Meisterkugeln og slike går i overlyd i bøtter og spann. Selv med lyddemper kommer det slike piskesnertsmell (uten smeller det jo helt jævlig uansett)

 

Jeg må opp på JSB Heavy og slike tyngre saker for å holde farten lav nok til å få fullt utbytte av lyddemperen. Jeg har teste 2 dempere, og de oppfører seg ganske likt, så det er ingen tvil om at de "vanlige" blypottene går i overlyd. Jeg kjenner jo igjen smellet fra andre magnumbørser jeg har. Så det er det ikke tvil om at de gjør.

 

Det er jo mulighet for å justere ned trykket, men det blir jo det "feil" når man går over fra lette/vanlige kuler til de litt tyngre.

 

Men altså, 325ms er jo greit under overlydsfart, men tydelig går det over. Noen med Hatsan som opplever samme greia ?

Link to comment
Share on other sites

ja det er det som er saken her også. Hyttene ligger tett. Og naboen har en hund som er sååååå redd for alt som smeller. Det er hva de sier, og jeg må jo forholde meg til det. At de selv bryter hundeloven ved å lå dyret gå fritt i hytteområdet er jo en annen sak (og jeg har da fått bikkja i 200 over terrassen på kattejakt, så stoler og lamper fløy veggimellom!!)

 

 

Men det er greit. Jeg gidder ikke lage en konflikt av slikt, så jeg skyter ikke når den "redde" hunden er her. Ikke med Hatsanen ihvertfall. Jeg sitter på motsatt side av hytta og har lyddemper på alt jeg bruker, og det funker helt ok. Men Hatsanen krever jo at man lader den med murstein for at den skal gå sakte nok. demper er et must så fælt som den smeller uten. Tror ikke de har tatt i når de oppgir den til 325ms ihverfall :)

Link to comment
Share on other sites

Alle skryter jo av JSB Exact og jeg bruker de selv også bla. Kjøpte Exact Heavy som er på 10.34 grains. Til sammenligner er jo Meisterkugeln 8 og noe.

 

Men jeg har ikke prøvd så veldig mye forskjellig. Har noen veldig tunge på over 15 grains. De slår ganske hardt, men er ikke noe på lengre hold da kulebanen blir for krum. Ihvertfall synes jeg det.

 

JSB´ene jeg har er liksom matchammo, så de duger nok til mitt bruk ihvertfall. Det er jo ikke som jeg konkurrerer eller noe :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått rota meg til å bestille en kronograf. Så da blir det vel mulig å få målt Tyrkeren med forskjellig type ammo.

 

Er litt spent på hvor mye, eller om man mister noe fart med lyddemper på de forskjellige luftwaffene. Har lurt litt på de greiene der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg mister litt fart når jeg bruker lyddemper på en Crosman 2240 og et Crosman 1077, men dette er jo saker med moderate hastigheter. Det er mulig at jeg blir lurt av at lyden er så annerledes. Med Hatsanen kan jeg ikke si at jeg merker noe. Men en test over krono vil jo fort avsløre det. Samt vise hva børsa presterer av hastighet selvfølgelig.

 

Nå har jeg fått kjøpt med en krono av Poacher her på forumet, så den blir vel sent i dag eller i morra. Så da drøyer det vel ikke lenge før jeg kan komme med noe håndfast ihvertfall :) Antagelser vil jo alltid kun være antagelser :)

 

Tok for første gang i går en test for å se hvor mange skudd jeg fikk fra 200 bar og til "0" og det blei 87 skudd før den bare sa PSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSJJJ og tømte seg helt.

 

Synes egentlig den gikk ganske bra helt til det siste, men igjen er det jo kun skyting over krono som viser hvilke hastigheter Hatsanen opererer med.

 

Forøvrig er jeg "dritfornøyd" med avtrekket. Det er virkelig bra :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg skal skyte noe 13ognoe grains i kveld (hvis jeg husker det. Så kan jeg se ha jeg får ut av Tyrkeren. Men jeg regner med at kulebanen blir ganske krum med så tunge kuler, så jeg tror ikke det blir min favoritt. Men alt kommer jo an på avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med den sinna tyrkeren? :)

Ser du har bestilt big boy senior, er disse harde å få i løpet? Tenkte da på når du skal bruke ladearmen og "presse" kulen inn i løpet.

 

Har en eske big boy senior og synes disse var tråe og lade, må jo ta i mye for og få presset dem helt inn. Så jeg kommer ikke til og ha dem som favoritt ihvertfall..

 

Er jo og få tak i eun jin på 16,1gr også men disse blir vel mulig i det tyngste laget :)

Big boy er en fin kule men noe overdimensjonert, ihverfall dem jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Den er sint fremdeles :)

 

Big Boyene er helt greie å lade i magasinet på Hatsanen, og man merker ikke så mye når man lader heller. Jeg har både Junior og Senior.

 

Men de er jævlig harde å dytte inn på fjærbørsene :P Må bruke noe bak potta for å ikke bli maroder i fingertuppene.

 

Som når jeg teste de i HW´n før jeg bytta fjæra...pffffffffffffffft.... Kom ikke ut, men så gikk det kjemperompe med sin gamle fjær også. Med ny fjær gikk de fint ut. Men harde å lade i knekkebørser ja :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...