Jump to content

VV N-320 til pistol?


M&P79

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som har gode ladedata for VV N-320 til 124Gr Frontier kuler?

Har brukt N-340 og 3N37 krutt tidligere men har ikke opnådd helt ønsket resultat med dette kruttet til min M&P 9mm pistol.

 

tips til kruttmegde og settedypde på kula mottas gjerne ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Det er 9x19 ja ;) Skal prøve ut tipset ditt!

 

Har testet forskejllige krutt og settedybder på kula men har liskom ikke blitt helt den store suksessen.

Mye spredning på seriene osv..

Kanskje det er skytteren det er noe galt med ? hehe

Link to comment
Share on other sites

Disse dataene ville ikke jeg brukt ukritisk da 9mm er svært sær på hylser. Det er stor forskjell på innvendig volum i 9mm hylser, slik at den ladningen som er ok i et hylsefabrikat ikke behøver å være ok i et annet hylsefabrikat.Husk, 9mm er en høytrykspatron! Ladedata for 9mm der hylsemerke ikke er angitt er verdiløse i mine øyne. skal du ha det minste håp om sikre ladninger og presisjon MÅ du sortere hylser og utarbeide ladninger for hvert av hylsemerkene dine, særlig hvis du lader litt friskt. Les våpenjournalens ladebok om dette.

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Disse dataene ville ikke jeg brukt ukritisk da 9mm er svært sær på hylser. Det er stor forskjell på innvendig volum i 9mm hylser, slik at den ladningen som er ok i et hylsefabrikat ikke behøver å være ok i et annet hylsefabrikat.Husk, 9mm er en høytrykspatron! Ladedata for 9mm der hylsemerke ikke er angitt er verdiløse i mine øyne. skal du ha det minste håp om sikre ladninger og presisjon MÅ du sortere hylser og utarbeide ladninger for hvert av hylsemerkene dine, særlig hvis du lader litt friskt.

 

 

Ingen ladedata skal brukes ukritisk. Men resten av påstandene dine er jeg ikke enig med deg i.

 

Jeg lader 9mm til en PF på nesten 170. Under utprøving var noen over 180. Dette med baneplukket hylsemix. Under utprøving og kronografering opplevde jeg ingen skumle avvik. Hylsene var strøkne, foruten Federal SP hettene. Presisjonen var også tilfredsstillende til mitt bruk - samlet innenfor Alfa på 25 meter.

 

Så påstanden om at 9mm er svært sær på hylser, tror jeg ikke er helt riktig. Men at noen pistoler med noen typer kammer kan være sær på hylsetype, ja det tror jeg er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Ladd opp mot maks arbeidstrykk bør en kanskje passe på hylsemerkene ved bruk av N320, men for å ligge rundt 125-130 i faktor så tror jeg de fleste hylsemerker er ok, skyter selv "gatemix" av hylser til trening, ligger mellom 3,7-4,2 gr N320 alt etter hvor tung kule jeg bruker(115-124gr) Settedybden er nok like kritisk som hylsemerke, liker selv å ha litt lengde på patronene. Bruker man hodet går det som regel bra.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg helt klart enig med siste taler. For noen år tilbake da jeg skjøt mye 9mm, så ladet jeg utelukkende med plukkede hylser av div fabrikat. Jeg ladet 124 gr Frontier til faktor på rundt 130 med N320-krutt. Har ikke tall på hvor mange tusen skudd jeg skjøt med denne opprskriften men merket aldri problemer mdtp. presisjon eller trykk.

 

Det betviles imidlertid ikke at skal man lade oppunder maks, SKAL man etter min mening bruke hylser av samme fabrikat da trykket kan variere en del. Ligger man helt oppunder rødstreken med ett hylsefabrikat kan man tippe over med ett annet. Det betviles heller ikke at man KAN oppnå bedre presisjon ved jevnere trykk, men jeg har aldri merket noe til dette i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig glad i N320 i 9mm. Har vinglet litt mot N340 og var en stund veldig begeistret fordi den ga en mindre krapp rekyl. Føler at N340 griser noe mer og kanskje ikke forbrenner kruttet så effektivt som N320. Er nå tilbake på N320. Har også vinglet litt mellom 115 og 124 grains kuler (Frontier og Berry's), men har nå stabilisert meg på Berry's 124 gr RN. Skyter bare belagte kuler og ser ingen grunn til å svi av mer penger enn nødvendig på mantlet ammunisjon. Skyter felt og praktisk og har en 4,3grs N320 for praktisk, IPSC Production, til min Sig 226 x-five Alround, for å ligge på riktig side av faktorkravet på 125, ligger på faktor rundt 130. Til min STI Target master og Sig 226 X-six kjører jeg noe redusert ladning og ligger på 4,0 da faktorkravet er litt lavere i felt enn i praktisk av rene makelighets grunner. Under 4 grain kan det oppstå funksjonsfeil (har du sterke og stive håndledd kan du kanskje gå ned litt til men da får du antagelig problemer med faktorkravene). Jeg bruker en feltmix (der jeg bor skyter vi lite i gatene..) av hylser og bryr meg ikke med å sortere ut hylser annet enn Berdan. Under kronografering har jeg sett veldig lite avvik i ladningene og standard avviket ligger gjerne på rundt maks 10 fot/sek i en ladning som har middelhastighet rundt 1000 fot/sek. Jeg setter alle kuler til AOL 29,0 mm. Presisjonen på feltladingen og praktisk ladningen er meget god og lang innenfor hva jeg behøver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...