Jump to content

Nytt ladesett


MiraculiX

Recommended Posts

Har bestemt meg for å begynne å lade selv, ikke nødvendigvis for å spare penger, men fordi det ser ut som en knakandes fin hobby.

Har forhørt meg rundt etter pris og anbefalinger og de to jeg konkret har fått tilbud på er:

 

RCBS

og

Lyman

 

Jeg har skjønt såpass at dette er to gode enstasjonspresser.

Det jeg allikevel lurer på er hva er det jeg får av disse settene som rettferdiggjør tre ganger prisen av ett Lee-sett?

Og når man allikevel skal bruke nærmere 4000,- på en enstasjonspresse er det ikke like greit å gå for en turret?

 

Hva ville dere anbefalt til en som skal presse ca 1000-1500 308w i året?

Link to comment
Share on other sites

Få bakdelar med dillon, litt plundrete å setje opp hvis ein ikkje har gjort det før, men les bruksanvisninga og det fins ein drøss av filmar på youtube om montering.

i tillegg til pressa og dier og konverteringssett treng du kruttvekt og skyvelær, samt hylsefett og smørepute, kaup deg necksizer die med ei gong, fks lee collet die.

Start med å lade ei og ei patron til du ikkje lenger anses som nybyrjar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den største forskjellen på LEE sitt sett til 1500 kr og disse andre du nevner er vel material kvaliteten, da hovedsaklig på pressa så vidt jeg har forstått. Challenger pressa er vel laget av aluminium og ikke støpejern.

 

Jeg kjøpte akurat ladeutstyr selv, ladet for ca 10 år siden og brukte da lyman, dette var ett sett jeg lånte av onkelen min den gang. Når jeg kjøpte nå så kjøpte jeg LEE settet til 1500 kr inkl dier. Etter en del undersøkelser på nett falt jeg på dette, jeg har nok som deg tenkt at det kanskje vil bli ladet en 1000-1500 skudd i året. Man får ikke dårligere patroner med ett LEE sett, det er nok presse opperatøren som evt forårsaker slikt.

 

I tilegg til challenger settet har jeg kjøpt:

 

- Lyman hylsevasker (ultralyd)

- Digital Hornady kruttvekt (kjappere og stille inn kruttmålet, hvertfall for en nybegynner)

- Skyvelær (for og måle total lengde på patron, den kan variere litt med forskjellige kuler)

- Smørepute

- LEE Collet die-sett skal bestilles, koster 300 kr + evt hurtigkoblinger, noe som forøvrig er sabla kjekkt etter mitt syn.

 

Jeg monterte pressa på en 2x4 og fester denne med tvinger i ei relativt solig benkplate, og dette ser ut til og fungere greit. Når jeg kjøpte dette settet var jeg fullt klar over at jeg kanskje siden oppgraderer pressa, om det er pga nødvendighet eller morroa med og ha noe nytt vil tiden vise :)

 

Hadde jeg ikke gått permittert hadde jeg kanskje kjøpt noe mer eksklusivt med en gang, men for min del er dette absolutt ett sett som er verdt pengene man betaler for det. Jeg kjøpte mitt hos interarms, en plass jeg kan anbefale. God service har jeg fått hvertfall.

 

Vil jo også som alle andre som jeg selv ble anbefalt og kjøpe ladeboken, fikk den for et par dager siden og der står det veldig mye nyttig, og mye ladedata til X antall kaliber :)

 

Totalt for min del med dette settet har alt jeg i tilegg har kjøpt inkl ladebok og collet die-settet som skal bestilles kommet på ca 4800 kr inkl frakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har jeg leste ladeboken perm til perm :winke1:

 

Jeg kommer til å gå for en enstasjonspresse i første omgang.

Jeg regner da med at jeg kommer til å bytte til noe større senere om jeg føler behovet for det.

Hva er det billigste jeg da kommer unna med for et ok ladesett?

 

Takk til alle som har svart

Link to comment
Share on other sites

det er litt dyrere å kjøpe til forskjellige kaliber på en 550 men den er så mye raskere.

Skal man helpresse så kan det være lurt med en enket presse. eller bruke dillon pressa som en enkelst stasjon.

 

men skal du ha til 308 og gå for en neck sizer så er dillon pressa fantastisk. alt i en operasjon

Link to comment
Share on other sites

Velkommen over til den mørke siden.

 

Snart blir skyting bare et tidkrevende mellomspill for å få hylsene klare til lading igjen.

 

Jeg begynte å lade lenge før internett, så jeg valgte å gjøre det på naturmetoden. Gjøre alle mulige (og et par ikke beskrevet i litteraturen ennå) feil selv. Utelukkende for å lære av dem selvfølgelig.

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å starte med en enstasjonspresse. Med denne vil du lære de å lade. Du kan konsentrere deg om lading, og ikke på å få leamikket til å fungere. Når du syns dette går for treigt, så kan du selvfølgelig kjøpe deg en Dillon (selv om Hornady er MYE bedre). Enstasjonspressa vil du uansett kunne bruke til diverse ladearbeid selv om du skulle kjøe deg en karusellpresse.

 

Frank

PS

Det er ingenting å spare på å begynne å lade. Du kommer derimot til å ha mye mere ammo å skyte med

Link to comment
Share on other sites

Er akkurat det jeg har tenkt. Jeg starter med en rimelig entasjonspresse nå i første omgang, og ser hvor mye lading det blir i løpet av året. Og så kan jeg heller kjøpe nytt og større utstyr senere.

Og da klarer jeg meg vel med ett sett fra Lee?

Link to comment
Share on other sites

Min Leepresse, Lee Challenger 2001, ble dømt nord og ned av de lokale ekspertene da jeg kjøpte den i 1988 (eller 1989?), det er ladet mange 1000 patroner på den, fra 222Rem til 12mm Remington og den er brukt til sizing av blykuler. Botsett fra at en hund har tygd på trekula på håndtaket (noe ikke de mest innbarkede Lee-kritikerene klarer å laste Lee for..) er pressa like god som da den var ny.

 

Den er litt lav i åpningen for de støre patronene som 458Lott, derfor kommer jeg nok til å kjøpe en ny presse og det blir garantert en Lee det og. Og den unge, ferske hjemmeladeren som da får den gamle blir helt sikkert fornøyd:-)

Link to comment
Share on other sites

Eg lånar denne tråden litt. Lyman har pressemontert hettemagasin, RCBS har håndholdt hetteisetter. Er løysinga til Lyman noko tess, eller kjem eg uansett til å kjøpe isettaren til RCBS? (Er det virkeleg ingen som har diskutert dette før, eller er det berre eg som er dårleg til å søke?)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei godt folk.

Jeg har brukt kvelden på å lese tråder om ladeutstyr.

Om man har 5000-8000 å bruke på ladeutstyr, hva bør jeg kjøpe.

Jeg skal i første omgang lade 6,5x55 og går ut i fra det blir mellom 1000-1500 skudd.

Med tiden, så vil nok 9,3x62 og 223rem også.

Okay la oss være realistiske, begynner jeg å lade så bryter Helv%#& bryte løs, og jeg ender opp med div jalla kaliber som jeg ser på som sært nå.

 

-Hva må jeg ha ?

-Hva bør jeg ha?

-Hva er kjekt å ha?

-Hva er bortkastet?

 

Ladeboken er på vei i posten, og i løpet av neste mnd er den nok memorisert. :)

Link to comment
Share on other sites

Står jo mye om dette i mange tråder her allerede.

 

Mange forskjellige meninger om dette.

 

Hvis kjøper deg et Lyman eller et RCBS sett med enkelt presse gjør du ikke mye feil. Holder en knapp på RCBS pga hette isetter.

 

Du kan oppgradere til en Dillon 550 hvis du får smaken på lading. Du vil da fremdeles ha nytte av settet du kjøpte først og lander vel på ca 6-7000 totalt.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lyst på et Hornady-sett lenge. Men på ABC Fritid solgte de det til nesten 5000 kroner, et annet sted til 3999. Så jeg endte opp med å kjøpe et på ebay fra USA. Selv om jeg gjerne vil støtte lokale aktører, så er man nå engang litt prisbevisst. Settet kom til min Post i butikk for i overkant av 3000 med frakt, fortolling og moms.

 

Nå, noen dager etterpå, ser jeg at Jaktdepotet har begynt å selge dette settet for 3290,-. Hadde jeg visst at de skulle få inn dette settet og selge til den prisen, ville jeg kjøpt det der istedet.

 

Hva økonomi angår ellers, er jeg ganske sikker på at det vil gå mange år før jeg har spart penger på lading kontra ammunisjonskjøp. Men det er ikke derfor jeg begynner med det, heller! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...