Jump to content

Kuler i 308 win


finmark

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har anskaffet meg et nytt våpen (en schultz og larsen med kkc stokk med en smith og bender zenith 2,5-10*56 m/ flash dot) og skal nå bestemme meg for kulevalg og vekt.

 

Her hadde det vært flott med noen inspill fra dere.

De kulene jeg har landet mest på nå er oryx og swift a-frame.

 

Sannsynligvis blir de brukt mest til rådyr, men elgen blir nok også satt på prøve.. Så da gjelder det å finne en kule og vekt jeg er fortroelig med. Det er vel veldig smak og behag, men kom med alle inspill dere har..

 

Mvh Kjetil Finmark

Link to comment
Share on other sites

Sako Super Hammehead. Denne fås både som 150 og 180 grains kule.Markedets rimeligste bonded kule. Minst like bra som Oryx etter mi meining.

Ellers kan jo Hornady Interbond,Nosler Accubond og Swift Scirocco II i kulevektene 150- 165grains anbefalast. 180grs kulene av desse synes eg er litt lange til 308win.

Link to comment
Share on other sites

165gr mener jeg er ideel kulevekt i 308 til allround bruk.Accubond Intrbond og Speer Grand Slam,har jeg testa ut og har god erfaring med alle.45 Gr n-140 i norma hylser. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fått veldig bra resultater med Barnes Tsx 168 grains kule og gamle barns XBT i 140 og 150 grains.

Lader 168 grains TSX og sierra 168 grains HPBT til samme fart og treffpungt ut til 200m (Vo = 852m/s)

 

Dette er en kule som virker like bra på rådyr som elg og ikke er den så dyr heller. Lader med N-540.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har fått veldig bra resultater med Barnes Tsx 168 grains kule og gamle barns XBT i 140 og 150 grains.

Lader 168 grains TSX og sierra 168 grains HPBT til samme fart og treffpungt ut til 200m (Vo = 852m/s)

 

Dette er en kule som virker like bra på rådyr som elg og ikke er den så dyr heller. Lader med N-540.

 

Var å kjøpte meg en pakke med denne 168 gr Barnes TSX og skal lade til min Tikka T3 SS. Har leitet meg grønn etter ladedata på denne,men uten hell. Ser jo her at du har prøvd denne med N-540. Bare lurte på hvilken ladning du bruker på denne ? Har pr i dag N-150. Noen som vet om dette kruttet kan brukes ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...