Jump to content

Ang rengjøring og olje


KMB

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan dere rengjør våpenet og hvor ofte..

 

Med Tanfoglio Gold Match og GSG 1911:

Det jeg gjør etter hver gang jeg har brukt er å ta våpen fra hverandre og bruke en fille/papir til å tørke så godt jeg kan, så drypper jeg litt olje på de bevegelige delene. Ca 1 gang hver 6 mnd bruker jeg Hoppes No9 solvent til å fjerne alt sot og olje deretter alt bevegelig utenom løpet. Kjører også gjennom løpet med børste for .22/9mm til å fjerne rester.

 

Smith & Wesson 686 .357 6":

Etter hver bruk skruer jeg av skuen som holder tønnen og tørker med klut/papir rent. Så bruker jeg Nevrdull til å få fjerne det som sitter godt og gjøre den blank. Deretter bruker jeg olje til alle bevegelige deler. Kjører også gjennom løpet med børste for .357 til å fjerne rester.

 

Oljen jeg bruker er Hoppes No9 .

 

Er ikke dette godt nok? Hørte med noen på banen som nesten aldri gjorde rent eller oljet bare 1 gang i året. Kan være jeg gjør dette for ofte?

 

Håper dere kan komme med noen tips og triks hvordan dere gjør det og om jeg gjør noe feil?!:)

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok an på hvem du er og hva du gidder, og hvor pen pistol du vil ha. Jeg har en pistol, som jeg rett nok ikke skyter veldig mye med, men noe ammo går det. Jeg har iallefall ikke pusset den siden 2004.

Andre pistoler og revolvere jeg har hatt har jeg stort sett bare sauset inn med olje av og til for at de ikke skal ruste. Andre vil pusse og kose med pistolene sine demontert i molekyler oppi ultralydbad for hver skyteøkt omtrent - det kommer an på hva en har glede av.

En .22LR pistol vil slutte å virke når den er for full av drit, hvor mange skudd det er avhenger av både pistolen og ammunisjonen, og da må den pusses - etterhvert lærer man seg å pusse rett før den slutter å virke, eller så ofte og så grundig at den alltid virker. Løpet er det ingen grunn til å pusse.

 

Rifler er en helt annen sak, der får en avleiringer av kobber og karbon som gir høyt trykk og dårlig presisjon om det ikke fjernes - men igjen noen krever ekstrem presisjon, andre ikke. Og noen løp skyter ikke så bra at det er så mye å pusse på uansett, akkurat som pistoler. Noen kalibere må pusses oftere enn andre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser alle våpen etter bruk og gjør som M76 nevner, demonterer dem i molekyler.

 

Revolvere merker jeg som mye mer robuste når det gjelder puss, men de vil også til slutt trenge ei rengjøring. Jeg har hatt enkelte eksemplarer til rep som jeg faktisk har måtte bruke hammer og meisel for å få løs krutt/bly-rester. Sammen med en dæsj Hoppes No9.

 

På halvauto bør man pusse ganske godt. Spesielt 22lr da blykuler er mye brukt her. Den "fordypningen" som sitter på løpet som fører kula mellom magasinet og kammeret, er viktig å tørrpusse. Bruk olje her og puss vekk oljen igjen. En annen ting på enkelte 22lr-pistoler, er magasinene som trenger litt puss også.

 

Når det gjelder GSG'en din og puss, om du anskaffer en forlenget guiderod og stålfjæra som man får fra statene, vil den kreve mye mindre puss når det gjelder mekanisme hva angår kiling osv på svak ammo. Samt olje kontaktpunktene mellom sleide og ramme :-)

 

En liten ting du bør ha i bakhodet og polyemerpistoler (type Glock osv) er at enkelte oljer vil spise opp plasten, så unngå altfor mye olje på de delene.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bra å olje deler regelmessig uten å fjerne gammel olje først. Oljen trekker til seg allslags dritt og du ender opp med et våpen fullt av slam med påfølgende funksjonsfeil. Jeg tviler på at du greier å få ut dette med litt Hoppes #9 et par ganger i året uten å detaljstrippe våpenet. Et kjappere alternativ er bremserens og kompressor evt. ultralydbad.

 

Prøv tørrsmurning/silikonfett på sliteflatene, det blir det mindre griseri av enn olje.

 

Personlig gidder jeg ikke demontere tønne hver gang jeg pusser revolver. Ringene som kommer fra lekkasje rundt løpsflensen fjerner jeg med Lead-Away eller tilsvarende. Ytre flater tilføres rustbeskytter. Jeg bruker ikke poleringsmiddel på rustfrie våpen siden jeg ikke er interessert i speilblanke flater.

 

Når det gjelder 22 pistoler går det mange skudd før jeg ser noen grunn til å pusse løpet. Det viktigste med disse er å holde kammer og omkringliggende flater rene for slam, pluss å beskytte mot rust.

 

Det er en god rutine å pusse etter bruk. Selv om pussingen er inskrenket til fille og evt. litt q-tips (22 pistol) så får man inspisert våpenet og sjekket at alt er som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretar det som kalles field strip av mine smelljern, sprayer så med WD40 eller 5-56 og blåser rent med trykkluft. Løpet pusse på tradisjonelt vis med kobberbørste og filler. Så smører jeg med alt annet enn dyr våpenolje. Bruker faktisk en Castrol grease som heter "Longtime PD1" og den blir der den skal være. Pangen går godt over 1000 skudd mellom hver puss og holder seg godt smurt hele veien. Greasen jeg nevner bør ikke brukes på pang i åpenklassen (Praktisk) for den bremser sleiden en liten smule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...