Jump to content

223. Vs 5,56 x 45


jcvold

Recommended Posts

kort svar: ja

 

litt lengre svar: nei, ikke helt, standarden for 5.56x45 åpner for høyere trykk, så om våpenet ikke har sikkerhetsmarginer, kan det gå galt. de fleste kommersielle våpen i .223rem vil dog neppe ta skade av det. (cz har vel f.eks sagt at det er null problem i deres våpen.)

Link to comment
Share on other sites

Nei, men de er svært like.

Enkelte våpen kamret i .223 kan skyte 5.56. Tilsvarende kan 5.56 skyte .223. Men dette må man eventuelt undersøke ut fra type våpen.

 

Edit; jonnyvang og Varj var kjappere på avtrekker'n.. (Jeg må nok trene mer og stramme skinnmansjetten på langfingeren)

Link to comment
Share on other sites

okey, så om man skal søke om våpen til praktisk rifle , bør man skrive 223. på søknaden, og ikke 5,56 x 45 ?

Nei, alle "praktiskrifler", dvs. AR15 er kamret for enten 5.56x45 eller .223 med spesialkammer for å takle 5.56. Hovedforskjellen er noe lengre friflukt i 5.56-patronen.

 

En .223 kamret rifle, kamret eksakt til spec, kan få for lite friflukt og evt. noe høyt trykk om du skyter hardt ladet 5.56 i den. Omtrent alle jeg kjenner har ei rifle i enten .223 eller 5.56, og ingen jeg vet om bryr seg om forskjellen på de to kaliberene, og ikke har jeg hørt om problemer med det heller - så jeg mistenker forskjellen for å være nokså akademisk, nesten ala den berømte større hylsebunnen på 6.5x55... (den er "større" enn .308)

Dog vil ikke ei gammel .223 rifle skyte NATO-ammo med noen praktisk brukbar presisjon, moderne NATO har lange kuler som krever 1:9" riflestigning, mens mange sivile .223-boltrifler har 1:12".

 

Uansett, skal du ha praktiskrifle så er det 5.56 som gjelder, du kommer til å skyte hauger av NATO-speccet ammo. På søknaden ville jeg skrevet .223Rem/5.56x45NATO

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...