Jump to content

løp slitasje


kristofferp

Recommended Posts

etter at man skytter par tusen skudd, oppstår der slitasje og litt større innvendig diameter på løp.

Har noen av dere vært borte i å måle innvendig løpsdiameter, da rifla sprer på sirka 3-4cm/100m.

Hvor mye større er den enn opprinnelig ( SAAMI/CIP ) diameter?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skriver 7,62 da mener du bore dia. Dette slittes ut mye raskere enn groove dia.

 

Har, målt løp i min Sako 30-06 som har gått sirka 800-1000 skudd.

Slitasje på groove ligger fortsatt innenfor 0.01mm og ikke kan måles ved hjelp av skyvelær. ( ved munning )

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye utbrenning før pressisjonen blir dårlig varierer. En 308win gikk 10-12k skudd og oal fra 73,5 til 77mm Holdt fremdeles under 25mm når jeg skiftet det. En 6,5x47 lapua gikk 1800 skudd før det var ferdig (over 20mm). Oal fra 70,3 til 72mm. Ofte vanlig at de 1000 første skudda brenner ut ca 1mm og så avtar utbrenninga. Er vel mer hvordan løpet er utbrent enn hvor mye som er viktig. Entrer kula rett så vil fremdeles løpet gå hvis kroning og alt annet er i orden.

Ser i boka at 308win løpet måtte ha ca 1,5gr mer N150 krutt for å oppnå samme hastiget etter 10-12k skudd som etter 4k skudd.

Link to comment
Share on other sites

egentlig vanskelig å svare på. Det er ingen garanti for at et trangt løp samler bedre enn et som er mindre trangt.

Er ikke det bare å skyte 8.20 kule i 7.92mm løp for å ødelege fulstendig presisjon i 8x57J rifler ?

Eller skyte 22lr i 22WMR løp for å garantert ikke få bra presisjon?

 

Trodde diametter er ganske avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte .22LR i ei .22WMR-børse leder til mer enn dårlig presisjon..

Da har du misforstått!

22lr er 223" i diameter, mens .22WMR et 224".

Du får ikke bra presisjon med 223" kule i 224" løp.

 

Som eier av en Mosin Nagant så vet jeg hva det har å si med kulediameter kontra løpsåpning. :mrgreen:

Det som bruker Rufus skrev var det jeg mente. Det går på patron- og kammerdimensjon i .22LR kontra .22WMR, ikke kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

Å slugge ei pipe for å måle økning i innvendig diameter gir ikke riktige måleresultat pga at det er de første 5-10 cm foran kammeret som slites først og mest (kanskje enda lenger?).

Slugger du et blylodd gjennom pipa så vil den vise minstediameter gjennom hele pipa da den naturligvis ikke er like slitt langt fremme som i starten.

 

Det er de første 5-10 cm foran kammeret som må vurderes for pipeslitasje. Munningen gir ikke indikasjon på dette og man greier ikke med troverdig nøykatighet å måle dette med et skyvelær.

Link to comment
Share on other sites

egentlig vanskelig å svare på. Det er ingen garanti for at et trangt løp samler bedre enn et som er mindre trangt.

Trodde diametter er ganske avgjørende.

Alt er relativt. Selvfølgelig må kulediametern og løpsdiameter korrespondere (kula må ha rett kaliber). Men du kan nok ikke måle hvor godt et løp går kun på grunnlag av indre diameter. Er flere faktorer enn diameter inne i bildet. Husk og på at kuler innen samme kaliber ikke nødvendigvis har samme diameter og lengde på bæreflata. Det kan og ha innvirkning for hvor godt et "litt romt" løp samler. Min erfaring etter å ha slitt ut et titalls 6,5 løp, er at i litt slitne piper hjelper det om man bruker kuler med lang bæreflate og stor diameter for å beholde presisjonen litt lengre. Jeg vet iallefall om en fabrikant av matchkuler i 6,5 som leverer kuler som er ca 1/100 større i diameter enn andre matchkuler jeg har målt. Jeg synes det er en tendens til at det merket kuler går bra "litt lengre" i slitte løp.

 

Bla i forsvaret brukes løpstolker for å indikere når en pipe er oppbrukt. Men det forteller fortsatt bare at den definitivt er utslitt. Presisjonen kan ha gått ad dundas lenge før tolken sier at løpet er utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Som eier av en Mosin Nagant så vet jeg hva det har å si med kulediameter kontra løpsåpning. :mrgreen:

Det som bruker Rufus skrev var det jeg mente. Det går på patron- og kammerdimensjon i .22LR kontra .22WMR, ikke kulediameter.

Det med forskjellig dimensjon av kammer i 22lr kontra 22wmr en en annen ulempe ved bruk av 22lr i 22wmr. Den kommer i tillegg til dårlig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det bare å skyte 8.20 kule i 7.92mm løp for å ødelege fulstendig presisjon i 8x57J rifler ?

 

Du mener at man ødelegger presisjonen fullstendig om du skyter en 8,20 kule(0,323") i et 8,08 løp(0,318")?

Jeg tror overtrykk er et mye større problem enn "ødeleggelse av presisjon" i et slikt tilfelle.

Jeg har skutt .311 prosjektiler i 308win løp uten noe merkbart fall i presisjonen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke men synser ut fra egne erfaringer. En 6,5x55 tåler som regel 4-5k skudd greit mens en 6,5x47lapua ofte mister pressisjonen etter 2,5k skudd. Her er hastigheter og kuler identiske men trykket skiller. 55kpsi i 6,5x55 og 64kpsi i 6,5x47. Ser man på to patroner som 6mmBR og 243win så har de samme arbeidstrykk men 243win gir en del mer hastighet. Her er det hastigheten som knekker løpet. Mulig den større kruttladningen også skaper større errosjon men ut fra 6,5x55 og 6,5x47 virker det ikke som mengden krutt har så mye å si.

Høy hastighet og høyt arbeidstrykk er en sikker pipebrenner, hva som er værst vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

leste ein stad at eit løp tåler 6-7 sekunder, hvis skota skulle ha gjenge kontuinuerlig gjennom løpet 8)

Vil det da si at et løp med "kjapp" ammo vil vare lengre enn et med "treg" ammo?

22lr vs 22-250 feks...

Nei da.

22-250 har levetid på 2-3tys. skudd

22lr har levetid på 100-500tys skudd.

Link to comment
Share on other sites

leste ein stad at eit løp tåler 6-7 sekunder, hvis skota skulle ha gjenge kontuinuerlig gjennom løpet 8)

Vil det da si at et løp med "kjapp" ammo vil vare lengre enn et med "treg" ammo?

22lr vs 22-250 feks...

Nei da.

22-250 har levetid på 2-3tys. skudd

22lr har levetid på 100-500tys skudd.

 

Litt forsjell i slitasjen på myke, umantla blykuler som går sent i forhold til mantlede, meget hurtige .22-250.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig vet jeg at en 22lr omtrent aldri blir slitt ut. Mens en 22-250 blir slitt ut rimelig fort. Det gjør at man ikke kan bruke 6-7 sek som målestokk, iallefall ikke uten ytterligere forutsetninger.

Hvorfor holder en matchpipe i 308win vanligvis nesten dobbelt sä lenge som en 6,5x55 matchpipe? Utgangshastigheten er omtrent lik, trykket er omtrent likt, mengden krutt er omtrent lik, osv.

Forskjellen er diameter på løpet(og dermed indre volum i løpet, og overflateareal inni løpet) og hvilket krutt man vanligvis benytter.

Link to comment
Share on other sites

Om en pipe varer 3500 skudd så lurer jeg enda mer på dette:

Hvorfor holder en matchpipe i 308win vanligvis nesten dobbelt sä lenge som en 6,5x55 matchpipe? Utgangshastigheten er omtrent lik, trykket er omtrent likt, mengden krutt er omtrent lik, osv.

Forskjellen er diameter på løpet(og dermed indre volum i løpet, og overflateareal inni løpet) og hvilket krutt man vanligvis benytter.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor holder en matchpipe i 308win vanligvis nesten dobbelt sä lenge som en 6,5x55 matchpipe? Utgangshastigheten er omtrent lik, trykket er omtrent likt, mengden krutt er omtrent lik, osv.

Forskjellen er diameter på løpet(og dermed indre volum i løpet, og overflateareal inni løpet) og hvilket krutt man vanligvis benytter.

Det er nettopp diameter som gjør forskjellen. Les her: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article291062.ece

Link to comment
Share on other sites

Geværløp slites ikke ut, de brennes (eroderes) ut fordi gass med temperatur over smeltepunktet og med høyt trykk og høy hastighet fjerner materialet i løpet.

Hastigheten av erosjonen er avhengig av trykket, temperaturen på gassen, og hastigheten gassen har. 6,5 og 308 har omtrent samme kruttmengde er det skrevet tidligere. Det er riktig, men løpet på 6,5 er trangere, og når samme gassmengde skal ut løpet på samme tid så blir gasshastigheten for 6,5 mye større, og det området som utsettes for erosjon mye mindre. Derfor større utbrenning.

Dette er kjente faktorer, og det finnes sikkert noen som har publisert formler og sammenligninger mellom kalibre.

Det finnes mye empiriske data, og disse er mer enn pålitelige nok for daglig bruk.

Det er også store variasjoner i utbrenning mellom ulike kruttyper, men det er en annen sak.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...