Jump to content

Hjelp til montasjevalg 11mm spor!


Jonas.L

Recommended Posts

Da har det endelig skjedd. Jeg har bestilt kikkert til Anshutz`n min (1516)

Jeg lovte meg selv (og Fatdog86) at når jeg skulle kjøpe kikkert så ble det Tysker på Tysker.

Så da klinte jeg til og bestilte 6x24x56 Zeiss V FL Retikkel 60. til tyskere`n.

(Dette er pga. rev og mink jakt samt fugl.)

 

Problemet nå er og finne en montasje som er høy nok og robust nok....

 

Jeg har lett rundt på nett i 2 uker , men jeg finner ikke noe som virker "bra/robust) nok for

denne riggen.

 

Kan noe hjelpe meg med vilken montasje jeg må ha?

Jeg ønsker helst en helskinne med integrerte ringer (30mm) i 11mm spor, men er åpen for alt så lenge det

er og blir robust nok.

 

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette.

 

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig at dette kan virke noe sært, men har man lyst, har man lov :wink:

 

Må ha skikkelig saker på skikkelig rifle, men inntil montasjeproblematikken er ordnet

blir det skikkelig kikkert i skapet og ikke på børsa :forvirra:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Har selv en anschutz match 64 i 22LR og den har overaskende gode samlinger selv på 100m! Så du har nok rett kikkert til børsa di!

 

Men ville satset på skikkelige montasjer selv om det er bare en salongrifle. Og har du brukt så mye penger på en kikkert, så kan du spandere noen 100lapper på skikkelige montasjer :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar sålangt :P

 

Kostnad rundt montasje har ikke noe begrensning, de basene så forøvrig ganske interesange ut.

 

Skal sjekke litt opp i morgen, men jeg kjenner ikke til hvordan optilock systemet fungerer.

Kunne noen skrevet noen ord vedrørende dette?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

>Fat_dog86

jeg har faktisk en skinne med integrerte ringer på nå "1" og utkasting fungerer smertefritt.

Skinne med utfresing for hylseutkast hadde vært det beste, men da må nok en

eventyrlysten børsis innvolveres.

Det er selvfølgelig et alternativ det også.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt med på det deerkiller sier men. Men iallefall med basene(nei det ikke en skinne) jeg halvveis linket til så kan du iallefall skru disse ringene på: http://www.sako.fi/optilockproducts.php?basesrings" target="_blank

 

Samme som brukes til sako og tikka. Da kan du velge akkurat den ringen som passer din kikkert med tanke på høyde og mellomrør. I tillegg har den en innleggsring i plast som gjør at kikkerten ikke står i spenn og de lager da heller ikke merker i kikkerten din når du strammer til.

 

Jeg har 2 sett av disse og de funker knall og ser bedre ut enn en skinne synes jeg. ikke dekker de over utkastet heller

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg er muligens på villspor nå, men i vinter monterte jeg en sauer-busk-diopter i min Sako Quad med standard 11mm spor. I mitt hode betyr det at det er stor sjanse for at alle kikkert-montasjer tilpasset Sauer 200str vil passe til formålet ditt. Søk på kikkertmontasje til Sauer'n så får du i alla fall opp noen alternativ. Lykke til! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med AIC at optilock systemet til Tikka/ sako er gode montager.Har slike montert på begge mine Tikka rifler.Plast ringene inne i basen er supre for å unngå striper/merker på kikkertrørene.

Har en skinne til Sauer med optilock ringer på også.,men de er relativt dyre.Kvalitet koster :trist:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en skinne herfra:http://www.diproductsinc.com/Default.aspx Jeg har en Weihrauch HW 66 jakt matc. De hadde ikke skinne spesifikt til dette våpenet, men jeg sende ett bilde av låskassen som var målsatt. Jeg fikk da tilsendt en skinne som passet, var opprinelig til en Anshutz.

Veldig greie og imøtekomne folk.

 

normal_Weihrauch__kikkert.jpg

 

normal_Weihrauch_venstre.jpg

 

Jeg har Leupold ringer på, men Optilock som er nevnt tidligere blir ikke feil.

 

Litt usikker når det gjelder 22WMR, men send de en e-post så får du sikkert svar på det.

 

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at jeg må forske litt på høyden av ringer når kikkerten kommer.

Jeg skal sende ut div. eposter til de foreslåtte levrandørene.

 

Jeg tar fremdeles alle innspill med stor taknemmelighet siden dette er en hard nøtt og knekke.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Da har ringene mine kommet og de virker skikkelig robuste men,

 

Winge har sendt meg feil kikkert med 55Mil klikk ikke 110mil som det skulle være,

Samt at kikkerten hadde et merket på siden og ikke utenpåliggende horisontal justering.

 

Retikkelet var 43 og ikke 60 som bestil, men det står 60 på boksen og kikkerten.

 

Hele kikkerten virker brukt, men nytt sertifikat er utstedt på kikkertnr.

 

Dette er jæv.......... merkelig spør du meg.

 

Jeg kontakter dem omgående i morgen.

 

Raport følger.......

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Da er Winge og Zeiss informert, større ydmykhet har jeg sjelden vært borte i.

 

Zeiss hevder at dette er en feil som aldri skal sje og misstenker at det kan være en demo kikkert fra messa.

 

Winge har gjort alt de kan for og tilretteligge nå og sender ny kikkert rett fra Zeiss.

 

Zeiss på sin side hadde uttrykket for Winge at de håpet:t (jeg sitere): "håper Ikke kunden har/vil klikke i vinkel" for dette skulle ikke kunne skje.

 

Men jordkula er rund (litt oval) så jeg klarer ikke hisse meg opp over dette siden responsen og ønske om og rydde opp

har vært enorm.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Slik ble ringene og kikkerten til slutt :D

2rvzrk4.jpg

 

Takk til alle som har bidratt her, jeg er av den oppfatningen at SportsMatch montasje faktisk er robust nok.

Jeg ville brukt denne type montasje opp til 6,5x55 og 308 med demper som mine personelige ytterpunkter

med tanke på rekyl.

Dette kan selvfølgelig være feil, men dette er slik jeg oppfatter montasjen.

Skal bli spennende og se hvordan dette blir etter overstått sesong med testing.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...