Jump to content

S&W revolver trigger-job?


frenzy81

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en Smith & Wesson 686 6" etter hvert (slik som alle andre), til felt og hurtig.

 

Lurte på hvilke avtrekksmodifikasjoner jeg bør gjøre - eventuelt se etter dersom jeg kjøper brukt?

 

Har hørt snakk om avtrekksstopper (set-skrue i enten ramme eller avtrekker) og trykkpunktskule. Første er jo relativt selvforklarende, men hva med denne trykkpunktskulen? Er det standard eller må det monteres? (Har relativt liten erfaring med revolvere)

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksstopp og trykkpunktkule er ting som ettermonteres. Og ting det er SVÆRT delte meninger om. Så prøv våpen med både det ene og det andre før du bestemmer deg. Sjøl kjøpte jeg en brukt 586 med kule og trives godt med det. Men: Try before you buy!

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påstå at jeg er noen ekspert, men min erfaring er at S&W har det beste avtrekket "ut av boksen" som man kan få. Det er slett ikke sikkert at du behøver å gjøre noe som helst med det.

 

Tror muligens du har glemt at MANURHIN produserer revolvere. :twisted::twisted::twisted:

Det er vel bare Korth som muligens kan måle seg med det avtrekket som Manurhin har.

Link to comment
Share on other sites

-Hvilken gren har du først og fremst tekt å bruke revolveren til?

Feltskyting og hurtig revolver.

 

-Lader du din egen ammo?

Nei, foreløpig har jeg vært håndvåpen-eier i bare noen måneder.

 

-Ønsker du å fremdeles kunne skyte singel action med våpnet?

Ja

Link to comment
Share on other sites

Da har du full kontroll over trykkpunkt, som med pistol eller revolver i SA, men slipper å spenne hanen for hver skudd.

 

Nettopp, det høres ut som hva jeg er på jakt etter. Jeg har også prøvd avtrekket på en spesialrevolver som jeg mener hadde dette montert, og det var i hvertfall mye bedre enn avtrekket på spesialrevolveren jeg lånte av klubben.

Link to comment
Share on other sites

Da bør du se etter en revolver som det er gjort minst mulig med.

Med en fullverdig avtrekksjobb er det kun hjemmeladd ammo med Federal tennhetter som gjelder.

Det du bør starte med er å få polert opp de rette flatene, samt bytte returfjær til ca. 13lb. Da holder du vektkravet.

Med avtrekkskule bør du se bort fra singel action. Denne jobben blir gjort for double action skyting, siden et bra DA avtrekk ikke har en sjanse i havet til å holde noe vektkrav i SA.

 

Ser at du holder til i Bergen, ta en tur ut til Åsane PK å snakk med Reidar. Han hjelper deg sikkert på rett vei.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men når du sier vektkrav for SA - hva mener du da? At SA-delen av avtrekket blir under 1360 gram?

Og måles avtrekksvekt både for SA og DA så lenge SA er tilgjengelig?

 

Grunnen til at jeg fortsatt ville hatt SA tilgjengelig er ved enhåndsskyting på felt. Har gjerne nok tid til å spenne opp hanen for hvert skudd i enhånds-øvelsene.

Link to comment
Share on other sites

Min påstand er at når du har trykkpunktkule så trenger du ikke lenger SA, for det blir akkurat det samme å skyte med.

Du har et helt klart definert trykkpunkt uansett...

 

En annen sak er at jeg fremdeles kan skyte mine SA, og takket være trykkpunktkula holder de greit 1360 gram...

Link to comment
Share on other sites

Ok, men når du sier vektkrav for SA - hva mener du da? At SA-delen av avtrekket blir under 1360 gram?

Ja.

 

Og måles avtrekksvekt både for SA og DA så lenge SA er tilgjengelig?

Nei, Den måles i SA når det er mulig. Hvis ikke må det jo måles i DA

 

Grunnen til at jeg fortsatt ville hatt SA tilgjengelig er ved enhåndsskyting på felt. Har gjerne nok tid til å spenne opp hanen for hvert skudd i enhånds-øvelsene.

Som rogsom sier blir et Da avtrekk med kule mye likt et SA avtrekk, med den forskjell at du spenner hanen med pekefingeren. Du skal ikke dra sakte igjennom et avtrekk med kule, da kan du like godt droppe kula. Du "slammrer" opp avtrekket til du møter kula, så "hviler" avtrekkeren på kulen mens du finsikter for så å trykke inn den siste millimeteren når du vil at skuddet skal gå.

 

Mange revolvere kan fremdeles spennes opp i SA med kule, men før eller siden går dette i lås :winke1: , og som kjent skjer det alltid på feil tidspunkt.

Du kommer til å se en hel del revolvere med "bobbet" hane. Da er det liksom ikke noe tvil, og ivrige våpenkontrollanter får ikke spent våpnet opp i SA (vel... jeg har opplevd forsøk på tvangsoppspenning)

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er jeg med :)

 

Når jeg tenker meg om så har jeg på Pardini SP New'en en set-skrue som har trykkpunktskule i enden. Tyngden for kulen justeres med enda en skrue inni den større set-skruen igjen, og det er denne jeg må justere for å treffe best mulig på de berømte 1000 grammene. Vil det være på denne måten en kule monteres på revolver også, eller står kulen ett sted og avtrekksstopper et annet?

 

Noen som vet hva som er typisk pris for denne type jobb hos børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg falt litt ut når du mente det var gunstig å spenne hanen og skyte SA når det var skyting med en hånd? Du har normalt omtrent samme skytetid om det er med en eller to hender (pluss/minus 12 sek er vanlig) og når du skyter SA med en hånd MÅ du spenne hanen med skytehånden, dvs at du mest sannsynlig vil forandre grepet for hvert skudd. Hvis du skyter SA med begge hender kan du jo tross alt spenne hanen med tommelen på støttehånden.

 

Ellers er det jo to "hovedskoler" for revolverskyting i DA. Enten dra rett igjennom, dvs at du bare drar i avtrekkeren til skuddet kommer overraskende (noe som jo er bra). Eller som nevnt ved å montere en "kule/stift stopper som gjør at du kan trekke opp til kula/stiften og presse omtrent som et SA avtrekk. Jeg skal ikke mene noe om hva som er best (personlig drar jeg rett igjennom).

 

Når det gjelder avtrekksjobb generellt tør jeg påstå at det ikke er særlig mye som er nødvendig å gjøre på en ny S&W. Av alle de jeg har kjennt på de siste årene har avtrekket stort sett vært helt glimrende (Skyter selv PPC og felt med revolvere fra 1970 tallet :lol: ). Med det mener jeg at det glir jevnt uten ujevnheter og "hakking". Det du nok må gjøre er å lette litt på fjærtrykket for å få avtrekket lettere, men alt har sin pris: Lett avtrekk = klikk på fabrikk ammo. Hjelper noe med å bytte til forlenget tennål (er egentlig ikke lenger, men kommer lenger frem). Du kan bytte, eller etter min mening det beste klippe 2-to- ringer av den orginale returfjæren. Men hvis du skal beholde SA uten å montere kulestoppe må du være klar over at det er returfjærtrykket som påvirker SA. Du kan også bytte bladfjæren,eller etter min mening det beste: Slipe orginalfjæren litt smalere. Men som sagt av PPC skytteren, det helt lette avtrekket krever federal tennhetter når du lader selv.

 

Og som PPC skytteren også sa, kan du kontakte meg, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan. Og gode råd er helt gratis :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Reidar. Pratet litt med deg på 7MR'en på Kronegården i begynnelsen av mai, du har sikkert sett meg på det meste av felt i det siste ihvertfall :)

 

To av de jeg gikk med på felten på Ulven spente opp hanen for hvert skudd. Husker ikke spesifikt om de gjorde det på enhånds også, men de hadde i hvertfall teknikken inne og det så ut til å fungere for dem. Og på de revolverne jeg har prøvd så har jeg (selvsagt) likt SA-avtrekket bedre enn DA. Godt mulig det bare er en vanesak, men jeg liker generelt sett å ha minst mulig bevegelse i hånden rett før skuddet går - også på pistol. Pleier å fin-tune avtrekk slik at siste steg er kortest mulig, og første steg er tatt før siktebildet faller helt i ro. Derfor vil jeg anta at å "dra rett gjennom" ikke vil fungere så bra for meg med en hånd.

 

Kan ta en prat når jeg ser deg neste gang. Skal nedover til Tysnes på mandag, så hvis du er der så...

 

 

Takk for gode råd i tråden her til alle!

Link to comment
Share on other sites

Kappe fjærer!!! Hæ?

Jeg beklager herved at jeg anbefalte Reidar :lol::lol::lol:

 

Det er vel egentlig jeg som er litt sprø her. Jeg kjøper vel inn fjærer i noe større pakker enn gjennomsnitt skytteren, og i tillegg måler jeg trykket på hver eneste en :?

Sprøtt, ja, men knapt 4 av 10 returfjærer holder den vekten det står på pakken.

Klippe fjærer gjør jeg helst ikke, siden det etter min mening tilhører kategorien "Lottovitenskap", men i det siste har jeg vært veldig fristet siden Wollf har begynt å lage fjærene unødvendig lange.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg overhode ikke noen revolverekspert, men de S&W 686 jeg har fått prøvd som i regel har vart original. Min egen inkludert, er ikke like enkle og skyte/tørrklikke med som revolvern til PPC skytter`n som jeg fikk klå litt på tidligere i uken.

Spesielt merkbart var dette med dobbelaction med en hand. (er elendig med enhandsskyting, men med denne ville jeg forbedret mine sjanser betraktelig)

 

Så til uken blir min levert til han for en avtrekksjobb. Håper da endelig kunne treffe noen med DA.

Link to comment
Share on other sites

.........siden et bra DA avtrekk ikke har en sjanse i havet til å holde noe vektkrav i SA.
Ehhhhh......... kanskje ikke i havet, da, men en ørliten sjans i en bitteliten sølepytt i det minnste vel?.....

Jeg syns det er kjekt med perfekte DA avtrekk - det er jo i praksis bare DA man bruker i konkurranser. Likevel tuner jeg alltid revolverne mine slik at de holder mellom 1375 - 1395 gram i SA mode og det påvirker overhodet ikke DA avtrekket negativt. Aldri sure miner blant kontrollør-klanen :-)

 

Mange revolvere kan fremdeles spennes opp i SA med kule, men før eller siden går dette i lås , og som kjent skjer det alltid på feil tidspunkt.
Gjelder bare amatørutførte modifikasjoner (for det er vel ingen andre enn amatører som velger "kule", vel?). Kvalifisert utførte modifikasjoner går ikke noe mer eller mindre i lås enn urørte fabrikk-avtrekk i følge min erfaring.

 

Du kommer til å se en hel del revolvere med "bobbet" hane. Da er det liksom ikke noe tvil, og ivrige våpenkontrollanter får ikke spent våpnet opp i SA (vel... jeg har opplevd forsøk på tvangsoppspenning).
Helt enig, du kommer til å se en hel del revolvere med "bobbet" hane. Når du ser en med "bobbet" hane, spør ham hvorfor han har gjort det. Du vil bli overveldet av forbløffelse over at nesten ingen kan svare deg hvorfor. De har bare "blitt rådet til det", "syns det ser tøft ut", "hermet etter Xxxxx som skyter ganske bra" o.s.v. Det er alltids en og annen som vil presentere noen teorier om mindre masse, raskere aksellerasjon av hane, kortere falltid og annet vissvass... det vil si, teoriene er sikkert riktige, men er de overførbare i praksis? Du er tross alt avhengig av et visst moment for å antenne tennhetten. Jeg forsøke å lokke frem innspill om bobbet hane i en annen tråd, men det var bare tull som ble presentert.

 

Saken koker vel ned til at vandalister finnes det overalt, og mange liker å ødelegge tingene sine og trives godt med det.

 

For ordens skyld tilføyer jeg at PPC-skytter'n er dyktig. Han har markert seg som en autoritet her på Forumet som det er verdt å lytte til og vet som regel hva han snakker om. Jeg bare fallt for fristelsen til å prikke litt på 2 ting: "kule" og "bobbet" hane.

Link to comment
Share on other sites

Ja da forumkongen, du forsøker som alltid å provosere til diskusjoner, håper jeg iallfall :D Som jeg en gang tidligere forsøkte å si, er det å "bobbe hanen" et reultat av to tanker. Den ene er gangske enkelt at det ser ok ut (noe som det selvfølgelig er flere meninger om) dernest at det gir et raskere hanefall og derfor bedre anslag mot tennhetten, jfr lette haner på 1911 pistoler f.eks. Jeg vet ikke om det er riktig eller galt. Her er det vel et brytningspunkt mellom hastighet og masse vil jeg tro....

Det jeg ikke helt forsto er det du sier om "kulestopper". Det settes jo inn fordi man ønsker å kunne trekke opp til et trykkpunkt og deretter å kunne ta et kontrolert avtrekk. Om dette fungerer eller ikke må jo skytterne selv avgjøre, men sannheten er jo at de aller fleste av Norges beste feltskyttere benytter dette. Skal også være så ærlig å si at jeg har bare en ettervandringsstopper i avtrekkeren, men det er nå bare hva jeg liker, og ikke er jeg blant de beste skytterne i Norge heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja da forumkongen, du forsøker som alltid å provosere til diskusjoner, håper jeg iallfall :D Som jeg en gang tidligere forsøkte å si, er det å "bobbe hanen" et reultat av to tanker. Den ene er gangske enkelt at det ser ok ut (noe som det selvfølgelig er flere meninger om) dernest at det gir et raskere hanefall og derfor bedre anslag mot tennhetten, jfr lette haner på 1911 pistoler f.eks. Jeg vet ikke om det er riktig eller galt. Her er det vel et brytningspunkt mellom hastighet og masse vil jeg tro....:
Joda, smaken er som baken - noen synes til og med at "piercing i trynet" ser ok ut også.....

Når det gjelder bobbing av hane har jeg bare meninger om tekniske forhold.

 

Det jeg ikke helt forsto er det du sier om "kulestopper". Det settes jo inn fordi man ønsker å kunne trekke opp til et trykkpunkt og deretter å kunne ta et kontrolert avtrekk. Om dette fungerer eller ikke må jo skytterne selv avgjøre..:

Kule fungerer ikke, det gir bare en illusjon av å fungere og som PPC-skytter'n påpeker har man mer eller mindre en garanti for at det oppstår låsing før eller siden. Dette fordi en kule har alt for kort vandring mot fjæren, fjæren er veldig kort og belastningen er ikke justerbar. Noen har forsøkt å sette kula i selve avtrekkeren - fungerer like dårlig det. Kule fungerer godt som låsing av krank mot ramme (vel og merke ikke smart å montere den midt under løpet som er det svakeste punktet i rammen).

.....men sannheten er jo at de aller fleste av Norges beste feltskyttere benytter dette. Skal også være så ærlig å si at jeg har bare en ettervandringsstopper i avtrekkeren, men det er nå bare hva jeg liker, og ikke er jeg blant de beste skytterne i Norge heller :mrgreen:

Det er nok ikke helt "sannheten", de fleste gode skyttere er vel kjent med at kule ikke fungerer og kun bidrar til sårbarhet og potensielle problemer.

De som vet hva de driver med bruker en plunger med justerbart fjærtrykk. Dette er en ganske stor (lang) sak som må monteres i selve rammen bak avtrekkeren. For å få til det er det vanlig å borre tvers igjennom selve avtrekkerbøylen og etterlate seg; skal vi si - et uestetisk hull. Noen eksperter har imidlertid utviklet en metode hvor de borrer i vinkel, omtrent som et tannlegeborr, og oppnår da en meget pen montering.

Link to comment
Share on other sites

...for det er vel ingen andre enn amatører som velger "kule", vel?

Det er mulig du har rett i dette. Jeg har kule (som riktignok sto på våpenet da jeg kjøpte det) og jeg er amatør. Men jeg ser ikke noe galt i å være amatør, for meg betyr det bare at jeg skyter fordi der er morsomt. Og så lenge det funker trives jeg godt med kula mi.

Link to comment
Share on other sites

Siden denne tåden handler om en S&W 686 får vi vel holde oss der.

siden et bra DA avtrekk ikke har en sjanse i havet til å holde noe vektkrav i SA.

Ehhhhh......... kanskje ikke i havet, da, men en ørliten sjans i en bitteliten sølepytt i det minnste vel?.....

Det går faktisk helt fint. Det er bare å endre dybde og vinkel på SA opphaket. Vel, det er ikke akkurat en kjøkkenbenkjobb, en hundredel feil og du får tidenes værste SA avtrekk. Blir det heller ikke hedet skikkelig etter på, kan man like godt ha en hane av tyggegummi.
Kule fungerer ikke, det gir bare en illusjon av å fungere og som PPC-skytter'n påpeker har man mer eller mindre en garanti for at det oppstår låsing før eller siden.
Nei, det sa jeg ikke. Kule kan fungere helt fint, men etter min mening kan det gå galt når man spenner opp i SA.

Du virker meget opphengt i ordet "kule". Jeg har bare brukt det som et fellesord for kule, stift eller en annen form for knott, og fassongen spiller liten rolle. Hvorfor lang vandring skulle være så bra skjønner jeg heller ikke? SA avtrekket hviler på noen hundredels millimeter, så hvorfor du mener at avtrekkeren må ha et langt slep for å glippe av searen skjønner jeg ikke. Man trenger bare akkurat nok motstand. Lang vandring er antagelig bare en måte å beholde muligheten for å dra forbi searen og over på SA opphaket, altså ingen ting med DA avtrekket å gjøre.

Justerbar "plunger" er også noe av det mest verdiløse jeg har vært bortig. I det området disse småsakene kan justeres er det bare å stramme helt opp. Om man velger å sette kule, stift, knott i ramma eller avtrekkeren spiller vel ingen rolle? Grunnen til at de ofte havner i ramma er at plungere over 3mm i diameter er for lange til å sitte i avtrekkeren.

 

En bra DA jobb i mitt hode betyr at man glemmer SA, bobber hanen og/eller helt enkelt tar bort SA opphaket.

En slik jobb bør man også se bort fra om man ikke lader sin egen ammo. Mine egene avtrekk er ikke lettest mulig. Det er noe som kalles funksjonssikkerhet. Regnvær f.eks. er en av revolverens fiender. det skal ikke rare dråpen til før et avtrekk som ligger helt på marginalen blir bremset slik at det kun sier klikk.

Det finns alltid unntak, rla har på sin "antikke" PPC-revolver et av de mykeste avtrekk man kan komme bortig, og det virker selv i Bergen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...