Jump to content

Kjappeste måte å få valpen stueren?


bg72

Recommended Posts

14 dager fri fra jobb og følg nøye med dyret hele tiden; ut hver gang den har sovet, spisst eller drukket. Gjør den fra seg inn-løft den rett opp og bær den ut (en liten observasjon; jeg har alltid de 3 hundene jeg har oppdratt på gress-de har/hadde alle sterk behov for å gjøre fra seg utenfor vei/grus, en kompis som bare setter de på gårdsplassen har hunder som med den største selvfølgelighet gjør fra seg midt i veien; preging er rare greier!), ingen kjefting når ting skjer inne-masse ros (17.mai, jul og bursdag på samme tid!) når den gjør fra seg ute.

 

Annen snodighet var at flatcoaten gjerne ville ha utsikt når jobben skulle gjøres :lol:

Link to comment
Share on other sites

Støtter dette, hvis hunden bare får anledning til å gjøre fra seg utendørs så blir det fort naturlig. En jeg kjente jobbet med lavinehunder, og hadde derfor et stort antall valper på samvittigheten. Han hadde ikke noen problemer med dette for de var ikke våken innendørs lenge nok til å gjøre noe ugagn. De var stort sett ute opptatt med lek (trening).

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk i valp for et par måneder siden. Som flere over skriver, ut hver gang den har lekt/spist/sovet.

Om det skulle skje noe uhell inne, så ta den med ut hver gang etterpå (selv om den tilsynelatende har tissa ferdig inne).

 

Det er iallefall slikt vi gjorde det. Ingen kjeft eller makt, bare rett ut en liten tur, og mye skryt når tissinga skjedde ute.

Etter to dager sa han ifra når han måtte ut.

Link to comment
Share on other sites

Takker:) Vet at det har blitt brukt tøffere metoder før. Gnu nesen i tisset, riste i nakkeskinnet osv. Dette gjorde man på katter også. Syntes ikke noe om det. Hva mener dere om å ha en sandeske som flyttes lenger og lenger ut til den til slutt er ute? Tungvint?

Link to comment
Share on other sites

Takker:) Vet at det har blitt brukt tøffere metoder før. Gnu nesen i tisset, riste i nakkeskinnet osv.

Denne metode er ikke noe annet enn inkompetanse fra fører sin side!

Er endel i senere tid som har begynt å belønne valpen med noe godis hver gang den gjør fra seg også!

En gyllen middelvei som mange har beskrevet over fungerer ypperlig og forvandler deg ikke til en vandrende fôringsmaskin :)

Link to comment
Share on other sites

Må berre, nok ein gang, minna om hundeeigaren som gnidde nasen til valpen ned i avføringen kvar gong han gjorde frå seg inne, for deretter å ta hunden i nakkeskinnet og hiva han ut.

 

Etter ei veke hadde valpen lært: Han dreit på golvet i stova, trykte nasen sin ned i avføringen - og storma ut!

Link to comment
Share on other sites

Følg de rådene som nevnt tidligere, ut å lufte etter spising, soving, lek osv så blir den nok stueren til slutt. Det hadde vi gode resultater med, løsnet virkelig når vi begynte å rose Odin når han tisset ute. Var ikke mange gangene før han begynte å gå på døra, men da hadde man kun sekunder på å få han ut :D . Mener han ikke har tisset inne siden han var 4 mnd.

 

Lykke til. :D:D Savner no egentlig å ha valp i huset.

Link to comment
Share on other sites

Hatt Kvalp i hus på tredje dagen nå... Den har allerede begynt og sette seg med ytterdøren og klynke når den må på do :D Brukte fremgangsmåten som står lengere oppe i tråden. Når den tisset/dreit inne så bar eg han bare rett ut. Sa ingenting bare gjekk. Så var vi ute 10-15min før vi gjekk inn igjenn (lurt med sko og jakke hengende klart). Og MASSE MASSE skryt når den gjør ifra seg ute :D Og etter mat/drikke/leik, så tar vi en tur ut. Sikkert som smør at da kommer det noe rennende ut litt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...