Jump to content

Blandingsraser på fuglehund prøver!


Kronhjorten69

Recommended Posts

Nope.

Kun renrasede hunder registrert i nkk får stille på prøver

Det betyr jo at det må være mye blanding ute å gå, vet om flere kull med engelsksetter som et blandet med irsk. Er en del med gordonsetter som er blandet med engelsk setter, ikke bare de såkalte lovlige parringer som i sin tid ble foretatt. Men det ser ut som om klubbene lukker øynene. Så lenge det er rett navn som står bak og de har stamtavle så tydeligvis alt greit.

Link to comment
Share on other sites

Du kan påpeke at dagens "renrasede" selvsagt bare er blandinger gjort tidligere, men det er mye rare bikkjefolk, så logikk er sjeldent særlig mye vits. Tror det er mange jegere som kunne tenkt seg å "løsrive" seg fra NKK og dets canis regime.

Link to comment
Share on other sites

Du spør om ting som enkelt kan søkes opp.

Samtidig påstår du at det er snakk om noxregistrering. Med forbehold om at jeg tar feil, så er det vel ingen nox-registrerte hunder som lever i dag ?

 

At man etter et spørsmål og et par svar som ikke omfatter antall på noe vis, kan konkludere med at : "Det betyr jo at det må være mye blanding ute å gå" - er for meg uforståelig.

Link to comment
Share on other sites

Setningen ble feil, ordla meg slik at den ble oppfattet feil. Hvem kan sjekke om en tar engelsktispen sin og parrer med en irsk setter, for siden ta den med til en engelsksetter hannhund og parre pånytt..

 

Det foregår og er mer vanlig en mange tror. Så slår en bare ihjel de valpene som er brune, og beholder de som ser ut som ren engelsk setter.

 

Ingen må engang prøve å få meg til å tro at parringen som rypeprofessor Steen foretok for snart 100 år siden gir gordonsetter med mye hvitt enda. Her er det engelsk setterblod de Luxe...

 

 

Noxregistrering foregår den dag idag og har visstnok med idmerking å gjøre, spes mtp ettersøkshunder osv.

 

 

Beklager mye retning, men ipaden lever sitt eget liv mtp autokorrektur .

Link to comment
Share on other sites

Avling på tvers av rasene er vel ikke ulovlig, og det blir jo opp til hver enkelt å bestemme, men jeg lurer litt på hvilken informasjon du sitter på som gjør at du kan si det er mer vanlig enn hva folk tror..

 

Det foregår og er mer vanlig en mange tror. Så slår en bare ihjel de valpene som er brune, og beholder de som ser ut som ren engelsk setter

 

Det du beskriver her er vel på ingen måte representativt for hvordan hverken små eller store deler av avlen på fuglehunder drives her til lands!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei når det gjelder heder og ære på utstilling og jaktprøver foregår det overhodet ingen juks eller triksing nei...og muligheten for å bli tatt med buksa nede er lik null..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Avling på tvers av rasene er vel ikke ulovlig, og det blir jo opp til hver enkelt å bestemme, men jeg lurer litt på hvilken informasjon du sitter på som gjør at du kan si det er mer vanlig enn hva folk tror..

 

Det foregår og er mer vanlig en mange tror. Så slår en bare ihjel de valpene som er brune, og beholder de som ser ut som ren engelsk setter

 

Det du beskriver her er vel på ingen måte representativt for hvordan hverken små eller store deler av avlen på fuglehunder drives her til lands!

 

 

Og det begrunner du med hva? Vet du hva som foregår av triks og juks? Denne sporten har utartet seg til å bli noe fler og fler ikke gidder å være med på. Mer drittslenging og baksnakking finnes vel bare blant fjortissjenter.

 

Fordelen er mange med å blande to nye blodslinjer om de er gode nedarvere.

Link to comment
Share on other sites

Folk slenger dritt, sånn er det over alt uansett. Jeg har oppdrettere i nær familie og jeg kjenner mange folk som driver aktivt på prøver for det meste, men også utstillinger. I tillegg har jeg selv vært med på en del prøver, treninger og utstillinger og har vært i kontakt med masse ivrige folk fra hele landet som trives med det de driver med... Jeg sitter ikke på noen statistikker som baserer seg på undersøkelser gjennomført av et representativt utvalg av fuglehundnorge, men jeg føler allikevel meg trygg når jeg påstår at det du snakker om ikke stemmer for en betydelig andel av miljøet. Basert på min egen opplevelse av miljøet, som ikke trenger å være noe mer "riktig" enn andres, men det er nå allikevel slik jeg ser på saken, og det står jeg for selvsagt.

 

Regner med at du baserer deg på mer enn rykter og enkelte tilfeller når du kommer med dine påstander..

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitering av ovenforstående innlegg jmonsen

 

 

Jeg kan og vil ikke henge ut personer. Men det er flere som er tatt for å trikse. Juks og fanteri foregår ovalt i alle miljøer der det er heder og ære å hente. Jeg har følgt miljøet siden 1979 og har vel en viss formening om hva som skjer i miljøet. Det gjelder ikke bare i fuglehundmiljøene, men i harehund, elghund og selskapshunder miljøet. Gordonsettermiljøet går for å være svært spesielt og sært. Hvor folk som har stilt kritiske spørsmål har blitt ekskludert osv osv.

 

Synes du er noe naiv når du tror at alt er bare fryd og gammen. Var vel heller ingen som trodde at våre folkevalgte i regjeringen bedrev korrupsjon med venner og kjente heller :D

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke at jeg tror alt er bare fryd og gammen, men jeg sier at det jeg har opplevd så langt har for det meste vært positivt. Jeg er ikke enig i alt du påstår, blant annet med akkurat hvor vanlig det å jukse er. Men for all del, jeg er sikker på at det blir jukset, men hvor utbredt dette er, er vel saken vi to er uenige om.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært spennende å tatt blodprøver av villkårlige hunder og sammenlignet, tror mange hadde fått seg en aha opplevelse. Men det vil nok ikke raseklubbene gjøre i frykt for hva som vil bli avdekket!

 

 

 

Hva med å stille på prøve med en hund som ikke er din egen, men som går for å være det!! Eksempel; du har en hund som er en bra jakthund men som søksmessig går til en 3.premie da den ikke takler å konkurrere med makker, altså den låser seg litt. Så låner du deg en hund av kompisen din, eller stiller med en annen hund du har, på en prøve i en annen kant av landet. Denne hunden ligner på din, og har flere 1 premier fra før. Du stiller med denne og får 1. Nå er plutselig din hund i toppsjiktet og kan avles på...med avlsrådet i ryggen.

 

Hvis vi sier at begge to har litt feil og litt rett altså 50/50 så er vi nok ikke langt unna sannheten. Jeg er ikke en del av miljøet da jeg har sett og opplevd too much!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei når det gjelder heder og ære på utstilling og jaktprøver foregår det overhodet ingen juks eller triksing nei...og muligheten for å bli tatt med buksa nede er lik null.

 

Ja rart at ingen går dette mer i sømmene, kan det være frykt for at ting ikke tåler dagens lys? :lol:

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig med deg, Verdensmester. Så veldig kjent i miljøet kan du neppe være når du spør om man kan stille blandingshunder på prøver.

 

Jaktprøvemiljøet(fuglehunder) favner over en hel rekke forskjellige mennesker, og at det finnes råtne egg i miljøet, er helt sikkert. Samme finnes i de aller fleste miljøer innenfor all idrett, også skyttersporten. Felles for alle, er at de er i et bittelite mindretall og overhodet ikke representative for det miljøet de er en del av.

Du skriver om baksnakking og sladder. Unnskyld meg, men dette er det du selv som står for i dine innlegg i denne tråden. En hel masse beskyldninger og tomme påstander som, etter min mening, faller på sin egen urimelighet.

 

Det har blitt avlet inn engelsksetter i både gordonsetter og irsksetter for å høyne kvaliteten på disse rasene. I en del linjer av Usa-importerte engelsksettere har det blitt parret inn pointer, disse har ett dårligere hårlag enn det som er ønskelig. Nå er det langt i fra 100 år siden Johan B og noen andre gjorde slike parringer på tvers av rasene. Dette har nok også blitt gjordt flere ganger senere, og det stemmer som du sier at det blir født gordonsettere med hvite flekker. Disse blir gjerne gitt bort eller slått ihel. Likevel, det er IKKE utbredt at folk jukser med dette. De aller fleste slike parringer blir avertert på FINN og solgt som det de er, uten stamtavle.

 

Jeg har holdt på med jaktprøver i veldig mange år, og reist rundt i hele Norge og konkurrert med mine hunder. Miljøet kjenner jeg veldig godt, og ser ett sundt og godt miljø. Jeg har arrangert og stått som prøveleder på mange jaktprøver. Jeg har aldri tatt noen for juks, selv om en i ny og ned møter på en eller kverulant eller bråkemaker. De blir sjelden lenge i miljøet. Slike folk møter en over alt på sin vei enten det er innenfor idrett eller noe annet. Desverre.

Link to comment
Share on other sites

Hvor står det at jeg er kjent i miljøet? Det står at jeg har fulgt miljøet siden 1979. Men for å bruke dine egne ord:

Nå begynner du å debattere på en ordentlig måte, og har muligheten til å få til en tråd med debatt fremfor drittslenging. Kan ikke si att ditt innledingsinnlegg holdt samme klassenivå.

 

At jeg stilte spørsmål om noxregistrering og jaktprøver kan da vanskelig settes i sammenheng med kjennskap og kunnskap. Men du om det.

 

Hvordan kan du hevde at jeg står for baksnakking og ryktespredning? Meg bekjent er ingen nevnt med navn så baksnakking faller på sin egen urimelighet. Ryktespredning er det heller ikke, da du garantert kjenner til hva jeg mener om du er så seriøs som du hevder å gi inntrykk av.

 

Innlegget er moderert.Deler av det er slettet da det ikke er forenlig med retningslinjene for dette forumet.

Robinson - Moderator

Link to comment
Share on other sites

Verdensmester.

Du er nok en person som vil havne i bråk mange steder. Du slår fra deg i alle retninger og rakker ned på miljøer du sansynligvis har lite kjennskap til. Da må du regne med at andre i samme miljøer, som ikke kjenner seg igjen; tar til motmæle. At du fremsetter trusler som du gjør i siste innlegg, sier meg faktisk ekstremt mye. Slikt er også mot forumsreglene, men du bryr deg neppe om slikt der du vandrer rundt med ett hatsk blikk i alle retninger og sloss som en vindmølle. De som ikke er enige med deg, trues på simpleste måte. Enkelte statsmakter regnet folkets uvitenhet som styrke. Vi er stort sett vekk i fra den styremåten i dag, og ser vel uvitenhet som en svakhet.

 

Vi roer ned litt nå med person karakteristikker , og diskuterer hunder heller.

Robinson - Moderator.

Link to comment
Share on other sites

...og det stemmer som du sier at det blir født gordonsettere med hvite flekker. Disse blir gjerne gitt bort eller slått ihel.

 

Jeg har holdt på med jaktprøver i veldig mange år, og reist rundt i hele Norge og konkurrert med mine hunder. Miljøet kjenner jeg veldig godt, og ser ett sundt og godt miljø.

 

Folk som slår ihjel gode jakthunder pga "feil farge" er ikke forenelig med "sunt og godt miljø".

 

Men for all del, for meg havner de som henger på hundeutstillinger i samme kategori som de som samler på navlelo, så jeg er nok bare rar.

 

Det er bare så trist å se at de samme folka som avler istykker selskapshunder ved å gå etter eksteriør istedenfor funksjon, også får innpass i jakthundmiljøet.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett i det, Varj. Som jeg skriver, alle miljøer har noen råtne egg. men, de må ikke få stå som eksempel for hele miljøet. Det er mitt hovedpoeng. De aller fleste som krysser raser, averterer disse på finn eller andre plasser og er helt åpne om parringene. Det er disse få som har noe å skjule som opptrer uetisk får mennesker til å reagere.

Nå har det ved flere anledninger blitt krysset inn Engelsksetter i Gordonsetterlinjene etter nøye vurdering fra NGK sitt avlsråd. som en vittig person skrev her tideliggere, det er akkurat nok engelsksetter i gordonsetteren til å sikre den en tomstand i ny og ne.

Det skal også være krysset inn mye engelsksetter i irsketteren, men så vidt meg bekjent er dette ikke lovelig i Norge. Man ser stadig irskettere med hvitt i brystet, og oftest er dette linjer etter hunder importert fra USA.

Det er svært vanskelig å skjule slike ulovelige parringer over tid, da det hjelper lite å ta vekk de valpene som ikke har den ønskelige fargen. Valper med "feil" i fargene vil dukke opp igjen i ledd etter ledd i lang tid fremover. En kamerat av meg har en slik GS med masse hvitt på seg som han fikk mot å holde tyst om hvor han hadde fått den fra, så det finnes som sagt, men problemet eller fenomenet er ikke representativt for hverken miljøet eller noen av raseklubbene.

Personlig har jeg alltid holdt meg til engelsksettere, og bytter neppe rase, selv om en pointer ikke hadde vært å forakte :D

Link to comment
Share on other sites

Hva med å stille på prøve med en hund som ikke er din egen, men som går for å være det!!

Regner da med at fuglehundprøver er såpass seriøse at dommerne har med chipleser og sjekker identiteten til bikkjene???

 

Det er bare så trist å se at de samme folka som avler istykker selskapshunder ved å gå etter eksteriør istedenfor funksjon, også får innpass i jakthundmiljøet.

Du mener vel farge du, ikke eksteriør. Du må lære deg forskjellen. Eksteriør og funksjon henger nemlig nøye sammen; det er rygg, vinkler, bein, labber osv. I korthet sjekker en eksteriørdommer på utstilling om hunden er bygd slik rasestandarden sier, for å kunne tåle de belastningene rasen er ment å brukes til.

Rasestandarden sier hos enkelte raser også noe om farger ja, men i veldig mange raser kan bikkja være turkis om man vil, bare den er bygd riktig. For å sette det litt på spissen. Det er som regel de som kan minst om utstillinger som kritiserer de mest, på feilaktig grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte ordet eksteriør i ordets rette betydning, jeg kjenner dog ikke til om utstillingsmennesker tillegger det mer utover dagligtale.

 

Så bulldog har som rasekrav å ikke kunne puste skikkelig, siden det ville hindre den i "arbeidet" sitt?

Hva med rynkehundene generelt som får våteksem, er det fordi rynkene er nyttige i dens funksjon? (Jada, løs hud kan ha hatt en funksjon, men ikke i sin nåværende form.)

Hva med alle andre rase-relaterte sykdommer som skyldes inavl?

 

Det avles på helt utrolig mange tåpelige gener knyttet til eksteriør heller enn funksjon, dette er klart vanligere når det kommer til selskapshunder iforhold til jakthunder, men derfor er det enda viktigere å ta avstand, f.eks når det kommer til farge-krav, som er helt bak mål. Ikke la slikt tøys spre seg.

 

Du må gjerne samle navlelo for min del, men når du ødelegger gen-poolen med inavl og samtidig holder blandingshunder ute av "det gode selskap", så går det for langt.

 

Gutta med rovdyrhunder er vel de eneste som ikke ligger i NKK's klamme hender, kudos til de. Men endrer seg sikkert det også, om diverse premieringer begynner å telle.

Link to comment
Share on other sites

Bulldoger, enkelte miniatyrhunder, schæfere osv er jeg fullstendig enig med deg om, de er ødelagte hunder ut i fra et utstillingsideal som jeg overhodet ikke støtter. Nå snakker jeg om rene jakthunder, både fuglehunder, drivende hunder, med mer. Jeg har ingen besettelse med å samle sløyfer, men jeg vet betydningen av at ei jaktbikkje bør være konstruert riktig for å kunne leve med arbeidsoppgavene i skog og fjell. Eksteriør = funksjon i denne sammenhengen, fargen er irrelevant.

 

Jeg har en viss forståelse for at en Gordon setter skal være svart og brun for å ligne Gordon setter, og en irsk setter bør ikke være farget som en engelsk setter. Man skal jo kunne kjenne igjen rasene i henhold til rasestandard. Neste gang du bruker ordet eksteriør om bikkjer, så tenk på at dette først og fremst handler om hvordan bikkja er bygd i rygg, føtter, lender osv. Antar du forstår at ei salrygga bikkje med skjeve bein ikke har samme forutsetning for å klare 10 år i skau og fjell som ei korrekt bygd bikkje. På utstilling får bikkjer bedømt dette under kvalitetsbedømmingen (første del av bedømmingen), noe som i mine øyne er viktigere enn gruppefinaler og best in show. Den siste delen av utstillingen er rett og slett et fesjå, selv om det kan være artig.

 

Utstillinger er i likhet med jaktprøver et redskap for å velge ut de beste avlsbikkjene som kan høyne rasens funksjon ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å stille på prøve med en hund som ikke er din egen, men som går for å være det!!

Regner da med at fuglehundprøver er såpass seriøse at dommerne har med chipleser og sjekker identiteten til bikkjene???

Tror nok de fleste arrangører og dommere har chipavleser nå ja!

På terminfestede prøver så tar vi stikkprøver og på beveglige prøver der man ikke har kjenskap til hund eller fører så sjekker vi det

alltid! (Ikke fuglehundprøver,men kan ikke tenke meg at de tar slikt mindre alvorlig enn det vi gjør)

Tar 25 sekunder å sjekke chip.

Link to comment
Share on other sites

Vi har alltid med chipavleser på prøvene, og ofte blir eks. hver hund med startnummer 4 og 9 merket med ett kryss i partioppsettet og må da fremvise de nødvendige papirer på vaksinasjon,registreing, sauerenhet. Det kan da også taes avlesning for å sjekke at det stilles med rett hund.

Det finnes selvfølgelig muligheter til å jukse, men risikoen for å bli tatt er til stede.

Nå blir det ikke riktig å sammenlikne utstillinger av jakthunder og diverse typer selskaphunder. I rasebeskrivelsen for eks. vis engelsksetter er det ønskelig at hundene er vesentlig mindre og lettere enn den opprinnelige rasestandaren, nettopp med tanke på at hundene skal være funksjonable på jakt. I endel land har en delt rasene mtp på dette og holder såkalte show-dogs eller rene utstillingshunder. Her i Norge har vi ikke det, og da er det jakthundbeskrivelsen det skal dømmes etter og det som er beskrevet i rasekompendiet.

Link to comment
Share on other sites

Litt av meningen med å skaffe jaktpremiering på sin hund er jo at da får man bedømt den av en med dokumentert utdannelse

på egenskapene hunden har!

Uten jaktprøver så har man kun eiers ord på at hunden er bra!

Jeg har dessverre sett ALTFOR mange hunder som er suverene,men etter å ha sett de sjøl så har jeg tenkt at den der hadde jaggu

ikke bodd her i huset!

Kennelblindhet og myrsniperi blandt hundeeiere er dessverre en sykdom som aldri kommr til å kureres!

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er mange med å blande to nye blodslinjer om de er gode nedarvere.

Men er det virkelig så få settere i f.eks skandinavia at man ikke finner andre fungerende linjer innen samme rase?

Folk får det jo til med nesten alle andre raser så poenget med å blande settere seg imellom er utenfor min fatteevne!

 

At de har blandet noen harehundraser skjønner jeg da enkelte raser der har vært på grensa til utrydningstruet!

Men settere finnes det jo altfor mange av :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...